• Gert

Nu är plåster rasistiska!

Svenska plåster är för ljusa och anklagas idag för rasism i ett inslag i statliga Sveriges Radio. Det är en vänsterpartist (go figure) som anklagar plåster för att vara rasistiska.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6228751

tinyurl.com/oq2vuww

Give ´em Hell!
  • Svar på tråden Nu är plåster rasistiska!
  • Sockervaddspinnen

So case closed then?

• Nayaa

Oväntat att vita människor skulle sitta här och tycka lite om den oproblematiska vithetsnormen...

Klart som fan det är problematiskt att den ljusa huden alltid ses som det normala. Att Apoteket inte ens tänkt på att det finns andra färger på plåster som passar andra hudar säger väl en hel del.

• Anonym (Påskharen)
    Nayaa skrev 2015-08-10 23:12:44 följande:

Oväntat att vita människor skulle sitta här och tycka lite om den oproblematiska vithetsnormen...

Klart som fan det är problematiskt att den ljusa huden alltid ses som det normala. Att Apoteket inte ens tänkt på att det finns andra färger på plåster som passar andra hudar säger väl en hel del.

För att inte tala om allt annat som ljusbeige strumpbyxor, färgpennor, BH:s m.m. som går under benämningen skin/nude/hudfärg etc. Ungarna på förskolan vet precis vilken färg en den "hudfärgade" kritan har...
  • Michael 310

Det är ett plåster, är väl totalt oviktigt vilken färg de har? Om möjligt är det väl possitivt om dom är ljusa så man ser om dom blivit smutsiga och brhöver bytas för att minska infektionsrisken. Men funktion är väl inte så viktigt bara allt är pk...?
  • Anonym (NB)

Ja det gör det väl... om apoteket... ett statligt bolag. Så blir det när våra kritvita rassar i regeringen ska styra och ställa över saker och ting.
  • Anonym (Min hudfärg är rasistisk!)

DEN LJUSA HYN ÄR DEN NORMALA, I SVERIGE!!! För faaaaaaaan.
    Än så länge iaf.
  • Nayaa

Påskharen: Det beror ju helt på hur intelligenta pedagoger dom har. Strumpbyxor finns i rätt många nyanser för övrigt.

Michael 310: Nej det är inte helt oviktigt vad ett plåster har för färg när plåstret är gjort för att efterlikna huden och därför smälta in.

• Anonym (Min hudfärg är rasistisk!)
    Nayaa skrev 2015-08-10 23:26:13 följande:

Påskharen: Det beror ju helt på hur intelligenta pedagoger dom har. Strumpbyxor finns i rätt många nyanser för övrigt.

Michael 310: Nej det är inte helt oviktigt vad ett plåster har för färg när plåstret är gjort för att efterlikna huden och därför smälta in.

Men det FINNS ju svarta plåster, och bruna och biega.
    Vad som däremot INTE finns, är ett plåster i kritvit. Dvs min hudfärg.
    Ska kontakta DO med ens imorn bitti! FY FAN VA JAG KÄNNER MIG KRÄNKT!!!
  • Nayaa

Min hudfärg är rasistisk: Ja att det finns förstår väl till och med en fyraåring,'men nu handlade det om att det inte finns att få tag på på Apoteket.

Och du får gärna känna dig kränkt. Jag förstår att det är jobbigt för såna som dig att förstå sig på vithetsnormen.

Svar på tråden Nu är plåster rasistiska!