• Gert

Nu är plåster rasistiska!

Svenska plåster är för ljusa och anklagas idag för rasism i ett inslag i statliga Sveriges Radio. Det är en vänsterpartist (go figure) som anklagar plåster för att vara rasistiska.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6228751

tinyurl.com/oq2vuww

Give ´em Hell!
  • Svar på tråden Nu är plåster rasistiska!
  • Ego Lovers
    FDFMGA skrev 2015-08-11 18:14:46 följande:
    Nu blev jag tvungen att lyssna på inslaget. Tydligen har man på apoteket anpassat sig till att folk har olika hudfärg i fråga om andra produkter men inte reflekterat över detta för just plåster. Apoteket för nu samtal med leverantörer av plåster och kommer sannolikt att saluföra hudfärgade plåster i olika nyanser redan detta år.

Inget att uppröras över, tycker jag. 

Men vi får nog vänta på kameleontplåstret som helst anpassar sig till bärarens färg till glädje för den som vill dölja en ful finne eller att man överhuvudtaget har fått ett sår.

För småbarn som är de stora konsumenterna brukar väl behovet vara det omvända - ju mer plåstret syns desto bättre.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Ja för barn är det det omvända ju fler plåster och ju färggladare, oavsett om ett sår döljer sig där under eller inte. Tänk om alla kunde vara som barn
  • doge

Plåstren syns ju väldigt mycket på en "blek" person också, de är ju nästan orangea? Man har plåster för att stoppa blödningar..(?) 

"Det är pinsamt att vi inte har tänkt på det"; det handlar väl snarare om att det är ett icke-problem(?) 

• Gert
    doge skrev 2015-08-11 20:53:47 följande:

Plåstren syns ju väldigt mycket på en "blek" person också, de är ju nästan orangea? Man har plåster för att stoppa blödningar..(?) 

"Det är pinsamt att vi inte har tänkt på det"; det handlar väl snarare om att det är ett icke-problem(?) 

Apoteket har antagligen vetat om det och tänkt på det längre men inte gjort någonting åt saken eftersom det är ett icke-problem, precis om du säger. 

Men...det är inte längre ett icke-problem eftersom allt som vänstern tycker är rasism är rasism och statlig media som också är vänster hakar på häxjakten på rasister. Det är därför Apoteket nu pudlar.
    Give ´em Hell!
  • Tilja
    Gert skrev 2015-08-11 17:06:44 följande:
    Ingen har väl blivit kränkt heller.

Det sjuka är att en människa anser att ljusa plåster och Apoteket är rasistiska och skyller det på vithetsnormen. Men det är ju en vänsterpartist som tycker så, vilket inte är förvånande.
    Jag är mycket intresserad av att höra dina motargument. Hur menar du att detta inte skulle vara rasistiskt?
  • doge
    doge skrev 2015-08-11 20:53:47 följande:

+ att i grund och botten så är vi i majoritet bleka i det här landet då de flesta här ju är nordeuropéer.. Känns som det troligtvis kostar apoteket mer än vad de tjänar på att börja producera en massa gula, bruna, svarta, väldigt bleka, halvbleka osv osv i sortimentet. 

Okej att hon vill ha ett större sortiment, det är väl förståeligt(men återigen ett ickeproblem egentligen), men att bara "Åååh det är SÅ SYND OM OSS" känns ju onekligen väldigt fjantigt.. 
  • Embla twopointoh
    Tilja skrev 2015-08-11 21:01:54 följande:
    Jag är mycket intresserad av att höra dina motargument. Hur menar du att detta inte skulle vara rasistiskt?
    Hur menar du att det skulle vara rasistiskt? Och då menar jag den definitionen av rasism, och ingen vänster/media-definition tack.
  • Embla twopointoh
    Embla twopointoh skrev 2015-08-11 21:15:38 följande:
    Hur menar du att det skulle vara rasistiskt? Och då menar jag den definitionen av rasism, och ingen vänster/media-definition tack.
    den verkliga definitionen av rasism, ska det stå.
  • kvs
    Nayaa skrev 2015-08-11 17:13:35 följande:

Embla: Du får gärna ta fram exempel på apotek som importerat plåster i andra nyanser för att sen inse att marknaden inte fanns. Min gissning är att det blir relativt svårhittat.

Oerjan Lax: Du menar alltså på fullaste allvar att plåstren inte har sin färg pga att dom ska matcha huden och inte sticka ut?

De har förmodligen sin färg pga historiska skäl. De har varit ungefär samma färg sen de uppfanns 1920 och jag tror inte att man färgade dom i början.

Sen är de ju knappast anpassade efter en vit hudton, eller är jag väldigt blek? Det ligger väl betydligt närmare den östasiatiaska hudtonen?
  • Gert
    Tilja skrev 2015-08-11 21:01:54 följande:
    Jag är mer intresserad av att höra din argument hur plåster kan vara rasistiska.
    Give ´em Hell!
  • FDFMGA

Nu är jag uppväxt i traditionen "hårda killar har inte plåster, de går inte sönder så lätt och gnäller heller inte över en skråma" och det är svårt att ändra sig trots att man inser hur präglad man är av det man en gång fick lära sig om hur man förväntades vara.

Men om jag rent hypotetiskt och metaforiskt skulle stånga pannan så blodig mot all inskränkthet man möter hos sig själv och andra att jag verkligen behövde ett plåster skulle jag föredra att det syntes så lite som möjligt.

Nu råkar jag ha rätt plåsterfärgad hud - men jag går inte i taket med risk för ännu fler plåster över att andra har samma syn på plåster som jag.

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Nu är plåster rasistiska!