• Gert

Nu är plåster rasistiska!

Svenska plåster är för ljusa och anklagas idag för rasism i ett inslag i statliga Sveriges Radio. Det är en vänsterpartist (go figure) som anklagar plåster för att vara rasistiska.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6228751

tinyurl.com/oq2vuww

Give ´em Hell!
  • Svar på tråden Nu är plåster rasistiska!
  • FDFMGA
    Nayaa skrev 2015-08-11 09:15:10 följande:
    Tänk att bli kränkt av att någon påtalar att plåster bör finnas i fler färger så dom matchar fler hudtoner. Fascinerande.
    SD:s anhängare, för det är väl dessa som har gått igång här i tråden, upphör aldrig att förvåna.

Det finns nog inget som inte kan få dem att känna sig kränkta och inget som de inte kan missförstå.

Den här tråden är väl som så många andra SD-trådar en studie i oinskränkt dumhet.

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • AnooYoo
    Nayaa skrev 2015-08-11 09:15:10 följande:

Tänk att bli kränkt av att någon påtalar att plåster bör finnas i fler färger så dom matchar fler hudtoner. Fascinerande.

Jag har svårt att förstå hur någon kan känna sig kränkt över att någon annan vill ha valfrihet.

Att irriteras över att någon skulle kunna producera plåster i fler toner är för mig obegripligt.
  • Anonym (.....)
    Anonym (löjligt så det är skrattretande) skrev 2015-08-11 05:16:38 följande:

Helt allvarligt så jäkla löjligt. Känns som vi svenskar snart ej får leva i sverige. Vi får inte vara stolta över vår flagga. Ej säga nåt om andra människor, ej äta viss sorts glass mm mm. Nä alla blir kränkta. Passar det inte så finns det andra länder. Nej är inte rasist men är trött på att ständigt bli kränkt o inte ha nån ytttrandefrihet o nästan få be om ursäkt för jag är född här i sverige.

Jag vet faktiskt inte vad du menar när det gäller flaggan, har hört många (även släktingar) köra med dina argument och jag förstår inte. Sedan när får vi inte vara stolta över den svenska flaggan? Jag bor och är uppvuxen i Malmö, där det som bekant är en hel del invandrare, men har aldrig kunnat använda den svenska flaggan. I tonåren hade jag en på rummet och mina vänner (med invandrarbakgrund) undrade vart jag hade köpt den och ville ha en likadan. Mina vänner (med då invandrarbakgrund) har kommit till skolavslutningar med små svenska flaggor som de viftat med, har sjungit svenska nationalsången och firat de svenska traditionerna.

Att du inte får säga något om andra människor (antar att det handlar om kommentarer som kan uppfattas som kränkande?) får man inte göra oavsett bakgrund. Att kränka en person över någonting som den personen inte kan rå för, exempelvis så är det ju många som kommenterar glasögon/att man har rött hår, fräknar, handikapp osv, är inte okej. Att det handlar om någons ursprung gör det inte mer okej.

När det gäller glassen antar jag att du menar då Nogger kom med en lakritsvariant som kallades black nogger. Tyvärr är det ett namn som kan såra, kanske svårt för dig att förstå, men så är det. För mindre än 100 år sedan användes svarta människor som slavar, främst i länder som USA. Då kallades dessa svarta för nigger, vilket betyder just svart. Tyvärr användes ordet på ett sådant sätt att de kränkte och nedvärderade de svarta människorna. Detta har rotat sig så mycket att människor fortfarande tar illa vid sig av ordet nigger (både svarta och vita. vem vill minnas att sina förfäder betedde sig så otroligt empatilöst?). Namnet nogger är väldigt nära och kombinationen black och nogger blev väl för mycket. Ett alternativt namn hade ju kunnat vara Nogger lakrits och det hade troligtvis inte varit samma känslighet kring det.

Jo, du är faktiskt en rasist. En rasist är en sådan som pekar ut och fördömer personer utefter deras bakgrund och så kallade ras. Jag kanske läser lite för mycket mellan raderna i ditt inlägg, men jag uppfattar det som att det är invandrarnas fel att du inte får lov att göra dessa saker som du påstår att du inte får. Du skriver även att de kan flytta härifrån om det inte passar, vilket understryker mitt antagande lite.

Du har en yttrandefrihet i Sverige, precis som jag har. Jag håller inte med dig och jag får lov att säga det högt och tydligt. Jag får lov att diskutera saken med dig, precis som att du får lov att ta diskussionen med mig. Mig veterligen är det ingen som har tvingat dig till att vara tyst. Det är troligtvis du som känner att det inte är kul att prata om det när andra tycker annorlunda.

Jag har då aldrig behövt be om ursäkt för att jag är född i Sverige. Vill du att invandrarna ska be om ursäkt för att de föddes i ett annat land? Jag är ledsen, men jag tycker inte att de där argumenten håller.

När det kommer till frågeställningen i trådstarten, så finns det ju plåster i flera olika hudfärger och i genomskinligt så jag förstår inte uppståndelsen.

• Anonym (.....)
    Anonym (.....) skrev 2015-08-11 09:35:59 följande:
    Jag ser att jag skrev "men har aldrig kunnat använda den svenska flaggan" men menar alltid, inte aldrig. Ber om ursäkt för tryckfelsnisse.
  • Rataxes

Apoteken har förmodligen sett att efterfrågan på färgade plåster är minimal. Hade det funnits möjlighet att tjäna pengar på att sälja plåster i fler färger hade de förmodligen redan gjort det. Det står var och en fritt, om man vill ha plåster i valfri färg, att importera/starta tillverkning av dessa plåster om man tror att man kan dra runt det ekonomiskt, men jag gissar att någon i sann kommunistisk anda vill att någon annan ska betala för dessa plåster.

Kanske bättre att instifta en lag på att alla plåster skall vara gröna så alla blir missnöjda.

Ödslar inte tid på anonyma nick.
  • FDFMGA
    Rataxes skrev 2015-08-11 09:40:59 följande:
    Apoteken har förmodligen sett att efterfrågan på färgade plåster är minimal. Hade det funnits möjlighet att tjäna pengar på att sälja plåster i fler färger hade de förmodligen redan gjort det. Det står var och en fritt, om man vill ha plåster i valfri färg, att importera/starta tillverkning av dessa plåster om man tror att man kan dra runt det ekonomiskt, men jag gissar att någon i sann kommunistisk anda vill att någon annan ska betala för dessa plåster.

Kanske bättre att instifta en lag på att alla plåster skall vara gröna så alla blir missnöjda.
    Det är fullt möjlig. Min erfarenhet är att det mest är ungar som konsumerar plåster och att det då snarare handlar om att de ska vara så synliga på huden som möjligt i stället för motsatsen.

Men det är reaktionen som är intressant. Hur fan kan man bli kränkt över ett förslag om fler färger på apotekets plåster.

Helt obegripligt!
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Haskel

Jag undrar just hur många svarta människor som reagerat på detta innan. Min gissning är att inte en enda svart människa har klagat på plåsters färg. Än mindre sett de som rasistiska.

Detta är ett typiskt "skapat" problem.
    Ett problem skapat av Vänstern, så att svart människor kan få ytterligare möjlighet att känna sig kränkta.

Ytterligare en möjlighet att känna sig olika och särbehandlade.

"Tänk så mycket bättre de ska må av detDrömmer"

• driver28
    Haskel skrev 2015-08-11 09:56:22 följande:

Jag undrar just hur många svarta människor som reagerat på detta innan. Min gissning är att inte en enda svart människa har klagat på plåsters färg. Än mindre sett de som rasistiska.

Detta är ett typiskt "skapat" problem.
    Ett problem skapat av Vänstern, så att svart människor kan få ytterligare möjlighet att känna sig kränkta.

Ytterligare en möjlighet att känna sig olika och särbehandlade.

"Tänk så mycket bättre de ska må av detDrömmer"

Precis!
  • Barnaenkelt

Det här minns jag att jag funderade på när jag var liten. Varför hade plåstren bara en färg när människor har olika? Vad rasism är hade jag ingen aning om, jag tyckte mest att det var konstigt - och det tycker jag fortfarande.

Svar på tråden Nu är plåster rasistiska!