• Gert

Nu är plåster rasistiska!

Svenska plåster är för ljusa och anklagas idag för rasism i ett inslag i statliga Sveriges Radio. Det är en vänsterpartist (go figure) som anklagar plåster för att vara rasistiska.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6228751

tinyurl.com/oq2vuww

Give ´em Hell!
  • Svar på tråden Nu är plåster rasistiska!
  • Barnaenkelt
    Nayaa skrev 2015-08-11 09:15:10 följande:

Tänk att bli kränkt av att någon påtalar att plåster bör finnas i fler färger så dom matchar fler hudtoner. Fascinerande.

• SupersurasunkSara

Har inte läst hela tråden som detta kan vara påpekat redan.

Detta påtalades redan för flera åra sen i ett barnprogram, Rea tror jag, då ett mörkhyat barn ifrågasatte och pratade med någon chef på Salvekvick. Om jag inte minns fel.

Om det var barnet själv eller någon vuxen som kom på programidén vet jag inte.

Fö passar inte hudfärgade plåster min hudton heller, så ska det vara rättvist hoppas jag de gör plåster som passar mig med. Eller så använder jag det plåster vi för tillfället råkar ha hemma, vare sig det är giraffer, bamse, blått eller hudfärgat i en ton som liknar många etniskt svenskars hudton. Skit samma bara det slutar blöda.

• Oerjan Lax

Det har ingenting med rasism att göra, så om någon anser det så är det bara att avfärda som dumheter.

Däremot kan väl någon av de driftiga plåstertillverkarna börja producera sånt, i mindre skala, eller så kan apoteksbolagen börja importera sånt från USA där det funnits plåster i olika hudtoner länge.

Bild:

disruptingdinnerparties.files.wordpress.com/2014/04/bandages.jpg

• Oerjan Lax
    SupersurasunkSara skrev 2015-08-11 13:04:36 följande:

Har inte läst hela tråden som detta kan vara påpekat redan.

Detta påtalades redan för flera åra sen i ett barnprogram, Rea tror jag, då ett mörkhyat barn ifrågasatte och pratade med någon chef på Salvekvick. Om jag inte minns fel.

Om det var barnet själv eller någon vuxen som kom på programidén vet jag inte.

Fö passar inte hudfärgade plåster min hudton heller, så ska det vara rättvist hoppas jag de gör plåster som passar mig med. Eller så använder jag det plåster vi för tillfället råkar ha hemma, vare sig det är giraffer, bamse, blått eller hudfärgat i en ton som liknar många etniskt svenskars hudton. Skit samma bara det slutar blöda.

Håller med, barn vill ha Bamse- eller Kalle Anka - plåster. I gult, rött, blått...

Och jag använder numera genomskinliga salvekvick eller vilket märke det nu är. För den vanliga "hudtonen" blir så gul på mig.
  • Oerjan Lax

Alla använder genomskinliga plåster = problemet löst!

• The past is now

Ja finns inte problemet så skapar man ett eller flera. Lyckat...eller inte. Helt obegripligt att ett plåster blir rasistiskt. Förvånad Skäms de inte?

• Klea

Men herregud. Finns det inte viktigare saker att hänga upp sig på än hur plåster ser ut? Folk famlar efter småsaker i jakten på att skapa ett rasismfritt land.

Har inget emot andra kulturer, folkslag eller annat. De är välkomna hit precis som vem som helst. Men tycker inte man ska behöva hänga upp sig på att ett plåster har en viss hudton.

Hur mycket pengar har man lagt ner på att få fram det här? Pengar som kunde gått nån annanstans kanske? Hur mycket pengar kommer behövas till att anpassa plåstren efter alla tänkbara hudtoner som finns? Och alla hyllplatser som ska tas fram för att ge plats åt plåster med 300 olika hudtoner?

Förstår mig inte på denna häxjakt på allt som kan vara rasistiskt. Det är just tyvärr sånt här som eggar upp rasister, SD-extremister, xenofober m.m.

Vissa reagerar på att sjunga nationalsången eller ha en svensk flagga på tröjan. I så fall kanske man ska skaffa en turkisk flagga så slipper någon gnälla...

• familjenstyg
    Anonym (.....) skrev 2015-08-11 09:35:59 följande:
    Jag vet faktiskt inte vad du menar när det gäller flaggan, har hört många (även släktingar) köra med dina argument och jag förstår inte. Sedan när får vi inte vara stolta över den svenska flaggan? Jag bor och är uppvuxen i Malmö, där det som bekant är en hel del invandrare, men har aldrig kunnat använda den svenska flaggan. I tonåren hade jag en på rummet och mina vänner (med invandrarbakgrund) undrade vart jag hade köpt den och ville ha en likadan. Mina vänner (med då invandrarbakgrund) har kommit till skolavslutningar med små svenska flaggor som de viftat med, har sjungit svenska nationalsången och firat de svenska traditionerna.
    Angående flaggan så sågs den av vissa på 1980-90 talet som en symbol för rasism och fascism. Om jag förstod "den goda sidan" rätt så hade den svenska flaggan ungefär samma symbolvärde som hakkorset. Sedan börjades det talas om att ta tillbaka flaggan från fascisterna och jag tror det var i den vevan som nationaldagen började uppmärksammas som ett sätt att avdramatisera den svenska flaggan.

Anekdot
    En bekant till mig fick en gång en försynt fråga om jag var rasist eftersom personen i fråga sett att jag ägde en svensk flagga (efter en landskamp, sport var viktigt på den tiden).
  • Ego Lovers

Detta är omvänd apartheid!
    I Sydafrika kämpade man för lika behandling oavsett hudfärg alla skulle kunna gå på samma offentlig toa, simhall, resturang osv men här ska minsann den vita ha vitt plåster och den svarta ha svart plåster, den vite ska ha vitt toa papper och den svarte svart tospapper. Folk snackar om att döda ting är rasistiska nu. Det är befängt. Som sagt gillar man inte plåstret som finns kan man köpa ett färgglatt istället eller Linda in sig i en madrass så man slipper skada sig. Men då är det säkert fel färg på madrassen också.

Och det värsta är att det oftast inte är de med mörk eller svart hudfärg som kommer med dessa påhitt utan vänsterradikalistkerna som använder hjärnan så pass fel eftersom det är de som hela tiden delar in folk i vi och dom, offer och inte offer.

• Ego Lovers
    Haskel skrev 2015-08-11 09:56:22 följande:

Jag undrar just hur många svarta människor som reagerat på detta innan. Min gissning är att inte en enda svart människa har klagat på plåsters färg. Än mindre sett de som rasistiska.

Detta är ett typiskt "skapat" problem.
    Ett problem skapat av Vänstern, så att svart människor kan få ytterligare möjlighet att känna sig kränkta.

Ytterligare en möjlighet att känna sig olika och särbehandlade.

"Tänk så mycket bättre de ska må av detDrömmer"

Tyvärr är det de vita i vänstern som delar in oss i vi och dom. De det är synd om och de som de inte är synd om. De har ett tänk att du är inte som mig så du borde känna dig kränkt. Det är de som är rasisterna egentligen som gömmer sig bakom antirasismen och målar upp de som inte är som de normativa är onormala och inte följer normen och då tror de att de måste känna sig kränkta. Att känna sig kränkt för någon som inte känner sig kränkt eller påtala hur en annan människa bör tänka och känna är bara det kränkande mot den personen. Då borde antirasisterna också vara rasister för de kan aldrig veta eller känna vad en annan människa känner och att kalla alla andra rasister för att man inte håller med dom att deras tyckasyndochkännasigkränktåandrasvägnar sätt är rätt är som att kidnappa alla mörkhyades rätt att få tala för sig själva. De indirekt idiotförklarad alla med annan hudfärg att prata å sina egna vägar. Det hände Zeliha Dahli som på Aftonbladets debattsida skrev denna text. www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/jamstalldhet/article20877039.ab
    Hon tystades ner av just vänstern. De har kidnappat hennes frågor och vill inte diskutera dom för det är deras frågor inte de som drabbas av förtrycket.
Svar på tråden Nu är plåster rasistiska!