• Gert

Nu är plåster rasistiska!

Svenska plåster är för ljusa och anklagas idag för rasism i ett inslag i statliga Sveriges Radio. Det är en vänsterpartist (go figure) som anklagar plåster för att vara rasistiska.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6228751

tinyurl.com/oq2vuww

Give ´em Hell!
  • Svar på tråden Nu är plåster rasistiska!
  • Oerjan Lax

Det är sant att vänstern letar efter fel bland det som tidigare varit helt normalt.

Jag har ett nytt förslag till dom; BILJARD!

Hur kan det få fortgå? En vit boll (kö-bollen) har all makt, det är den som skjuter bl a en röd (indian), en gul (asiat), en brun boll bort från den gröna filtduken (=Jorden/marken) och spelet vinns när den vita bollen skjuter den svarta bollen!

Vi måste bannlysa biljardsalonger, ty de är inget annat än planerade vit makt-möten!

• SecretMe

Fånerier!

När människan som startade detta trams står med ett blödande sår är hon nog glad över ett plåster, oavsett färg.

Min kompis lider av vitiligo, ska hon skrika efter plåster i beige med vita prickar?

• Struktur mina vänner

Givetvis spelar inte färgen på ett plåster någon större roll. Plåsterfärgen är däremot ett exempel på hur den ljusa hudfärgen är norm - att man utgår från att folk är ljusa i hyn och om de inte är det avviker de från normen. Det är inte konstigt att det är så, för inte så länge sedan sågs ju tom greker och italienare som mörka och exotiska inslag i gatubilden.

Hur som helst är färgen på plåstren en i raden av småsaker som visar att mörk hy anses vara avvikande, trots att det faktiskt är vanligt med mörk hy på folk i det här landet numera.

Varje liten småsak kan tyckas vara en bagatell, men tillsammans bildar de massiv kör som säger att ljus hy är normalt och mörk hy udda och avvikande.

Jag har aldrig hört en mörkhyad klaga över just plåstren, men jag har hört många mörkhyade berätta om hur de känt sig utpekade på grund av sin hudfärg - eller rasifierade som man numera kan kalla det.

Plåstren är en liiiiten del av det här. Men varför inte börja i det lilla? Det är väl ingen som vill bannlysa ljusa plåster? Det som efterfrågas är en breddning av sortimentet.

• Anna Hady
    Gert skrev 2015-08-10 19:20:13 följande:

Svenska plåster är för ljusa och anklagas idag för rasism i ett inslag i statliga Sveriges Radio. Det är en vänsterpartist (go figure) som anklagar plåster för att vara rasistiska.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6228751

tinyurl.com/oq2vuww

Men lägg av nu Gert. Vill du framstå som Sveriges idiot som allt som händer här tolkar som migrations- resp. tiggarens fel, även om det enbart handlar om plåster?. Helt ärligt, du är löjligt. Skaffa dig ett jobb istället.
  • Embla twopointoh
    Struktur mina vänner skrev 2015-08-11 15:42:30 följande:

Givetvis spelar inte färgen på ett plåster någon större roll. Plåsterfärgen är däremot ett exempel på hur den ljusa hudfärgen är norm - att man utgår från att folk är ljusa i hyn och om de inte är det avviker de från normen. Det är inte konstigt att det är så, för inte så länge sedan sågs ju tom greker och italienare som mörka och exotiska inslag i gatubilden.

Hur som helst är färgen på plåstren en i raden av småsaker som visar att mörk hy anses vara avvikande, trots att det faktiskt är vanligt med mörk hy på folk i det här landet numera.

Varje liten småsak kan tyckas vara en bagatell, men tillsammans bildar de massiv kör som säger att ljus hy är normalt och mörk hy udda och avvikande.

Jag har aldrig hört en mörkhyad klaga över just plåstren, men jag har hört många mörkhyade berätta om hur de känt sig utpekade på grund av sin hudfärg - eller rasifierade som man numera kan kalla det.

Plåstren är en liiiiten del av det här. Men varför inte börja i det lilla? Det är väl ingen som vill bannlysa ljusa plåster? Det som efterfrågas är en breddning av sortimentet.

Eller, så kan det vara så att det helt enkelt inte är någon efterfrågan på plåster i olika nyanser i Sverige. Det finns plåster i olika nyanser att köpa i t.ex. USA, vilket jag antar beror på efterfrågan (kanske antal med mörkare hy relativt till antalet invånare?) och inte för att människor där som inte är vita blir mindre rasifierade än här i landet. Kort sagt så tror jag inte på att färgen på plåster betyder någonting alls i "rasfrågan" och man kan inte dra slutsatser åt ena eller andra hållet utifrån sortimentet på plåster.
  • Aikido
    Anna Hady skrev 2015-08-11 16:18:44 följande:
    Men lägg av nu Gert. Vill du framstå som Sveriges idiot som allt som händer här tolkar som migrations- resp. tiggarens fel, även om det enbart handlar om plåster?. Helt ärligt, du är löjligt. Skaffa dig ett jobb istället.
    Om det är någon eller några som är idioter så är det väl de bakom inslaget som tråden handlar om. Om det är några som borde skaffa sig ett jobb där man får skit under naglarna i stället så är det vissa på SR/SVT.
  • Mandel
    Nayaa skrev 2015-08-10 23:26:13 följande:

Michael 310: Nej det är inte helt oviktigt vad ett plåster har för färg när plåstret är gjort för att efterlikna huden och därför smälta in.

Jag är 40+ och har aldrig valt plåster med syftet att de ska smälta in på huden och inte synas.
    Jag har haft plåster för att slippa blod på kläder/omgivningen om jag har gjort mig illa eller som skydd för att smuts inte ska komma in i såret om jag ska smutsa ned mig.

I apotekslådan har jag nu genomskinliga plåster ifrån IKEA som är idiottäta och helt värdelösa om man glömmer av att ta bort dem efter 1 timme. Man ser ut som ett russin i huden efter en natt...
    Har även gröna plåster med djur på och vanlig vit kirurgtape. Skulle gärna köpa svarta plåster och ännu hellre om de hade coola mönster.

Jag köper plåster för dess funktion och jag väljer inte det som passar min hudfärg bäst. Grisskära plåster finns inte och det skulle i så fall inte passa övriga familjen som är i olika bruna nyanser
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anna Hady
    Aikido skrev 2015-08-11 16:25:48 följande:
    Om det är någon eller några som är idioter så är det väl de bakom inslaget som tråden handlar om. Om det är några som borde skaffa sig ett jobb där man får skit under naglarna i stället så är det vissa på SR/SVT.
    Aha.
  • Ego Lovers
    Struktur mina vänner skrev 2015-08-11 15:42:30 följande:

Plåster har INGENTING med rasism.
    Dess funktion är att stoppa blödningar.
  • Struktur mina vänner
    Embla twopointoh skrev 2015-08-11 16:23:26 följande:

Eller, så kan det vara så att det helt enkelt inte är någon efterfrågan på plåster i olika nyanser i Sverige. Det finns plåster i olika nyanser att köpa i t.ex. USA, vilket jag antar beror på efterfrågan (kanske antal med mörkare hy relativt till antalet invånare?) och inte för att människor där som inte är vita blir mindre rasifierade än här i landet. Kort sagt så tror jag inte på att färgen på plåster betyder någonting alls i "rasfrågan" och man kan inte dra slutsatser åt ena eller andra hållet utifrån sortimentet på plåster.

Det tror i princip inte jag heller eftersom plåstren som sagt är en liiiiten del, ett av många små symptom. Jag försökte bara förklara på vilket sätt plåstren är en del i en större struktur.
Svar på tråden Nu är plåster rasistiska!