• Gert

Nu är plåster rasistiska!

Svenska plåster är för ljusa och anklagas idag för rasism i ett inslag i statliga Sveriges Radio. Det är en vänsterpartist (go figure) som anklagar plåster för att vara rasistiska.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6228751

tinyurl.com/oq2vuww

Give ´em Hell!
  • Svar på tråden Nu är plåster rasistiska!
  • Nayaa

Embla: Du får gärna ta fram exempel på apotek som importerat plåster i andra nyanser för att sen inse att marknaden inte fanns. Min gissning är att det blir relativt svårhittat.

Oerjan Lax: Du menar alltså på fullaste allvar att plåstren inte har sin färg pga att dom ska matcha huden och inte sticka ut?

• Embla twopointoh
    Nayaa skrev 2015-08-11 17:13:35 följande:

Embla: Du får gärna ta fram exempel på apotek som importerat plåster i andra nyanser för att sen inse att marknaden inte fanns. Min gissning är att det blir relativt svårhittat.

Oerjan Lax: Du menar alltså på fullaste allvar att plåstren inte har sin färg pga att dom ska matcha huden och inte sticka ut?

Ja, det gissar jag också, fast inte av samma anledning som du. Ingen har påstått att apotek/butiker har importerat plåster i andra nyanser. Efterfrågan kan mätas på flera sätt redan innan en vara lanseras, och de flesta företag kollar upp efterfrågan innan de distribuerar varan till butiker.
  • SecretMe
    Embla twopointoh skrev 2015-08-11 17:12:52 följande:
    Fast ska man vara rättvis så påstod denna människa inte att det var rasistiskt, vad jag förstått (har själv inte hört programmet, så jag har bara andrahandsuppgifter).
    Lyssna här då!

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6225436
  • FDFMGA
    Gert skrev 2015-08-11 17:06:44 följande:
    Ingen har väl blivit kränkt heller.

Det sjuka är att en människa anser att ljusa plåster och Apoteket är rasistiska och skyller det på vithetsnormen. Men det är ju en vänsterpartist som tycker så, vilket inte är förvånande.
    Nja, inte skulle jag bry mig om det fanns fler plåster i olika nyanser på apoteket. Vi handlar våra på IcaSolig

Men det finns ju en tråd där sverigedemokrater söker frågor värda att demonstrera mot. Där kan du ju ta upp tråden.

Jag tror som du att ett förslag att apoteket ska sälja hudfärgade plåster i olika färger skulle sätta fart på SD och få anhängarna att gå man ur huset, så varför inte föreslå detta som demonstrationstema.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Rataxes
    Nayaa skrev 2015-08-11 16:58:04 följande:

Embla: Så en del av befolkningen har annan hudfärg än ljusbeige men det finns ingen marknad för plåster i annan hudfärg? Det låter väldigt märkligt.

Att inte kunna se hur saker platsar i ett större sammanhang känns bara märkligt.

På alla apoteksbolag i Sverige sitter det anställda rasistnazister som har till uppgift att hitta produkter som kan förminska rasifierade kroppar. Tipsa gärna ETC eller Aftonslasken om denna fantastiska nyhet.
    Ödslar inte tid på anonyma nick.
  • Oerjan Lax
    Nayaa skrev 2015-08-11 17:13:35 följande:

Är du seriös? Ska vi dividera VARFÖR plåstren finns i de färger de finns? *facepalm*

Men eftersom jag är snäll så ska jag ge dig ett tips:

Googla "tillgång och efterfrågan".

Det är något märkligt och ytterst hemligt mumbo-jumbo. Så sprid det inte vidare.
  • Oerjan Lax
    FDFMGA skrev 2015-08-11 17:29:50 följande:

Jag tror att ett förslag att apoteket ska sälja hudfärgade plåster i olika färger skulle sätta fart på SD och få anhängarna att gå man ur huset, så varför inte föreslå detta som demonstrationstema.

... Och jag tror att ett sånt förslag inte ens skulle få SD att höja på ögonbrynen.
  • Nayaa

Rataxes: Jag vet inte när jag har påstått att det är rasistiskt att enbart sälja en sorts hudfärgade plåster men det kanske du har koll på?

Oerjan: Det var du som började mumla om gråsvarta däck och traditioner.

• FDFMGA
    Oerjan Lax skrev 2015-08-11 17:54:30 följande:
    ... Och jag tror att ett sånt förslag inte ens skulle få SD att höja på ögonbrynen.
    Nu blev jag tvungen att lyssna på inslaget. Tydligen har man på apoteket anpassat sig till att folk har olika hudfärg i fråga om andra produkter men inte reflekterat över detta för just plåster. Apoteket för nu samtal med leverantörer av plåster och kommer sannolikt att saluföra hudfärgade plåster i olika nyanser redan detta år.

Inget att uppröras över, tycker jag. 

Men vi får nog vänta på kameleontplåstret som helst anpassar sig till bärarens färg till glädje för den som vill dölja en ful finne eller att man överhuvudtaget har fått ett sår.

För småbarn som är de stora konsumenterna brukar väl behovet vara det omvända - ju mer plåstret syns desto bättre.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Nu är plåster rasistiska!