• Roseno

"Tror inte på SD-siffra"?

I vanlig ordning vill många inte tro på dagens höga SD-siffra, då urvalsmetoden inte är optimal, eller passar den egna politiska agendan.
    Då har man nog missat något, för var det inte så att fg mätning på 23%, var just från de enda som lyckades pricka in valresultatet, så dagens kan stämma mkt väl mht vad som hänt sedan dess?
  • Svar på tråden "Tror inte på SD-siffra"?
  • sjuttiofemman
    Kung Markatta skrev 2015-08-20 15:14:08 följande:

Nej, de fick 2.9%.

Källa: yougov.se/news/2015/06/18/sverigedemokraterna-ar-fortsatt-det-tredje-storsta/

Det var tydligen 2014. Men eftersom Fi aldrig kommit upp över riksdagsspärren ens så vitt jag vet så visar det bara hur skeva siffror yougov kan producera. Dvs ej tillförlitligt.

Blir intressant att se siffror från de seriösa opinionsundersökningarna. Sd har säkert ökat lite tyvärr, men absolut inte till denna fantasinivå.

Och även om de blir största partiet så förändras inget förrän de når 50,1%. Vilket aldrig nånsin kommer att hända.
  • K Markatta
    pellepelle skrev 2015-08-20 14:05:32 följande:
    ...folk lägger det rationella tänkandet bakom sig och går på magkänsla.

Men jag tror också att urvalet är lite tveksamt. Det är lätt att skapa flera användarkonton och det är ju ingen vågad gissning att det är många Svergigedemokratiska väljare som är vana att gömma sig bakom en anonym skärm då de "debatterar" tagit detta tillfälle i akt för att skapa en falsk trend...
    Om vi lämnar magkänslan därhän som du själv ville och tittar på de studier som gjorts får vi en annan bild:

www.valforskning.pol.gu.se/digitalAssets/1500/1500918_valr--relsepanelen2014a.pdf

"Baserat på Europaparlamentsvalets officiella valresultat ser vi att valrörelsepanelens sammansättning, i varierande utsträckning, skiljer sig från väljarkåren i stort. Panelen som baseras på ett slumpmässigt urval är betydligt mer träffsäker än den självrekryterade men ligger alltjämt en bra bit ifrån valresultatet.

Precis som i tidigare motsvarande undersökningar är socialdemokrater och moderater kraftigt underrepresenterade medan miljöpartister, vänsterpartister och folkpartister är överrepresenterade. Dessutom ser vi att Feministiskt initiativ får betydligt högre stöd i våra paneler än vad som är fallet i Europaparlamentsvalet. Dessa mönster kvarstår och förstärks när vi blickar vidare mot riksdagsvalet."

• Ascendere

Kan någon förklara en sak för mig, nämligen:
    Alla teorier om att SD:s anhängare är "nättroll" som manipulerar opinionsmätningar etc, bygger på någon sorts teori att om SD:s opinionssiffror ökar, så ökar de ännu mer, dvs kan man visa högre siffor, även om dessa är felaktiga, så kommer med automatik även de "riktiga" siffrorna att stiga eftersom.... <trumvirvel...>

• Nerfherder
    Ascendere skrev 2015-08-20 15:23:41 följande:

Kan någon förklara en sak för mig, nämligen:

Alla teorier om att SD:s anhängare är "nättroll" som manipulerar opinionsmätningar etc, bygger på någon sorts teori att om SD:s opinionssiffror ökar, så ökar de ännu mer, dvs kan man visa högre siffor, även om dessa är felaktiga, så kommer med automatik även de "riktiga" siffrorna att stiga eftersom.... <trumvirvel...>

Jag kan förklara, du har fel
  • Ascendere
    Nerfherder skrev 2015-08-20 16:04:51 följande:
    Jag kan förklara, du har fel
    Så du menar att det finns ingen rationell anledning för "SD-troll" att försöka ge SD högre (fejkade) siffror eftersom det ändå inte kommer att ge fler riktiga anhängare, tolkar jag dig rätt?
  • Nerfherder
    Ascendere skrev 2015-08-20 16:24:44 följande:

Så du menar att det finns ingen rationell anledning för "SD-troll" att försöka ge SD högre (fejkade) siffror eftersom det ändå inte kommer att ge fler riktiga anhängare, tolkar jag dig rätt?

Det är klart de vill blåsa upp siffrorna. Har du testat att regga dig där? Busenkelt. De har inte ens enkel captcha verifiering.
  • Gert

Nu är journalister och media rädda. Nu låter det "vi tror inte på den här mätmetoden". Patetiskt.

Give ´em Hell!
  • Sockervaddspinnen
    Roseno skrev 2015-08-20 13:38:15 följande:
    I vanlig ordning vill många inte tro på dagens höga SD-siffra, då urvalsmetoden inte är optimal, eller passar den egna politiska agendan.
    Då har man nog missat något, för var det inte så att fg mätning på 23%, var just från de enda som lyckades pricka in valresultatet, så dagens kan stämma mkt väl mht vad som hänt sedan dess?
    Klassikern. De blundar för det, för att sedan slås av stolarna under valvakan.
    Har varit så de senaste två valen.
  • Nerfherder
    Gert skrev 2015-08-20 16:42:08 följande:

Nu är journalister och media rädda. Nu låter det "vi tror inte på den här mätmetoden". Patetiskt.

Jag registrerade precis användaren Gert på yougov. Han röstade på V.
Svar på tråden "Tror inte på SD-siffra"?