• Roseno

"Tror inte på SD-siffra"?

I vanlig ordning vill många inte tro på dagens höga SD-siffra, då urvalsmetoden inte är optimal, eller passar den egna politiska agendan.
    Då har man nog missat något, för var det inte så att fg mätning på 23%, var just från de enda som lyckades pricka in valresultatet, så dagens kan stämma mkt väl mht vad som hänt sedan dess?
  • Svar på tråden "Tror inte på SD-siffra"?
  • oOOo  oOOo
    Nerfherder skrev 2015-08-21 17:01:34 följande:
    Varför ska jag sluta bry mig?
    För att det inte är så mycket att bry sig om enligt din egen utsago. Men, men, du gör som du vill
  • Roseno
    oOOo oOOo skrev 2015-08-21 16:47:03 följande:
    Tja, kanske det, kanske inte. De kan ju ha rätt, att undersökningen inte speglar verkligheten. Hur som helst framstår det som ett ganska sorgligt beteende att de hela tiden känner sig behöva dementera dessa undersökningar. Ända sedan SD var under 4% har det hållit på, nästan varenda gång har dessa konsirationeteoretiker varit där och hävdat att det är för höga siffor. Varför kan man undra? Beteendet framstår ju som helt fanatiskt. Hur kan dessa undersökningar vara så viktiga för dessa personer?
    Det är en trend hos alla uppåt och alla partier vill veta läget om sig själva. Just SD-hatare är ett fanatiskt släkte för sig med ordentliga skygglappar.
  • Nerfherder
    Roseno skrev 2015-08-21 17:04:22 följande:

Det är en trend hos alla uppåt och alla partier vill veta läget om sig själva. Just SD-hatare är ett fanatiskt släkte för sig med ordentliga skygglappar.

Och SD älskare blåser upp sig till enorma proportioner. Det ska bli kul när bubblan spricker om tre år.
  • Gert
    Nerfherder skrev 2015-08-21 17:07:15 följande:
    Och SD älskare blåser upp sig till enorma proportioner. Det ska bli kul när bubblan spricker om tre år.
    Du sa samma sak innan valet 2014.
    Give ´em Hell!
  • Nerfherder
    Gert skrev 2015-08-21 17:10:03 följande:

Du sa samma sak innan valet 2014.

Nej, det gjorde jag inte.
  • Oerjan Lax
    Nerfherder skrev 2015-08-21 17:07:15 följande:

Bubblan kommer aldrig spricka så länge som sjuklövern begraver huvudet ordentligt i sanden.
    Börjar ditt nick med "Anonym" så läser jag inte vad du skriver pga dåliga erfarenheter.
  • EnAnonumius
    Roseno skrev 2015-08-21 16:33:16 följande:
    Men partierna bryr sig om betyg på vad de gör
    Verkligen?

Om de nu är så intresserade av att få "betyg" på vad det gör så har de ju helt klart bevisat att deras största intresse är ett F.

Något som har förbryllat mig under många många år i är politikers ointresse av att satsa på den "förebyggande sjukvården".. 
    Trots att det har visats sig vara både billigare och effektivare och skapar mindre personlidande och ger ökad livskvalitet. Något som man har sett i flera väljarundersökningar att det är något som folk vill ha.
    Kan ju säga så här med..
    Jag skulle ju hellre se att subventionerad insemination togs bort helt och att man satsade de pengarna på neotalvården i stället. IVF anser jag går under "lyxvård". 
    Ja om barnlängtan är så stor av att bära ett barn och föda det så kan man betala prislappen till 100% själv ur egen ficka. Jo jag vet att jag sticker in ansiktet i en bisvärm med tanke p att detta är Familjeliv.

Planerade kejsarsnitt tycker jag man skall ta bort också och lägga de pengarna också på neotalvården och på en liten buffert för akuta snitt... Har man förlossningsrädsla (som gör att många tar planerat snitt) så kan man söka hjälp för den innan man skaffar barn.

Sedan så har jag förundrats över varför tänderna inte räknas in i sjukvården, och man får samma subventionering på tandvården som med övriga "kroppen".  Tänderna är väldigt viktiga då det är en del av spjälkningen. Men då skall man först upp i över 3000kr för att få en "liten hjälp" som blir egentligen en "fis i världsrymden". 

Det är bara fyra exempel och alla inom just vården som har förbryllat mig under många decennier.

Vården har dragits med dessa problem med politiker under flera decennier och fast  läkare har sagt i från vad som skulle kunna vara vettig lösning både för patienter och "statsplånboken".  Men Politikerna lyssnar inte  "på det örat". 

Politiker får definitivt A++ i  ämnet -->"ohörsamhet". Flört

Det som skall tilläggas är att de som är "soffligare" (röstskolkare) bör heller inte klaga. Om de kunde gå ur soffan vart fjärde år och lägga en blank röstsedel i urnan i stället. Jag anser att röstningen  är i särklass det starkaste verktyget vi har,  blank röst är just blank inget parti får tillgodose dem.  Jag anser att  "soffliggarna" är i särklass det näst största hotet mot demokratin. Det största hotet är politiker som hävdar att de "vill göra påverkan" men sedan så smiter de undan när de får ansvar med svansen mellan benen och följer fårflocken och är mer intresserade av "pinkar sina revir". 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Embla twopointoh

Jag reagerade på att vid tidigare sådana här undersökningar, så har mätinstitutens metoder knappt nämnts när resultaten publicerats. "Alla" har, hittills, varit införstådda i att det är en viss felmarginal på sådana här opinionsmätningar och att de är en fingervisning och inte något exakt resultat.

Men denna gång, när SD blev det största partiet, så var det kritik av mätmetoden som stod i fokus plötsligt, inte resultatet. Det tycker jag är långt mer intressant än själva undersökningen.

• Embla twopointoh
    EnAnonumius skrev 2015-08-21 17:31:58 följande:
    Planerade kejsarsnitt tycker jag man skall ta bort också och lägga de pengarna också på neotalvården och på en liten buffert för akuta snitt... Har man förlossningsrädsla (som gör att många tar planerat snitt) så kan man söka hjälp för den innan man skaffar barn.
    Fast de flesta planerade kejsarsnitt görs av medicinska skäl, och det är relativt svårt att få ett snitt beviljat "bara" p.g.a. rädsla.  Bara en parentes...
Svar på tråden "Tror inte på SD-siffra"?