• Anonym (Äntligen!)

Julia Caesar avslöjad!

Äntligen är rasisten Julia Caesar avslöjad som den före detta DN-journalisten Barbro Jöberger. Trots att hon själv hängt ut personer med namn och bild i olika bloggar så motsatte hon sig att själv stå för sina åsikter med namn och bild.

Nu är det åtgärdat!

www.expressen.se/kultur/hon-ar-julia-caesar/

• Svar på tråden Julia Caesar avslöjad!
  • K Markatta
    Kim Possible skrev 2015-09-03 01:24:39 följande:
    Vad ser du som "seriösa medier", Avpixlat och "Fria tider"?
    Kollade SVT, SvD och DN men hittade ingen namnpublicering.

Vad ser du själv som seriösa medier? Se och Hör?
    Hur ska ni ha det? Ska man få publicera bild, namn, personnummer, adress och telefonnummer på folk som hotar, begår brott (jo, det är polisanmält, vad jag vet) eller ska man inte? 

Det är inget jag tagit upp tidigare i den här tråden så jag förstår inte din fråga. Jag tycker hur som helst att man ska vara konsekvent när det gäller publicering av personuppgifter. Man kan exempelvis hålla sig till de pressetiska reglerna.
  • Kim Possible
    Kung Markatta skrev 2015-09-03 01:43:37 följande:
    Kollade SVT, SvD och DN men hittade ingen namnpublicering.

Vad ser du själv som seriösa medier? Se och Hör?
    Hur ska ni ha det? Ska man få publicera bild, namn, personnummer, adress och telefonnummer på folk som hotar, begår brott (jo, det är polisanmält, vad jag vet) eller ska man inte? 

Det är inget jag tagit upp tidigare i den här tråden så jag förstår inte din fråga. Jag tycker hur som helst att man ska vara konsekvent när det gäller publicering av personuppgifter. Man kan exempelvis hålla sig till de pressetiska reglerna.
    Outandet av denna människa var ju ett svar på tal, rent av faktiskt ett försvar gentemot en helt galen och psykiskt sjuk människa som hotat att inte bara döda sina opponenter, men även deras närstående (inklusive små barn, och för den delen äldre människor). Kort och gott, hon har hotat att döda alla hon ogillar samt deras närstående, vilket ju visat sig vara rätt många. 

Jag tycker hon är fruktansvärt obehaglig och har väldigt svårt att förstå hur man kan försvara henne på något som helst sätt. 
  • Kim Possible

Undrar f ö som någon annan om det är knäppkärringen som säger sig vara från SD som härjar här inne då och då. Det skulle onekligen förklara en del uttalanden om "hottentotter", "svartskallar", "gulingar" och annat som _den_ personen gjort. 

• EnGladPingvin

Dödshoten kom väl inte från JC? De kom från mobben som läste det hon skrev om att vara trakasserad av en journalist och namngav honom. Precis som hon nu dödshotas efter Expressens publicering.

JC har uppenbarligen skrivit avskyvärda saker, men att hänga ut henne med namn och bild är obehagligt. Att hänvisa till att hon gjort det själv, då sänker man sig enbart till hennes nivå. Man bör nog sätta sin standard högre. Sen bör man också ta i beaktande att det handlar om en person med långvarig psykisk ohälsa.

Jag instämmer i det SvD skriver när de förklarar varför de inte publicerar hennes namn. Och ja, SvD är en seriös tidning, till skillnad från Expressen som är en skvallerblaska. www.svd.se/darfor-publicerar-svd-inte-julia-caesars-namn

• Anonym (News)

Såg svt nyheterna på tv2 igår blir detvid denna tiden, och då namngav de henne i inslaget.

• Smecker
    Anonym (jessica) skrev 2015-09-02 22:53:51 följande:

Jag bryr mig inte om hur mycket dubbelmoral det är.

Jag tycker inte att det är medias roll att vara undersökande på det sättet, att granska enskilda obetydliga människor sådär. Det är så vulgärt. Förstår inte riktigt varför tidningar som Dagens nyheter intresserar sig för vad som skrivs på små bloggar.

Börjar kännas mer och mer som engelska tabloider som enligt mig är extremt obehagliga. Jag vill inte ha det så i Sverige.

Hon är ingen enskild obetydlig människa. Hon är en opinionsbildare som läses och delas av tusentals, ibland tiotusentals, rasister, fascister och nazister, som gett ut böcker och krönikesamlingar som spridits av SD, som hängt ut enskilda individer på internet. Det är medias uppgift att granska sådana personer. Jag är glad att de gör sitt jobb.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Anonym (Tja...)
    Anonym (@) skrev 2015-09-02 21:17:29 följande:
    Vad syftar du på?
    "Har du inte förstått vad muslimsk massinvandring innebär i form av ständigt större krav på anpassning till en totalitär, våldsam och förtryckande ideologi från 600-talet?"

Man måste nog dock bo i en invandrartät stad för att se att detta sker. Folk som flytt från sina hemländer för att undkomma krig får fly igen från de städer där de bor för att det finns de som sympatiserar med den filosofin som råder i hemlandet. Kvinnor som vill leva mer svenskt försöker man skrämma in i fållan igen. Flickor gifts bort vid unga år på löpande band, men eftersom en muslimsk vigsel inte ses som godkänd enligt svensk lag så gifter de sig borgerligt när flickan blir 18.
    En klasskamrat till mig blev 'hemskickad' (känns inte som så farligt att bo där då..) för att hon setts med en svensk kille, hade de vetat att de var kära hade det kanske blivit värre. Nu fick hon komma tillbaka till Sverige igen när hon gift sig med en man från hemlandet som föräldrarna valt ut. En sträng man med de 'rätta' värderingarna så att dottern inte skulle hamna på avvägar igen.
    Kriget fortsätter här om än inte så att det skjuts, men det finns de som inte vågar gå hem från jobbet för att de ser att det står folk från hemlandets motståndarsida utanför.

Observera nu att detta inte gäller alla muslimer, men skrämmande många och det är inte ok att det sker ens en enda gång anser jag.

Och ja, jag vet, för jag har jobbat med folk som flyr från svenska orter eller som lever i skräck för vad patriarkatet inom deras kultur ska ta sig till.

Gärna invandring, men inte på det sätt som sker nu. Människor ska inte klämmas in på flyktingboenden utan någon som helst kontroll på deras mentala hälsostatus. Någon med trauman i bakgrunden kan få PTSD och vad som helst kan utlösa en reaktion, en doft, ett ljud osv och det kan bli total katastrof.

Inte heller finns det tillräckligt med stöd för den som försöker anpassa sig till det svenska samhället som ju är så mycket mer än att bara kunna göra sig förstådd språkligt sätt.

En kvinna som jag pluggade med, som själv blivit bortgift som fjortonåring, frågade varför svenskarna struntar i bortgifte. Jag blev då chockad, jag kunde inte tänka mig att det skedde över huvud taget Inte i den omfattningen men hon berättade att alla hennes systrar var gifta och hon var äldst med sina 22 år. Den yngsta gifte sig bara några veckor innan och hon var 15. Hennes make var en släkting, 18 år äldre än systern men väl ansedd i deras krets.

Det blev startskottet för att hjälpa så många som möjligt men det är skittrögt rent ut sagt. Hur lätt är det för en tonåring att söka hjälp och den enda som finns är att hon säger upp all kontakt med alla hon känner? Lever ensam i fosterfamilj eller i egen lgh? I bästa fall öppet om familjen väljer att 'bara' ignorera henne och förskjuter henne? I värsta fall på hemlig ort med ny identitet, ständigt rädd att någon ska känna igen henne, inte sällan sparas det pengar för ansiktsoperationer.

Många orkar inte utan väljer att foga sig efter familjens önskan och gifter sig med en man de inte vill ha.
  • Anonym (Tja...)

För att inte tala om de fullständigt intelligensbefriade rektorerna som pratar med sina kvinnliga elever om att inte klä sig för utmanande... För shorts och linne kan ses som stötande av vissa.

Tyvärr sker sånt. Idag, i Sverige. Dessutom så blir det ett hejdundrande tjafs om ett jävla plåster, det är väl bara att konstatera att ursprungssvenskars hud är mer beige, men jag har aldrig sett någon i den 'hudton' som plåstren är i. Visst kan man kalla plåstren för beiga istället för hudfärgade, men det måste finnas en gräns även för (vänstervridna?) puckon kan jag tycka.
    Men tydligen inte. Och i många många fall när det kommer upp sådana här löjligheter så är det vita som blir kränkta å färgades vägnar.... Mina barns gudfar som råkar vara väldigt mörk asgarvade åt plåsterfrågan och sa: Det ska vara i Sverige detta händer, vem fan bryr sig om färgen på PLÅSTER!? Köp ett med Bamse på då för fan.

• Anonym (Jesus Muhammed)
    alice85 skrev 2015-09-02 22:32:52 följande:
    Hon har ju själv inte haft några skrupler när det gäller att namnge, och att journalister sökt henne för att hon ska kommentera det som skriva om henne är vanlig, och bra, pressetik. Att Expressen nu går ut med namn på henne, ja det var väl något hon måste räknat med skulle ske och hon har ju själv inte mörkat sin bakgrund som fd. jounalist på DN så det kan inte ha varit så väldigt svårt att hitta henne. Att hon är sjukpensionär för elöverkänslighet och "oral galvanism" samtidigt som hon hetsar mot bidragstagare är ju på gränsen till tragikomiskt... Verkar som att hon gått ifrån besattheten att ondgöra sig om farorna med oral galvanism till att på samma sätt ondgöra sig över invandring. Men tvivlar på att trovärdigheten hos henne kommer ruckas på hos de redan frälsta som håller med om det hon skriver, tyvärr.
    Jag undrar hur hon så flitigt kan sitta och skriva vid en dator när hon är sjukpensionär för elallergi. Min gissning är att hon inte har elallergi. Men en riktigt SJUK människa vekar hon vara.
  • Anonym (X)
    Är det expressen och researchgruppen du pratar om?
Svar på tråden Julia Caesar avslöjad!