EnGladPingvin skrev 2015-09-03 02:51:28 följande:
Jag instämmer i det SvD skriver när de förklarar varför de inte publicerar hennes namn. Och ja, SvD är en seriös tidning, till skillnad från Expressen som är en skvallerblaska.
www.svd.se/darfor-publicerar-svd-inte-julia-c...Klipper in lite från motiveringen:
"Svenska Dagbladets chefredaktör Fredric Karén tycker det är fel att publicera namnet.
- Vi har beslutat att inte göra det. Expressen har kommit fram till att detta är allmänt intressant. Jag har kommit fram till att det inte finns tillräckliga skäl och att det inte är tillräckligt offentliga sajter på det sättet. Jag tycker också man ska ta hänsyn till att hon har en sjukdomsbakgrund. Det är fortfarande en ganska begränsad krets som läser sajterna och genomslaget är trots allt ganska begränsat, även om de växer.
- I de högerextrema kretsarna har man för vana att publicera namn på allt och alla. Man vill tala om vilken etnicitet brottslingar har, publicera namn och bild på ännu icke dömda personer, man bryter kontinuerligt mot de pressetiska reglerna. Att då publicera namnet på ”Julia Caesar” är att gå i den riktning som de själva stakar ut. Det känns fel. Vi ska hålla oss för goda för det. Vi i de grundlagsskyddade medierna har ett ansvar att stå emot."
Här ser man klart och tydligt skillnaden mellan seriös media och skvallertidningar.