• Anonym (empatistörd?)

Bryr mig inte om pojken som drunknade!

Jag har läst aftonbladet, tittat på nyheterna. Trots att jag förstår att jag borde, så känner jag ingenting när jag ser bilden av det döda barnet. Bryr mig inte om att folk dör på Medelhavet eller svälter i sina byar. Jag försöker tänka att det kunde varit mina barn, men det hjälper inte. På begravningar brukar jag låta bli att blinka för att det ska komma en tår eller två, men jag har aldrig varit ledsen. Inte ens på min pappas begravning. Känner aldrig för någon utanför min familj men blir illa berörd om jag ser ett påkörd djur och kan inte döda en abort om vi metar. Jag har aldrig berättat det här för någon men jag måste få veta om det finns någon annan, eller om jag bör söka vård.

• Svar på tråden Bryr mig inte om pojken som drunknade!
  • nordanvind
    Anonym (empatistörd?) skrev 2015-09-04 14:24:31 följande:

Jag har läst aftonbladet, tittat på nyheterna. Trots att jag förstår att jag borde, så känner jag ingenting när jag ser bilden av det döda barnet. Bryr mig inte om att folk dör på Medelhavet eller svälter i sina byar. Jag försöker tänka att det kunde varit mina barn, men det hjälper inte. På begravningar brukar jag låta bli att blinka för att det ska komma en tår eller två, men jag har aldrig varit ledsen. Inte ens på min pappas begravning. Känner aldrig för någon utanför min familj men blir illa berörd om jag ser ett påkörd djur och kan inte döda en abort om vi metar. Jag har aldrig berättat det här för någon men jag måste få veta om det finns någon annan, eller om jag bör söka vård.

Att känslornas styrka inför något hemskt har samband med avståndet till det inträffade att göra är en vedertagen sanning och används av journalister och media när man väljer vilka nyheter som man publicerar från olika delar av världen. Detta medför att man i lokaltidningen kan läsa om olika individers historier medan man i utrikes nyheter ofta läser om större skeenden och gärna katastrofer av olika slag. Detta medför ju att bilden av världen blir en smula skev och man gärna tror att världen är full av ondska och hemlandet med omgivning är det enda "civilicerade" området. Detta i sin tur kan medföra en "mättnad" på katastrofer hos den som läser vilket medför ytterligare likgiltighet inför de hemskheter som inträffar längre bort.

Man måste aktivt ta ansvar och fundera på vissa saker i termerna av hur det hade känts om det drabbade nån närstående. Och faktiskt förstå att detta känner även de som drabbas. De som drabbas är inte primitiva människor utan människor som du och jag dom har haft jobb att gå till. Som använder sociala medier, som shoppar , som äter på restaurang och har haft ett nästintill likadant liv som vi själva. Om man trots denna intellektuella förståelse av folks lidande ändå väljer att bortse ifrån det med argument som t.ex. "jag bryr mig inte för det ÄR inte mina närstående och varför ska jag drabbas av andras lidande" eller något i den stilen. Ja då är risken stor att man har någon form av empatistörd ingenting. Tyvärr är det många års terapi om man överhuvudtaget KAN komma tillrätta med det.Empatistörningar ligger ofta mkt djupt sedan barndomen. Om det inte beror på ren fysiska avvikelser i hjärnans uppbyggnad vilket det ibland kan vara. Dessa fysiska avvikelser kan man inte göra något åt.
    asar och runor står mig bi
  • Anonym (GH)
    Anonym (ViGillarOlika) skrev 2015-09-07 14:12:52 följande:

Men herreGUUUD vilka psykopater och empatistörda människor det finns! Tänk om det var du själv som hade drunknat, det hade inte vart så rolig va? DU MÅSTE KÄNNA FÖRTVIVLAN ÖVER DETTA!! Annars är du inget annat än en vidrig nazist!!

En vänsterhjärnas logik. Man är alltså nazist om man skiter i om folk drunknar? Intressant.
  • Anonym (GH)

Tillägger en ursäkt för uttalandet "vänsterhjärnor". Det finns vettiga folk där med som inte skriker rasist och nazist för att brödrosten brände brödet.

• nordanvind
    Anonym (GH) skrev 2015-09-09 11:44:15 följande:

Tillägger en ursäkt för uttalandet "vänsterhjärnor". Det finns vettiga folk där med som inte skriker rasist och nazist för att brödrosten brände brödet.

Tror nog att jämförelsen med nazister inte är helt fel om man diskuterar empatistörningar. Däremot kan man komplettera exemplet med e hel del andra ideologier som visat samma brist på empati.
    asar och runor står mig bi
  • Gott&blandat55

Att du inte känner någon empati för den lille pojken som drunknade får mig att må illa. Och alla som säger motsatsen, är en störd psykopatisk, känslokall pissmänniska. Det enda jag kan önska dig är att en dag få känna detsamma som den föräldern känner för att du på så sätt kan få känna förståelse och medlidande när det händer dig själv.

Just nu är det bara en liten främling som du aldrig träffat. Hade det varit din egen son som drunknade hade du reagerat annorlunda. Jag lovar dig! Du vet bara inte om det för att det inte har hänt dig.

Jag hoppas att du en dag ångrar att du ens sagt det här högt inför andra. Jag hade skämts ögonen ur mig om jag hade ens tänkt tanken som du gör.

• Anonym (suck)
    Anonym (fcts) skrev 2015-09-07 14:25:54 följande:
    kerhetspolitik.se

globalis.se

gatestoneinstitute.org (bl a sv.gatestoneinstitute.org/6253/turkiet-is-kurder)

seriösa icke främlingsfientliga nyhetssidor utan kopplingar till nynazistiska
    orgaisationer, t ex dn (bl a www.dn.se/nyheter/varlden/skracken-ar-tillbaka-bland-turkiska-kurder/)

riksdagen.se (bl a data.riksdagen.se/dokument/GS02U232 som har några år på nacken men som framgår av övrig rapportering kvarstår situationen)

O s v, o s v...

Vad jag gör för flyktingarna har du ingen aning om och har heller ingen betydelse för hur felaktig synen på kurdernas påstådda trygghet i Turkiet är
    Första länken är felaktig. Andra länken leder till följande info:

År 1999 blev PKK:s ledare Abdullah Öcalan fångad och dömd till döden, en dom som senare ändrades till livstids fängelse. Efter domen tog Öcalan offentligt avstånd från användningen av våld och efter en kort tid deklarerade PKK vapenvila.

Vapenvilan gjorde att säkerhetssituationen i sydöstra Turkiet förbättrades och i anslutning till att Turkiet ansökte om medlemskap i EU har även den turkiska behandlingen av kurderna förbättrad. Kurderna fick sina politiska rättigheter utvidgade och förbudet mot att offentligt använda det kurdiska språket upphävt.  

3:e länken handlar om medelhavsmigranterna och inte om kurder i Turkiet.... Var är den fakta du påstår dig ha??

• Anonym (suck)
    Gott&blandat55 skrev 2015-09-09 12:00:13 följande:

Att du inte känner någon empati för den lille pojken som drunknade får mig att må illa. Och alla som säger motsatsen, är en störd psykopatisk, känslokall pissmänniska. Det enda jag kan önska dig är att en dag få känna detsamma som den föräldern känner för att du på så sätt kan få känna förståelse och medlidande när det händer dig själv.

Just nu är det bara en liten främling som du aldrig träffat. Hade det varit din egen son som drunknade hade du reagerat annorlunda. Jag lovar dig! Du vet bara inte om det för att det inte har hänt dig.

Jag hoppas att du en dag ångrar att du ens sagt det här högt inför andra. Jag hade skämts ögonen ur mig om jag hade ens tänkt tanken som du gör.

Varför ska man känna empati med honom? Han är död, han känner inget. Att hans pappa var en idiot som såg till att utsätta familjen för en livsfarlig resa, som slutade med döden för alla utom pappan, är inte ett skäl att känna empati. 

Däremot känner jag empati för de människor som tvingas fly av riktiga skäl.
  • Gott&blandat55
    Anonym (suck) skrev 2015-09-09 12:28:06 följande:

Varför ska man känna empati med honom? Han är död, han känner inget. Att hans pappa var en idiot som såg till att utsätta familjen för en livsfarlig resa, som slutade med döden för alla utom pappan, är inte ett skäl att känna empati. 

Däremot känner jag empati för de människor som tvingas fly av riktiga skäl.

Fy fan vilken patetisk ursäkt till en människa du är. Jag vet att om jag fortsätter diskutera med era IQ-befriade TROLLHJÄRNOR, kommer jag bara att slösa min dyrbara tid i onödan. Jag ska inte ens behöva förklara varför. Om du däremot inte gör det, hoppas jag att vi aldrig kommer att ses någon gång i våra liv. För jag vill inte tro att det finns sådana här personer som du och Ts hävdar sig vara.

Till er andra som tyckte att det var juu sååå konstigt att de inte stannar i Ungern, Serbien eller Turkiet: kolla bara klippet på vad den ungerska kamerakvinnan som sätter krokben för flyktingar som flyr med barn i armen. Inte ska jag behöva föreläsa om hur bland annat kurder behandlas där? Eller måste jag det? TRO FAN ATT JAG SPYR PÅ ER DÅ!

Mvh

"En utländsk som också flytt från krig"
  • Anonym (Hm)

Empatilös människa som inte bryr sig om att någon lider och drunknar. Råkar du jobba på socialen eller immigrationsverket?

Svar på tråden Bryr mig inte om pojken som drunknade!