• Anonym (empatistörd?)

Bryr mig inte om pojken som drunknade!

Jag har läst aftonbladet, tittat på nyheterna. Trots att jag förstår att jag borde, så känner jag ingenting när jag ser bilden av det döda barnet. Bryr mig inte om att folk dör på Medelhavet eller svälter i sina byar. Jag försöker tänka att det kunde varit mina barn, men det hjälper inte. På begravningar brukar jag låta bli att blinka för att det ska komma en tår eller två, men jag har aldrig varit ledsen. Inte ens på min pappas begravning. Känner aldrig för någon utanför min familj men blir illa berörd om jag ser ett påkörd djur och kan inte döda en abort om vi metar. Jag har aldrig berättat det här för någon men jag måste få veta om det finns någon annan, eller om jag bör söka vård.

• Svar på tråden Bryr mig inte om pojken som drunknade!
  • Gott&blandat55
    Anonym (suck) skrev 2015-09-10 12:57:19 följande:

Ledsen att göra dig besviken men det är inget som jag har läst på sociala medier. Att du har för vana att lita på vad som skrivs där betyder inte att jag gör det.

De var i trygghet i Turket. Ingen ISIS hängde dem i hälarna, varken innan de flydd till Turkiet eller efter. Det finns även seriösa källor på att pappan inte alls var med på båten själv och att det är pga det som han är den enda överlevande. Han ville skicka frun och barnen före så att han skulle kunna komma efter som anhöriginvandrare...

Han har aldrig sökt asyl i Kanada enligt Kanadensiska myndigheter... Det är många lögner som blir till sanningar för vissa människor. Men även om man tror på det man ljuger om så blir det inte mer sant.

Det finns riktiga flyktingar och så finns det de som bara tar chansen att få ett bättre liv. 

Jag har också läst att pappan inte varit med på båtresan. Jag har aldrig sagt att han var det. Det är enkelt att sitta hemma och skriva att precis allt du säger är från en pålitlig källa. Vad vet du om varför de flydde/flyttade från Syrien till Turkiet från första början? Varför skulle det inte vara isis? Tror du att de hade det BRA men att de ville ha det bättre? Jag tror inte de hade det bra. De hade det dåligt. Det var DÄRFÖR de ville ha det bättre. Men det är nog svårt för dig att förstå när du aldrig känt dig hotad och/eller i rädsla.

Vet inte varför ni har behovet av att hävda av dessa flyktingar i Europa är egentligen falska människor som inte alls flyr utan vill bara ha lyx? Varför så bittra? Varför så empatilösa?

Jag förstår också att Sverige inte kan ta emot alla. Det borde vi inte heller. Alla borde ta sitt ansvar. Men det är osmakligt att dela in människor efter ras, etnicitet och bakgrund och därefter önska att inte få just dessa människor in landet. Innan vi delas in i nationaliteter är vi först och främst medmänniskor. Det enda fel som jag ser här är att inte hela Europa gör som just Sverige gör. Då hade vi inte behövt höra på rasisterna skrika efter hur de önskar flyktingarna dö hellre än att komma hit.

Jag och min familj var med om ungefär samma scenario för 25 år sedan. Jag är glad att ingen stängde dörren för oss utan var välkomnande. Du ser, det visade sig att det gick bra ändå.
  • Anonym (jaja)
    Gott&blandat55 skrev 2015-09-10 13:39:54 följande:
    De hade det dåligt. Det var DÄRFÖR de ville ha det bättre. 
    Att vilja ha det bättre är inte att fly. Det är inte grund för asyl.
  • Anonym (riktig)
    Anonym (jaja) skrev 2015-09-10 14:03:37 följande:

Att vilja ha det bättre är inte att fly. Det är inte grund för asyl.

Ja visst. men att fly är. Och dessa människor flyr från krig och död. Inget annat. De är inte turister eller lycksökare. De är inte en armé soldater som kommer för att krossa sverige och våldta våra barn. Det är inte en incasion av isis. Det är inte människor somkimmer för att leva på bidrag. Det är människor som flytt undan död och tortyr och som hoppas att fimna en trygg och bra plats där de kan få vara en del av samhället och arbeta oxh skapa ett nytt liv i trygghet. Men det är nog svårt att greppa när man blir matad med konspirationsteorier och dessutom själv är en rädd stackare som aldrig skulle få tummen ur för att fly själv om kriget kom.
  • Anonym (suck)
    Gott&blandat55 skrev 2015-09-10 13:39:54 följande:
    Jag har också läst att pappan inte varit med på båtresan. Jag har aldrig sagt att han var det. Det är enkelt att sitta hemma och skriva att precis allt du säger är från en pålitlig källa. Vad vet du om varför de flydde/flyttade från Syrien till Turkiet från första början? Varför skulle det inte vara isis? Tror du att de hade det BRA men att de ville ha det bättre? Jag tror inte de hade det bra. De hade det dåligt. Det var DÄRFÖR de ville ha det bättre. Men det är nog svårt för dig att förstå när du aldrig känt dig hotad och/eller i rädsla.

Vet inte varför ni har behovet av att hävda av dessa flyktingar i Europa är egentligen falska människor som inte alls flyr utan vill bara ha lyx? Varför så bittra? Varför så empatilösa?

Jag förstår också att Sverige inte kan ta emot alla. Det borde vi inte heller. Alla borde ta sitt ansvar. Men det är osmakligt att dela in människor efter ras, etnicitet och bakgrund och därefter önska att inte få just dessa människor in landet. Innan vi delas in i nationaliteter är vi först och främst medmänniskor. Det enda fel som jag ser här är att inte hela Europa gör som just Sverige gör. Då hade vi inte behövt höra på rasisterna skrika efter hur de önskar flyktingarna dö hellre än att komma hit.

Jag och min familj var med om ungefär samma scenario för 25 år sedan. Jag är glad att ingen stängde dörren för oss utan var välkomnande. Du ser, det visade sig att det gick bra ändå.
    ISIS var inte där han bodde... Du får tro vad du vill. Han lämnar för många olika versioner för att man ska tro på honom. Varför var hans son så friskt rosa i huden om han hade flytit runt i dagar innan han nådde stranden? Varför trodde pappan att hans döda barn och fru hade blivit rädda, efter de hade dött, och sprungit iväg från stranden? 

Jag är inte bitter. Inte heller empatilös. Jag hjälper de som behöver hjälp. De som drar rövarhistorier vill jag inte hjälpa, och inte heller få dem till Sverige.

Vi kan inte ta emot alla miljoner som är på flykt!
  • Anonym (suck)
    Anonym (riktig) skrev 2015-09-10 14:21:31 följande:
    Ja visst. men att fly är. Och dessa människor flyr från krig och död. Inget annat. De är inte turister eller lycksökare. De är inte en armé soldater som kommer för att krossa sverige och våldta våra barn. Det är inte en incasion av isis. Det är inte människor somkimmer för att leva på bidrag. Det är människor som flytt undan död och tortyr och som hoppas att fimna en trygg och bra plats där de kan få vara en del av samhället och arbeta oxh skapa ett nytt liv i trygghet. Men det är nog svårt att greppa när man blir matad med konspirationsteorier och dessutom själv är en rädd stackare som aldrig skulle få tummen ur för att fly själv om kriget kom.
    Nej. Det krävs giltiga skäl. Att vilja få nya tänder är inte ett skäl. Inte heller att man vill få en högre levnadsstandard än vad man hade i Turkiet (med gratis hyra och $ 4 400 i sparande...). 
  • Anonym (jaja)
    Anonym (riktig) skrev 2015-09-10 14:21:31 följande:
    Ja visst. men att fly är. Och dessa människor flyr från krig och död. Inget annat. 
    De flyr Syrien. Men från Turkiet, Tyskand, Danmark osv är de att betrakta som lyxflyktingar. Är det svårt att fatta?
  • Anonym (riktig)
    Anonym (suck) skrev 2015-09-10 14:28:51 följande:

Nej. Det krävs giltiga skäl. Att vilja få nya tänder är inte ett skäl. Inte heller att man vill få en högre levnadsstandard än vad man hade i Turkiet (med gratis hyra och $ 4 400 i sparande...). 

Återigen en konspirationsteori .. av med foliehatten nu och lev i verkligheten. Hur gärna du än vill att saker ska vara som förr kommer våra barn växa upp med sina kamrater historier om hur det var att fly från krig. Den svenska myllan kommer trampas av afrikanska arabiska svenska och allehanda andra fötter. Dina barnbarns händer kommer hålla o en liten afrikansk hand nät den går över gatan. Hur mycket du än vill kommer dina efterlevande inte leva i samma fruktan för det främmande som du för det kommer inte finnas utrymme att växa upp bland blonda blåögda barn med dalmål. Taket it or leave it. Integrationen kommer o då funkar inte de känslobaserade verklighetsfrånvända argumenten längre. Anpassa dig och acceptera eller sluta dina dagar bitter och arg.
  • Gott&blandat55
    Anonym (piratpartisten) skrev 2015-09-10 09:55:46 följande:

Ledsen om jag låter empatilös men man kan inte lägga energi på att hjälpa allt och alla. Visst ,det finns krig i världen sedan många år, folk som dör, barn som svälter, som lider, familjer som splitras, byar som bräns. Jag tror Alan inte är den förste pojken att drunkna i Medelhavet, den förste pojken att bli offer för ett krig. Sen av någon anledning valde Svenska medier att göra honom till en martyr och symbol för allt elände. Jag vet inte vad syftet är. Jag tror inte någon undgått krisen i Syrien och mellanöstern, vare sig man är vänster, höger, rasist eller politiskt ointresserad.

Sedan hur man hanterar situationen är en annan sak. Vi är förvisso en rik stat med bra möjligheter men om vi ska skänka bort allt vi äger och massa skattepengar för att hjälpa hundratusentals människor har vi då pengar nog att ta hand om vårt eget land därefter? Nu menar jag inte att man inte ska hjälpa men man kan inte ta hand om allihopa.

Finns elände även inom våra gränser, folk som mördas, misshandel, barnmisshandel, sjuka som glöms, fattiga barn och familjer (nu vet jag inte om den statistiken syftar på enbart invandrade barn eller även svenskfödda barn), djurplågeri, våld, våld, och gud vet vad... Så på den fronten är vi inget land bättre än alla andra även om det är illa nog att behöva lämna sina hem för krig och allt skit som alla extremister för där nere.

Jag försöker ofta sätta mig in i situationen själv att plötsligt höra VMA-signalen en dag som inte är en måndag, få samla ihop sina viktigaste saker på nån minut och rusa ner i skyddsrummet. Höra hur det smäller och mullrar i marken och när lugnet lagt sig bevittna hur ens en gång så trygga stad står i ruiner. Man blir förtvivlad och vill därifrån till en tryggare plats. Så visst, jag förstår om de vill ta sig till Europa där det är tryggare.

Nu talar jag ur viss tveksamhet men ryktas att de som faktiskt tar sig hit är de som redan har mycket pengar, alltså har råd att smugglas eller ta sig hit hela vägen. De som redan är fattiga eller blivit fattiga blir kvar eller kommer till andra områden som förmodligen är lika illa. Som sagt, inget jag kan styrka med någon källa bara något jag hört ryktesvägen.

Problemet med det här landet är hur det blivit rent politiskt. Man kan inte yttra sig en tum negativt om invandring eller vara emot att ta in alla flyktingar. Skulle man så mycket som neka en av 1000 flyktingar så är man tydligen rasist i samhällets ögon. Jag vet inte varför det blivit så här, om det är medias fel eller vad sjutton som hänt men känns fan inte bra....

Jag är själv utländsk och jag håller med dig på många punkter. Självklart ska man inte behöva kallas för rasist så fort man uttrycker sin åsikt. Det är sättet du säger det på som kan få andra att skrika rasist omedelbart. När jag läser folk som skriver att de vill att andra länder också ska ta sitt ansvar med flyktingpolitiken och att vi själva ska bromsa lite så andra länder får upp ögonen. -då tycker jag inte att det är rasistiskt. Jag håller med!

Men när jag läser SD:are som stolt skriver att de inte vill se några sandnegrer i vårt land och att de bör bemötas med kulsprutor på Öresundsbron. Då jävlar är det en stor rasist framför ögonen på mig. Sedan finns det även smygrasister, vilka är ganska lätta att se igenom efter några veckor.

Folk vet vilka som är rasister. Jag tror nog att dina vänner känner dig tillräckligt för att veta ifall du är en eller ej. Folk som inte känner dig skriver bara för att reta upp dig
  • Gott&blandat55
    Anonym (suck) skrev 2015-09-10 14:26:44 följande:

ISIS var inte där han bodde... Du får tro vad du vill. Han lämnar för många olika versioner för att man ska tro på honom. Varför var hans son så friskt rosa i huden om han hade flytit runt i dagar innan han nådde stranden? Varför trodde pappan att hans döda barn och fru hade blivit rädda, efter de hade dött, och sprungit iväg från stranden? 

Jag är inte bitter. Inte heller empatilös. Jag hjälper de som behöver hjälp. De som drar rövarhistorier vill jag inte hjälpa, och inte heller få dem till Sverige.

Vi kan inte ta emot alla miljoner som är på flykt!

Var har du fått informationen om rosa kinderna och rädslan på stranden? Alla säger olika. Det är just därför man bara ska låta det vara ifred. Det är inte något vare sig du eller jag kan styra.

Jag vill inte att Sverige ska ta emot alla miljoner som är på flykt. Det gör inte Sverige eller. Och det kommer Sverige inte att göra heller. Även om vi och Tyskland har tagit emot flest i Europa så ska vi inte börja tala om villa siffror Turkiet och Jordanien tagit emot. Det tror jag du har koll på för du verkar ha bra koll på siffror, right?! ;)

Men kan vi ta emot några tiotalstusen så borde vi det! Kom igen va fan, det kunde ha varit DU!
  • nihka

SD kan åka på konferensresa till det "säkra" Turkiet och ta med sig det inbilska rassepacket från den här tråden. Good bye and good riddance!

Faktacheck:

Familjen hade inte levt i Turkiet i 3 år utan hade rest fram och tillbaka mellan Syrien och Turkiet.

Familjen hade inte fått asyl i Turkiet. Inga syrier får asyl i Turkiet.

Familjen var inte i säkerhet i Turkiet. Kurder är diskriminerade av majoritetsbefolkning, det är oroligt och Turkiet är på gränsen till inbördeskrig.

Hans syster i Kanada har inte sagt att han skulle fixa sina tänder i Sverige.

Familjen var inte ens på väg till Sverige.

Pappan var med på båten.

Bara för att rätta några av felaktigheterna som florerar här.

Svar på tråden Bryr mig inte om pojken som drunknade!