Anonym (Autism) skrev 2015-09-15 18:04:10 följande:
Det är ju troligt att de inte vill ha det livet men med det är det ju inte sagt att de inte vill ha livet i sig. Då hade de ju inte flytt utan tagit livet av sig.
Ja och i princip kan man väl vara olyckligare och mer utsatt i en familj i västvärlden än i ett krigsdrabbat land.
Nästan alla misshandlade kvinnor jag har träffat har haft barn. De flesta har blivit misshandlade i flera år. Barn stoppar oftast varken mannen eller kvinnan tyvärr.
Min poäng med hela den här "skaffa barn i krig" diskussionen är att eftersom nästan alla skaffar barn trots den olämpliga situationen så finns där något driv som inte jag känner till. Jag är inte så dum att jag tror att just jag skulle vara den som handlar så rationellt. Jag hade säkert gjort som de flesta andra. Följaktligen kan jag heller inte uttala mig om hur andra gör. Jag förstår faktiskt inte hur du kan inbilla dig att du skulle vara så rationell i en sån situation som inte påminner om något vi upplever här.
Ja exakt, de vet vilket eländigt liv de har, de vill ha ett bättre liv. Men ändå skaffar de barn innan de har lyckats med det. De måste väl ändå inse vad det får för konsekvenser. Men jag kan ju inte hindra dom tyvärr, de får själva leva med sina val och konsekvenserna det får, det slipper ju jag, men jag kan ändå inte låta bli att bry mig även om det egentligen inte rör mig alls.
Ja fast i västvärlden, oavsett om de lever i överklassfamilj eller arbetarfamilj, får ju barnet sina grundläggande behov uppfyllda, de får mat i magen och en säng att sova i, och slipper leva i krig och på flykt. Olyckligheten kommer ju alltid variera av andra omständigheter, vilka människor som är runt dem, hur mycket kärlek de får, hur de lyckas med olika saker. Kan även vara biologiskt det där med lyckan. Men de basala behoven kommer först.
Ok du kanske har mer erfarenhet av misshandlade kvinnor än jag det vet jag inte. Men vad jag känner till så står många ut länge men sätter gränsen just vid barnen. Kan säkert vara så att många inte gör det.
Självklart finns det människor runt om i världen som skaffar barn trots att situationen helt klart är olämplig. Men frågan är om du har rätt i att det är "nästan alla". Du skriver ju själv i en annan mening att du inte kan uttala dig om hur andra gör.
Rationaliteten är väl ganska värdefull om man lever i krig och på flykt. Det är väl därför man klarar av att fly och värderar olika alternativ, vilket håll är bäst, vilket land ska vi försöka ta oss till. Hur ska vi smartast ta oss till rätt öppning innan de helt stänger stängslet vid midnatt.
Hur just jag själv skulle vara kan jag faktiskt inte veta, man vet aldrig hur man handlar. Men troligen skulle jag akta mig riktigt noga för att bli gravid, det skulle ju göra min situation så mycket svårare.