• Anonym (empatistörd?)

Bryr mig inte om pojken som drunknade!

Jag har läst aftonbladet, tittat på nyheterna. Trots att jag förstår att jag borde, så känner jag ingenting när jag ser bilden av det döda barnet. Bryr mig inte om att folk dör på Medelhavet eller svälter i sina byar. Jag försöker tänka att det kunde varit mina barn, men det hjälper inte. På begravningar brukar jag låta bli att blinka för att det ska komma en tår eller två, men jag har aldrig varit ledsen. Inte ens på min pappas begravning. Känner aldrig för någon utanför min familj men blir illa berörd om jag ser ett påkörd djur och kan inte döda en abort om vi metar. Jag har aldrig berättat det här för någon men jag måste få veta om det finns någon annan, eller om jag bör söka vård.

• Svar på tråden Bryr mig inte om pojken som drunknade!
  • Gott&blandat55
    Anonym (suck) skrev 2015-09-09 12:45:59 följande:

Jag har mätt min intelligens och är väldigt säker på att den är högre än din, med tanke på hur du resonerar.

De hade levt 3 år i Turkiet. De hade bostad. Det gick ingen nöd på dem. Men pappan ville till Europa för att få tänder. Det finns ingen anledning att känna empati med någon som är död. Och pappan valde medvetet att riskera sin trygga familjs liv så honom kan jag verkligen inte känna empati för.

Att du drar in riktiga flyktingar i diskussionen om den där 3-åringen, säger mer om din oförmåga att hålla dig till ämnet, än vad det gör om hur jag är som person, vad jag gör för att hjälpa osv. 

Det finns många som flyr på riktigt. Dem hjälper jag. Sen finns det vissa som försöker ta chansen att få det ännu bättre i ett land som t.ex Sverige, med alla de sociala förmåner som vi har. Dem tycker jag inte synd om.

Vad tråkigt att du inte är mer källkritisk och litar blint på vad folk skriver på sociala medier om pappans önskan av "gratis tandvård i Sverige" , "pappan är skyldig till deras död pga hans tänder". Det är så sorgligt att läsa de här kommentarerna.

Han kanske bodde i Turkiet i 3 år. Familjen kanske skulle ha stannat där och behandlats som svin av dagliga diskrimineringar och särbehandlingar. Då skulle åtminstone familjen ha levt. Men säg fan inte om att han dödade sin familj pga tänder. Sjunk inte så lågt, även om du är en stolt SD:are är du snäll.

Idag är det så jäkla många lögner som sprids i världen att man inte tror på nåt av de till slut. Först skulle familjen till Kanada och deras Migrationsverk hade bekräftat denna information och om deras ansökan. Nu var det visst Sverige dom ville till helt plötsligt. Nä nu får det vara nog med all bullshit. Jag vill inte läsa massa propaganda utan istället Fokusera på Alan och hans bror som så tragiskt drunknade i vattnet. Likt många andra barn. Jag är för trött på att bli arg numera. Jag blir bara ledsen ... Jag hoppas du känner medlidande.
  • Gott&blandat55
    Anonym (Hm) skrev 2015-09-10 09:01:23 följande:

Jag läste att pappan fått sina tänder utdragna under tortyr. Det ändrar lite på det hela. Torteras fadern går inte heller barnen säkra utan kan bli föräldralösa. Att man tagit fasta på att han vill ha nya tänder hellre än att de flytt tortyr är för att det utgör bättre nyhetsstoff. Förresten var är mamman? Död? Hur gick det till isåfall? Kvar i landet? Det är mycket man inte vet.

Anonym (Hm) skrev 2015-09-10 09:01:23 följande:

Jag läste att pappan fått sina tänder utdragna under tortyr. Det ändrar lite på det hela. Torteras fadern går inte heller barnen säkra utan kan bli föräldralösa. Att man tagit fasta på att han vill ha nya tänder hellre än att de flytt tortyr är för att det utgör bättre nyhetsstoff. Förresten var är mamman? Död? Hur gick det till isåfall? Kvar i landet? Det är mycket man inte vet.

Mamman dog med barnen. Hon hittades i vattnet bredvid pojkarna.
  • Dummani

Det finns intervju med Alans faster (pappas syster alltså) där hon berättar för TV Canada att hon ville ha sin bror i Canada, men tipsade att innan han åker dit ska han åka till Sverige och fixa sina tänder!!!!!! Så JO han dödade sin egen son!!!! bara för att han ville ha fina tänder INNAN han åkte vidare!!!!

• Anonym (Hm)

Vad var det för sorts båt? Var det hans fel att båten kapsejsade? Egentligen har jag väl inte med det att göra men om en svensk åker med sina barn till Åland i en skraltig motorbåt är det en annan sak än om de åker med en stor båt till Estland och råkar ut för en katastrof.

• Gott&blandat55
    Dummani skrev 2015-09-10 12:37:21 följande:

Det finns intervju med Alans faster (pappas syster alltså) där hon berättar för TV Canada att hon ville ha sin bror i Canada, men tipsade att innan han åker dit ska han åka till Sverige och fixa sina tänder!!!!!! Så JO han dödade sin egen son!!!! bara för att han ville ha fina tänder INNAN han åkte vidare!!!!

Har du länk på klippet? Hade gärna velat se det. Sen behöver väl du inte formulera dig på det sättet som en omogen högstadie-elev. Du kan inte säga att han dödade sin egen son. Först och främst var hans nr 1 att göra på listan: att säkra hans barns och frus framtid och se till att de är trygga. Att det gick helt snett och istället tog livet av dom är en annan femma. Jag tror verkligen inte på att hans agenda var att ta död på dom. Ingens av de ca 2000 som dött i Medelhavet var det. De kunde väl inte förutspå deras framtid och se att de kommer hamna i botten av havet.

Förresten är det väl inte gratis tandvård i Sverige eller har jag missat något?
  • Anonym (suck)
    Gott&blandat55 skrev 2015-09-10 12:10:45 följande:
    Vad tråkigt att du inte är mer källkritisk och litar blint på vad folk skriver på sociala medier om pappans önskan av "gratis tandvård i Sverige" , "pappan är skyldig till deras död pga hans tänder". Det är så sorgligt att läsa de här kommentarerna.

Han kanske bodde i Turkiet i 3 år. Familjen kanske skulle ha stannat där och behandlats som svin av dagliga diskrimineringar och särbehandlingar. Då skulle åtminstone familjen ha levt. Men säg fan inte om att han dödade sin familj pga tänder. Sjunk inte så lågt, även om du är en stolt SD:are är du snäll.

Idag är det så jäkla många lögner som sprids i världen att man inte tror på nåt av de till slut. Först skulle familjen till Kanada och deras Migrationsverk hade bekräftat denna information och om deras ansökan. Nu var det visst Sverige dom ville till helt plötsligt. Nä nu får det vara nog med all bullshit. Jag vill inte läsa massa propaganda utan istället Fokusera på Alan och hans bror som så tragiskt drunknade i vattnet. Likt många andra barn. Jag är för trött på att bli arg numera. Jag blir bara ledsen ... Jag hoppas du känner medlidande.
    Ledsen att göra dig besviken men det är inget som jag har läst på sociala medier. Att du har för vana att lita på vad som skrivs där betyder inte att jag gör det.

De var i trygghet i Turket. Ingen ISIS hängde dem i hälarna, varken innan de flydd till Turkiet eller efter. Det finns även seriösa källor på att pappan inte alls var med på båten själv och att det är pga det som han är den enda överlevande. Han ville skicka frun och barnen före så att han skulle kunna komma efter som anhöriginvandrare...

Han har aldrig sökt asyl i Kanada enligt Kanadensiska myndigheter... Det är många lögner som blir till sanningar för vissa människor. Men även om man tror på det man ljuger om så blir det inte mer sant.

Det finns riktiga flyktingar och så finns det de som bara tar chansen att få ett bättre liv. 
  • Anonym (Autism)
    Gott&blandat55 skrev 2015-09-10 12:10:45 följande:

Håller helt med.
  • Anonym (suck)
    Gott&blandat55 skrev 2015-09-10 12:56:15 följande:

Har du länk på klippet? Hade gärna velat se det. Sen behöver väl du inte formulera dig på det sättet som en omogen högstadie-elev. Du kan inte säga att han dödade sin egen son. Först och främst var hans nr 1 att göra på listan: att säkra hans barns och frus framtid och se till att de är trygga. Att det gick helt snett och istället tog livet av dom är en annan femma. Jag tror verkligen inte på att hans agenda var att ta död på dom. Ingens av de ca 2000 som dött i Medelhavet var det. De kunde väl inte förutspå deras framtid och se att de kommer hamna i botten av havet.

Länken finns i en av trådarna om ämnet här på Fl.

Han skickade dem i döden för att han ville få det ännu bättre. Han skulle aldrig ha skäl för att få stanna i Sverige annat än för att han är syrian.

Asylsökande har gratis tandvård.

Det är många fler än 2000 som har dött på Medelhavet sedan migranter började försöka fly den vägen...
  • Dummani
    Gott&blandat55 skrev 2015-09-10 12:56:15 följande:

Ska hitta den. 

Jo, om du går till tandläkare och säger att du är papperslös får du gratis tandvård.
Svar på tråden Bryr mig inte om pojken som drunknade!