Anonym (inte bestämt mig) skrev 2015-09-12 17:51:01 följande:
Men med det resonemanget kan ingen av oss tycka någonting om eller kunna föreställa sig andras livssituation eller lidande. Inte heller ha en åsikt om hur andra lever eller hur de behandlar sina barn. I något sammanhang. Då kan man aldrig tycka något om att någon gör fel heller. Medkänsla och medlidande blir också meningslöst eftersom ingen som inte gått igenom det kan veta hur det känns. Varför ska vi ens anstränga oss för att försöka hjälpa främlingar på TV? Visst de ser ledsna ut och vi kan tänka oss att det kanske inte är så roligt att vara i den situationen men vi kan inte veta säkert hur de mår eller har det för vi är inte dom. Jag kan ju inte fråga dom heller för jag kommer inte åt dom. Och skulle jag kunna det så vet man ändå inte vad som rör sig i deras innersta sinne för jag har inte varit med om det som dom har.
Varför läser du ens en svensk diskussionstråd som handlar om ett dött flyktingbarn om det inte är intressant vad andra tycker om de inte varit där själva?
Man kan visst tycka en massa saker. Det går ju att sätta sig in i saker på andra sätt, man behöver inte själv ha upplevt det. Man kan t.ex . fråga dem som har upplevt det innan man förutsätter något. Särskilt när det gäller saker som att önska att man aldrig blivit född.
Som exempel kan jag ta homosexuellas rätt till adoption. Jag var själv negativ till detta pga att jag hade fått för mig att de lättare skulle bli mobbade. Sen var jag på en föreläsning där man presenterade fakta, studier som var gjorda som visade att de som vuxit upp med homosexuella föräldrar inte blev mer mobbade. Min förutfattade mening stämde inte alls. Det var en viktig lärdom för mig. Man måste fråga dem det gäller och inte tro att man kan sitta hemma och räkna ut saker utifrån sin egen världsbild.
När det gäller de flyktingar man ser på tv så kan man ju inte fråga just dem. Men det finns ganska mycket forskning kring hur det är att leva i krig och hur man mår efteråt. Det är bara att söka om du är intresserad.