• Anonym (empatistörd?)

Bryr mig inte om pojken som drunknade!

Jag har läst aftonbladet, tittat på nyheterna. Trots att jag förstår att jag borde, så känner jag ingenting när jag ser bilden av det döda barnet. Bryr mig inte om att folk dör på Medelhavet eller svälter i sina byar. Jag försöker tänka att det kunde varit mina barn, men det hjälper inte. På begravningar brukar jag låta bli att blinka för att det ska komma en tår eller två, men jag har aldrig varit ledsen. Inte ens på min pappas begravning. Känner aldrig för någon utanför min familj men blir illa berörd om jag ser ett påkörd djur och kan inte döda en abort om vi metar. Jag har aldrig berättat det här för någon men jag måste få veta om det finns någon annan, eller om jag bör söka vård.

• Svar på tråden Bryr mig inte om pojken som drunknade!
  • Anonym (inte bestämt mig)
    Anonym (Autism) skrev 2015-09-12 15:47:41 följande:
    Det är där det brister när man egentligen inte vet vad man pratar om. Det blir ju inte så intressant vad du tycker eftersom du inte levt under de omständigheterna. Man måste ju fråga dem som lever i det om de önskar att de aldrig blivit födda. Få människor tycker ju det. Hade döden varit att föredra hade man ju valt det ( inte när man är tre år men senare). Det är ju i västvärlden självmordsstatistiken är hög.
    Men med det resonemanget kan ingen av oss tycka någonting om eller kunna föreställa sig andras livssituation eller lidande. Inte heller ha en åsikt om hur andra lever eller hur de behandlar sina barn. I något sammanhang. Då kan man aldrig tycka något om att någon gör fel heller. Medkänsla och medlidande blir också meningslöst eftersom ingen som inte gått igenom det kan veta hur det känns. Varför ska vi ens anstränga oss för att försöka hjälpa främlingar på TV? Visst de ser ledsna ut och vi kan tänka oss att det kanske inte är så roligt att vara i den situationen men vi kan inte veta säkert hur de mår eller har det för vi är inte dom. Jag kan ju inte fråga dom heller för jag kommer inte åt dom. Och skulle jag kunna det så vet man ändå inte vad som rör sig i deras innersta sinne för jag har inte varit med om det som dom har.

Varför läser du ens en svensk diskussionstråd som handlar om ett dött flyktingbarn om det inte är intressant vad andra tycker om de inte varit där själva?
    Anonym (Autism) skrev 2015-09-12 15:05:34 följande:
    Du får vara som du vill så klart. Hoppas inte att du kommer i kontakt med kvinnor som skaffat barn i misshandelsförhållande, flyktingfamiljer, föräldrar med missbruk, föräldrar som valt att skaffa barn trots cancer osv. För min del är det viktigt att ha förståelse. Få människor önskar att de aldrig blivit födda så det är inte deras talan du för.
    Varför inte? Att komma i kontakt med andra människor som man tycker har gjort fel i det förflutna är nog svårt att undvika. Ibland blir man till och med vänner.

Förståelse? Hur ska det gå till om det är som du säger att ingen av oss kan förstå de där föräldrarna?
  • Anonym (Autism)
    Anonym (inte bestämt mig) skrev 2015-09-12 17:51:01 följande:

Men med det resonemanget kan ingen av oss tycka någonting om eller kunna föreställa sig andras livssituation eller lidande. Inte heller ha en åsikt om hur andra lever eller hur de behandlar sina barn. I något sammanhang. Då kan man aldrig tycka något om att någon gör fel heller. Medkänsla och medlidande blir också meningslöst eftersom ingen som inte gått igenom det kan veta hur det känns. Varför ska vi ens anstränga oss för att försöka hjälpa främlingar på TV? Visst de ser ledsna ut och vi kan tänka oss att det kanske inte är så roligt att vara i den situationen men vi kan inte veta säkert hur de mår eller har det för vi är inte dom. Jag kan ju inte fråga dom heller för jag kommer inte åt dom. Och skulle jag kunna det så vet man ändå inte vad som rör sig i deras innersta sinne för jag har inte varit med om det som dom har.

Varför läser du ens en svensk diskussionstråd som handlar om ett dött flyktingbarn om det inte är intressant vad andra tycker om de inte varit där själva?

Man kan visst tycka en massa saker. Det går ju att sätta sig in i saker på andra sätt, man behöver inte själv ha upplevt det. Man kan t.ex . fråga dem som har upplevt det innan man förutsätter något. Särskilt när det gäller saker som att önska att man aldrig blivit född.

Som exempel kan jag ta homosexuellas rätt till adoption. Jag var själv negativ till detta pga att jag hade fått för mig att de lättare skulle bli mobbade. Sen var jag på en föreläsning där man presenterade fakta, studier som var gjorda som visade att de som vuxit upp med homosexuella föräldrar inte blev mer mobbade. Min förutfattade mening stämde inte alls. Det var en viktig lärdom för mig. Man måste fråga dem det gäller och inte tro att man kan sitta hemma och räkna ut saker utifrån sin egen världsbild.

När det gäller de flyktingar man ser på tv så kan man ju inte fråga just dem. Men det finns ganska mycket forskning kring hur det är att leva i krig och hur man mår efteråt. Det är bara att söka om du är intresserad.
    Anonym (Autism) skrev 2015-09-12 15:47:41 följande:
    Det är där det brister när man egentligen inte vet vad man pratar om. Det blir ju inte så intressant vad du tycker eftersom du inte levt under de omständigheterna. Man måste ju fråga dem som lever i det om de önskar att de aldrig blivit födda. Få människor tycker ju det. Hade döden varit att föredra hade man ju valt det ( inte när man är tre år men senare). Det är ju i västvärlden självmordsstatistiken är hög.
    du var ju själv inne på förut och resonerade kring vad du hade gjort i en viss situation, är det mer intressant än när jag gör det?
  • Anonym (Autism)
    Anonym (inte bestämt mig) skrev 2015-09-12 18:29:11 följande:

du var ju själv inne på förut och resonerade kring vad du hade gjort i en viss situation, är det mer intressant än när jag gör det?

När gjorde jag det?
  • Anonym (snö)
    nihka skrev 2015-09-11 00:00:58 följande:

SD kan åka på konferensresa till det "säkra" Turkiet och ta med sig det inbilska rassepacket från den här tråden. Good bye and good riddance!

Faktacheck:

Familjen hade inte levt i Turkiet i 3 år utan hade rest fram och tillbaka mellan Syrien och Turkiet.

Familjen hade inte fått asyl i Turkiet. Inga syrier får asyl i Turkiet.

Familjen var inte i säkerhet i Turkiet. Kurder är diskriminerade av majoritetsbefolkning, det är oroligt och Turkiet är på gränsen till inbördeskrig.

Hans syster i Kanada har inte sagt att han skulle fixa sina tänder i Sverige.

Familjen var inte ens på väg till Sverige.

Pappan var med på båten.

Bara för att rätta några av felaktigheterna som florerar här.

Kan jag få din källa på det här? Jag lyckas inte hitta något som kan bekräfta dina ord och det är svårt att diskutera saken när det finns gott om källor som meningsmotståndarna kan använda.
  • nihka
    Anonym (snö) skrev 2015-09-12 18:53:48 följande:
    Kan jag få din källa på det här? Jag lyckas inte hitta något som kan bekräfta dina ord och det är svårt att diskutera saken när det finns gott om källor som meningsmotståndarna kan använda.
    Det mesta hittar du här. Säg till om något väsentligt saknas.

http://www.bbc.com/news/world-europe-34141716
  • Anton Chigurh
    nihka skrev 2015-09-12 19:57:01 följande:
    Det mesta hittar du här. Säg till om något väsentligt saknas.

www.bbc.com/news/world-europe-34141716
    Det kan vara som det skrivs i artiklen, men, den är skriven av en journalist, den är skriven av EN människa (Joel Gunter) och, det kan som sagt vara sant till 100 %, men vad har vi för garantier. En journalist som "jagar" tittare/lyssnare osv är i mina ögon inte alltid det mest trovärdiga som gått i ett par skor.

Lite så, nikha.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anonym (bra)

Bra, i alla fall en som inte faller för masspsykosen den bilden skapade hos folket här.

Anonym (Autism) skrev 2015-09-12 18:38:32 följande:
    När gjorde jag det?
Svar på tråden Bryr mig inte om pojken som drunknade!