• Anonym (empatistörd?)

Bryr mig inte om pojken som drunknade!

Jag har läst aftonbladet, tittat på nyheterna. Trots att jag förstår att jag borde, så känner jag ingenting när jag ser bilden av det döda barnet. Bryr mig inte om att folk dör på Medelhavet eller svälter i sina byar. Jag försöker tänka att det kunde varit mina barn, men det hjälper inte. På begravningar brukar jag låta bli att blinka för att det ska komma en tår eller två, men jag har aldrig varit ledsen. Inte ens på min pappas begravning. Känner aldrig för någon utanför min familj men blir illa berörd om jag ser ett påkörd djur och kan inte döda en abort om vi metar. Jag har aldrig berättat det här för någon men jag måste få veta om det finns någon annan, eller om jag bör söka vård.

• Svar på tråden Bryr mig inte om pojken som drunknade!
  • Anonym (Autism)
    Anonym (!) skrev 2015-09-04 22:20:38 följande:

Känner så oxå. Alla visste om kriget och allt vad det innebär redan innan. Att det behövs en så tragisk bild att fatta innebär att folk har inte brytts sig innan. Flera barn har dött unnan denna lilla pojke. Det har pågått länge och först nu reagerar folk. Det har stått i tidningar länge hur flyktingar dör under flykt. Känns så fel då folk kunde ha ingripit tidigare.

Men sanningen är Så länge vi inte själva behöver offra oss mer än att skänka några hundralappar en gång samt dela en hemsk bild kan vi klappa oss på axeln och känna oss som medmänniskor. För då har vi gjort vårt. Kriget ändras inte och det kommer fler flyktingar och barn.

Vi tar inte ens hand folk som redan bor/har fått asyl i Sverige!!!

Men det är väl bra att folk bryr sig. Bättre sent än aldrig.
  • Anonym (!)
    Anonym (empatistörd?) skrev 2015-09-04 14:24:31 följande:

Jag har läst aftonbladet, tittat på nyheterna. Trots att jag förstår att jag borde, så känner jag ingenting när jag ser bilden av det döda barnet. Bryr mig inte om att folk dör på Medelhavet eller svälter i sina byar. Jag försöker tänka att det kunde varit mina barn, men det hjälper inte. På begravningar brukar jag låta bli att blinka för att det ska komma en tår eller två, men jag har aldrig varit ledsen. Inte ens på min pappas begravning. Känner aldrig för någon utanför min familj men blir illa berörd om jag ser ett påkörd djur och kan inte döda en abort om vi metar. Jag har aldrig berättat det här för någon men jag måste få veta om det finns någon annan, eller om jag bör söka vård.

Vissa känner inte något för någon de inte känner. Du skriver att du bryr dig om dem som har nära.

Vet flera som tex hört att en människa fått cancer och säger endast vad synd och inte tänker mer på det eftersom det inte är någon nära och som du kan relatera till. Så helt empatilös är du inte.

Sen finns det folk som ser upp till djur mer än människor och det kan ha sina orsaker.
  • Anonym (nost)
    alice85 skrev 2015-09-04 22:19:09 följande:
    Nej, för att undkomma tortyr. Hans tänder blev utdragna under tortyr. Att tänderna är borta är liksom inte huvudskälet i denna historia, det är resultat av tortyr. Hade du velat stanna på ett ställe där civilbefolkning attackeras och där du blivit utsatt för tortyr?
    Har du lust att posta en länk om tortyren?
    Hittar den nämnligen inte själv och min man tror att det är BS.
  • Anonym (Autism)
    Anonym (N) skrev 2015-09-04 22:22:07 följande:

Fast familjen var redan utom fara, de bodde i Turkiet och hade jobb och bostad.

Om man har jobb och bostad i Turkiet varför åker man då olagligt till Sverige? Ta den stora risken att sätta sin familj i en osäker båt, det är ju inte så att fenomenet men döda flyktingar är okänt i Turkiet. Varför skulle han ha familjen med sig? Om han skulle till Sverige för att fixa tänderna hade det väl varit billigare och smidigare för alla att han åkte själv?
  • alice85
    Anonym (N) skrev 2015-09-04 22:22:07 följande:

Fast familjen var redan utom fara, de bodde i Turkiet och hade jobb och bostad.

Vad jag läst hade de kommit som flyktingar till Turkiet och ville vidare. Och jag har förståelse för att någon som varit med om grov tortyr vill så långt bort som möjligt från platsen...
  • Anonym (Autism)
    Anonym (nost) skrev 2015-09-04 22:26:15 följande:

Har du lust att posta en länk om tortyren?

Hittar den nämnligen inte själv och min man tror att det är BS.

Din man tror det? Vågar du inte stå för det själv eller ska vi ta det på större allvar för att en man har sagt det?
  • Anonym (!)
    Anonym (Autism) skrev 2015-09-04 22:23:46 följande:

Ja absolut men nu är det mer som en status grej. Vilket blir bara löjligt. Sluta uppdatera status till samma vänner över att vi måste hjälpa. Skriv istället vad du gjort och gör.
  • Anonym (!)
    Anonym (Autism) skrev 2015-09-04 22:23:46 följande:

Ja absolut men nu är det mer som en status grej. Vilket blir bara löjligt. Sluta uppdatera status till samma vänner över att vi måste hjälpa. Skriv istället vad du gjort och gör.
  • Anonym (N)
    Anonym (Autism) skrev 2015-09-04 22:28:08 följande:

Om man har jobb och bostad i Turkiet varför åker man då olagligt till Sverige? Ta den stora risken att sätta sin familj i en osäker båt, det är ju inte så att fenomenet men döda flyktingar är okänt i Turkiet. Varför skulle han ha familjen med sig? Om han skulle till Sverige för att fixa tänderna hade det väl varit billigare och smidigare för alla att han åkte själv?

Det får du fråga honom om
  • Anonym (N)
    alice85 skrev 2015-09-04 22:30:48 följande:

Vad jag läst hade de kommit som flyktingar till Turkiet och ville vidare. Och jag har förståelse för att någon som varit med om grov tortyr vill så långt bort som möjligt från platsen...

Jag har ingen förståelse att nån riskera sin icke simkunniga familjs liv när man inte är i livsfara.
Svar på tråden Bryr mig inte om pojken som drunknade!