• Anonym (empatistörd?)

Bryr mig inte om pojken som drunknade!

Jag har läst aftonbladet, tittat på nyheterna. Trots att jag förstår att jag borde, så känner jag ingenting när jag ser bilden av det döda barnet. Bryr mig inte om att folk dör på Medelhavet eller svälter i sina byar. Jag försöker tänka att det kunde varit mina barn, men det hjälper inte. På begravningar brukar jag låta bli att blinka för att det ska komma en tår eller två, men jag har aldrig varit ledsen. Inte ens på min pappas begravning. Känner aldrig för någon utanför min familj men blir illa berörd om jag ser ett påkörd djur och kan inte döda en abort om vi metar. Jag har aldrig berättat det här för någon men jag måste få veta om det finns någon annan, eller om jag bör söka vård.

• Svar på tråden Bryr mig inte om pojken som drunknade!
  • Casslo08

En del människor kan inte empatisera med människor som inte finns i deras närhet. De känns inte "verkliga". De är statistiska siffror för de personerna. Berör det inte personen ifråga på hemmaplan bland sina egna nära så är det svårt att leva sig in i det. Jag tror att i sådana fall, kan det handla om en diagnos av något slag. Själv satt jag och grät som aldrig förr när jag såg videon och bilderna. Stackars alla små utsatta, försvarslösa och älskade små barn som far illa i allt detta meningslösa krigande som VUXNA utsätter dem för. Usch, jag får fysiskt ont i kroppen av dessa hemska bilder. Det kunde varit ditt barn eller mitt barn.

• Anonym (Autism)
    Anonym (N) skrev 2015-09-04 21:59:11 följande:

Jag är som Ts, känner mycket mer för djurens lidande än människors. Både människors och djurs lidande är oftast skapad av andra människor. Ondskan i världen kommer från människor, ej oskyldiga djur. Tror det är därför jag tycker mer synd om djur.

Och en treårig pojke vad är han skyldig till?

Har du aldrig sett en katt leka med sitt byte? Inte så oskyldigt.
  • Mandel
    Anonym (Autism) skrev 2015-09-04 21:55:31 följande:
    Det finns ingen källa och kommer aldrig att presenteras någon källa eftersom det inte är sant.
    Tydligen var det tänderna det handlade om, men om han hade anställning eller ej framgår inte.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (N)
    Anonym (Autism) skrev 2015-09-04 22:05:06 följande:

Och en treårig pojke vad är han skyldig till?

Har du aldrig sett en katt leka med sitt byte? Inte så oskyldigt.

Jag har aldrig sagt att pojken är skyldig. Du har inte förstått vad jag skrev
  • alice85
    Mandel skrev 2015-09-04 21:38:07 följande:

Om detta verkligen stämmer så är det f-n bland det värsta jag sett/hört/läst.

Familjen var från Kobane, Syrien, och det är där barnen och frun begravits idag. Det är inte en stad du vill vara i... IS attackerar civila där. De flydde för att sätta sig i säkerhet, och pappan hade fått sina tänder utdragna under tortyr. Så ja, det är väl en anledning att vilja ha nya tänder.
  • Anonym (N)
    alice85 skrev 2015-09-04 22:13:00 följande:

Familjen var från Kobane, Syrien, och det är där barnen och frun begravits idag. Det är inte en stad du vill vara i... IS attackerar civila där. De flydde för att sätta sig i säkerhet, och pappan hade fått sina tänder utdragna under tortyr. Så ja, det är väl en anledning att vilja ha nya tänder.

Och han riskerade sin familjs liv för att få tänder.
  • alice85
    Anonym (N) skrev 2015-09-04 22:15:47 följande:

Och han riskerade sin familjs liv för att få tänder.

Nej, för att undkomma tortyr. Hans tänder blev utdragna under tortyr. Att tänderna är borta är liksom inte huvudskälet i denna historia, det är resultat av tortyr. Hade du velat stanna på ett ställe där civilbefolkning attackeras och där du blivit utsatt för tortyr?
  • Anonym (nost)
    Anonym (Autism) skrev 2015-09-04 21:40:05 följande:
    Bara folk med extremt låg iq tror på den historien.
    www.dailymail.co.uk/news/article-3222045/Hungary-s-PM-says-influx-Muslim-migrants-leave-Europeans-minority-continent-threaten-Christian-roots-duped-travelling-refugee-camp-continue-protest.html

www.friatider.se/aylan-3-dog-f-r-att-pappa-ville-ha-gratis-tandv-rd-i-sverige

Första länken handlar om "flyktingar som flyr från Ungern"
    Eftersom det inte är krig i Ungern kan man anta att dom reser till nordligare länder pg.a frikostigare bidrag

Den andra länken går till iofs till fria tider men de brukar ha länkar som backar upp deras artikel.

Om du tittar på videon så ser du en kvinna som berättar historian om att hennes bror ville ha nya tänder men det kostade 14000dollar........
  • Anonym (!)
    Anonym (-) skrev 2015-09-04 15:50:41 följande:

Jag blev illa berörd och fick gråten i halsen.

Men efter att ha sett all uppståndelse bland vänner på FB som jag vet i vanliga fall skiter i tredjevärlden, så blev jag mer förbannad än något annat.

Tycker fortfarande att det som händer är hemskt, men allt runt omkring har gjort att jag fått avsmak.

Känner så oxå. Alla visste om kriget och allt vad det innebär redan innan. Att det behövs en så tragisk bild att fatta innebär att folk har inte brytts sig innan. Flera barn har dött unnan denna lilla pojke. Det har pågått länge och först nu reagerar folk. Det har stått i tidningar länge hur flyktingar dör under flykt. Känns så fel då folk kunde ha ingripit tidigare.

Men sanningen är Så länge vi inte själva behöver offra oss mer än att skänka några hundralappar en gång samt dela en hemsk bild kan vi klappa oss på axeln och känna oss som medmänniskor. För då har vi gjort vårt. Kriget ändras inte och det kommer fler flyktingar och barn.

Vi tar inte ens hand folk som redan bor/har fått asyl i Sverige!!!
  • Anonym (N)
    alice85 skrev 2015-09-04 22:19:09 följande:

Nej, för att undkomma tortyr. Hans tänder blev utdragna under tortyr. Att tänderna är borta är liksom inte huvudskälet i denna historia, det är resultat av tortyr. Hade du velat stanna på ett ställe där civilbefolkning attackeras och där du blivit utsatt för tortyr?

Fast familjen var redan utom fara, de bodde i Turkiet och hade jobb och bostad.
Svar på tråden Bryr mig inte om pojken som drunknade!