• Anonym (empatistörd?)

Bryr mig inte om pojken som drunknade!

Jag har läst aftonbladet, tittat på nyheterna. Trots att jag förstår att jag borde, så känner jag ingenting när jag ser bilden av det döda barnet. Bryr mig inte om att folk dör på Medelhavet eller svälter i sina byar. Jag försöker tänka att det kunde varit mina barn, men det hjälper inte. På begravningar brukar jag låta bli att blinka för att det ska komma en tår eller två, men jag har aldrig varit ledsen. Inte ens på min pappas begravning. Känner aldrig för någon utanför min familj men blir illa berörd om jag ser ett påkörd djur och kan inte döda en abort om vi metar. Jag har aldrig berättat det här för någon men jag måste få veta om det finns någon annan, eller om jag bör söka vård.

• Svar på tråden Bryr mig inte om pojken som drunknade!
  • Anonym (Autism)
    Anonym (!) skrev 2015-09-04 22:33:22 följande:

Ja absolut men nu är det mer som en status grej. Vilket blir bara löjligt. Sluta uppdatera status till samma vänner över att vi måste hjälpa. Skriv istället vad du gjort och gör.

Det är ändå bra om det blir trendigt att hjälpa andra. Oavsett varför man gör det. Jag är gammal nog att minnas band aid perioden. Alla köpte skivan. Principen är densamma nu. Man vill vara med liksom. Så länge resultatet är bra är det väl bra. Mycket mycket löjligare saker har i alla fall förekommit på min Facebook.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (bojan) skrev 2015-09-04 21:31:48 följande:
    Fördelar? Det finns ju mellanlägen och olika grader av känslighet. "Normalempati" innebär exempelvis inte att man blandar in "ologiska känslor" eller inte kan förhålla sig nyktert till saker eller situationer. Jag tycker det känsloläge som du beskriver att du har låter tomt, kallt, cyniskt och inlevelselöst. Jag är inte avundsjuk på dig.

Rent krasst så känner du eller de som du bara något för de som ger dig/er något, folk som du/ni har någon funktion av. Hur skiljer det sig från psykopatiska personlighetsdrag?

Personer med psykopatiska personlighetsdrag inser visst att andra människor har känslor. De har bara inte förmågan att själva känna dem på samma eller liknande sätt. Just därför vet många av dem också hur man manipulerar andras känslor. Eftersom de inte ofta inte har några skrupler och inte känner något för andra så går det ju också bra att manipulera och utnyttja till sin fördel.

Folk med denna typ av personlighetsdrag brukar inte ha eller vilja ha insikt i hur de är.
    Du känner inte mig överhuvudtaget, så försök inte att sätta någon diagnos på mig är du snäll.

Jag bryr mig inte om min familj för att jag drar någon större nytta av dom än vad dom gör av mig. Jag skulle göra precis vad som helst för min familj oavsett om jag fick något tillbaka eller inte. Så kom inte med en massa sjuka påståenden tack.

Man är ingen psykopat för att man inte gråter över ett dött barn som man inte har någon som helst anknytning till. Fattar du hur många människor det är som dör varje dag under helt vidriga omständigheter? Skulle du gråta över varje bild om det fanns några?
  • Anonym (nost)
    Anonym (Autism) skrev 2015-09-04 22:31:51 följande:
    Din man tror det? Vågar du inte stå för det själv eller ska vi ta det på större allvar för att en man har sagt det?
    Alla är inte så godtrogna och tror på allt som anonyma personer skriver här på familjeliv.
    Låt mig ta ett ex. man blir blind om man onanerar.....
    I din umgängeskrets kanske det gör skillnad om en kvinna eller man säger nånting,men knappast i min.
    Välkommen till 2000talet
  • Anonym (Empati)

Empati är en mänsklig egenskap som följer en normalkurva. Merparten av alla människor har normal empati. Sen finns det de som har större empati än andra och om de dessutom har mod så kan de vara till stor hjälp för mänskligheten.

Å andra sidan så finns det de som har mindre empati i olika grad. Tex de som saknar empati helt och likt psykopater njuter av att andra lider. Sen finns det de som är empatistörda på så sätt att de bara kan känna för sina egna, från den egna familjen eller det egna landet men inga andra. Eller de som bara känner empati för djur.

Jag skulle nog vilja säga att du tillhör den nedre delen av skalan. Du har väldigt låg empati även om du inte saknar det helt. Jag tror inte att det finns någon mening att "söka" för det. Du kan inte lära dig bli mer empatisk och ärligt talat så tror jag inte alls att du lider av det själv. Tvärt om så verkar du lite stolt över att du inte bryr dig om den drunknade pojken.

• Anonym (Autism)
    Anonym (N) skrev 2015-09-04 22:37:45 följande:

Det får du fråga honom om

Fast du utger dig ju för att veta allt annat, var de bodde varför de flydde osv. Kan du inte svara på detta då?
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Empati) skrev 2015-09-04 23:08:08 följande:

Empati är en mänsklig egenskap som följer en normalkurva. Merparten av alla människor har normal empati. Sen finns det de som har större empati än andra och om de dessutom har mod så kan de vara till stor hjälp för mänskligheten.

Å andra sidan så finns det de som har mindre empati i olika grad. Tex de som saknar empati helt och likt psykopater njuter av att andra lider. Sen finns det de som är empatistörda på så sätt att de bara kan känna för sina egna, från den egna familjen eller det egna landet men inga andra. Eller de som bara känner empati för djur.

Jag skulle nog vilja säga att du tillhör den nedre delen av skalan. Du har väldigt låg empati även om du inte saknar det helt. Jag tror inte att det finns någon mening att "söka" för det. Du kan inte lära dig bli mer empatisk och ärligt talat så tror jag inte alls att du lider av det själv. Tvärt om så verkar du lite stolt över att du inte bryr dig om den drunknade pojken.

Så jag skulle inte göra någon nytta för samhället menar du? Jag arbetar inom äldreomsorgen och gör ett riktigt bra jobb faktiskt.

Sen så vill jag åter igen påminna dig om att du inte känner mig. Så låt bli att tilldela mig någon plats i din skala är du snäll.
  • Anonym (Nej)

Känner inte heller någonting alls.

Det är som tv-reklamerna som vill ha bidrag.

Är det om barn i Afrika som är döende så tyvärr, jag känner inget.

Är det däremot reklam om djur i samma skick - då blir jag blödig.

• Anonym (N)
    Anonym (Autism) skrev 2015-09-04 23:20:52 följande:

Fast du utger dig ju för att veta allt annat, var de bodde varför de flydde osv. Kan du inte svara på detta då?

Ja, jag vet fakta på vad som har hänt. Men hur ska jag veta hans sanna motiv bakom allt? Så allsmäktige är jag inte att jag kan läsa tankar, men tack för att du tror du.
  • schumi11

Jag tycker det är tråkigt men jag bryr mig inte heller nämnvärt mer om flyktingar idag än i går och varför??? Av den enkla anledningen att jag inte tillåter MEDIA bestämma hur jag ska tycka(så mycket jag kan iaf). Folk är så lättledda, SD ökar och allt media då försökt med hittills har gått fel så då ser man denna chansen och de visar inte bara den här bilden utan AB går ALL IN på flyktingfrågan och försöker få oss att må dåligt.

JA det är tragiskt men knappast något NYTT, detta har pågått i 20 år säkert och varför ska jag då låta mig nerslåss av detta nu? Bara för att MEDIA visar en bild??? ALDRIG i mitt liv, världen är en grym plats men sverige kan inte vara HELA världens SOCIALBIDRAGSGIVARE oavsett tragiska saker. Det finns 100 000 "den lilla pojken" i världen men det glömmer folk och säger vi har plats, vi har ekonomi etc. Då ska man ta emot 1 miljard i så fall för så många lever ju i svält och fattigdom. Så FUNKAR INTE världen!!!

• Anonym (Autism)
    Anonym (N) skrev 2015-09-04 23:54:16 följande:

Ja, jag vet fakta på vad som har hänt. Men hur ska jag veta hans sanna motiv bakom allt? Så allsmäktige är jag inte att jag kan läsa tankar, men tack för att du tror du.

Om du inte vet hans motiv kanske du inte ska uttala dig om det?
Svar på tråden Bryr mig inte om pojken som drunknade!