• Anonym (empatistörd?)

Bryr mig inte om pojken som drunknade!

Jag har läst aftonbladet, tittat på nyheterna. Trots att jag förstår att jag borde, så känner jag ingenting när jag ser bilden av det döda barnet. Bryr mig inte om att folk dör på Medelhavet eller svälter i sina byar. Jag försöker tänka att det kunde varit mina barn, men det hjälper inte. På begravningar brukar jag låta bli att blinka för att det ska komma en tår eller två, men jag har aldrig varit ledsen. Inte ens på min pappas begravning. Känner aldrig för någon utanför min familj men blir illa berörd om jag ser ett påkörd djur och kan inte döda en abort om vi metar. Jag har aldrig berättat det här för någon men jag måste få veta om det finns någon annan, eller om jag bör söka vård.

• Svar på tråden Bryr mig inte om pojken som drunknade!
  • FrauCasio

Jag personligen bröt ihop aningen igår, med det menar jag att jag grät öppet och var väldigt ledsen, är fortfarande och vill inte se bilden.

Media i Sverige censurerar den typ av bilder men utomlands gör dem inte det i så stor utsträckning alls utan där är de mer härdade inför döden.

• tobbe01
    FrauCasio skrev 2015-09-04 20:45:14 följande:

Jag personligen bröt ihop aningen igår, med det menar jag att jag grät öppet och var väldigt ledsen, är fortfarande och vill inte se bilden.

Media i Sverige censurerar den typ av bilder men utomlands gör dem inte det i så stor utsträckning alls utan där är de mer härdade inför döden.

Jaha? Ja vi är snart där vi också i gamla Svedala. Nu är isen bruten. Du får stålsätta dig i fortsättningen och inte "bryta ihop". Mördade som legat i skogen tre veckor.....bild. Gamla Greta 98 ihjälsvulten på hemmet ....bild. Man kan ju undra VEM som tog bilden på den döda lilla pojken? Vem såg honom guppa där i vattenbrynet och insåg att WOW......vilket scoooop....
  • Anonym (--)
    deko skrev 2015-09-04 19:28:55 följande:

Det där är lite intressant. Vad är rätt? Vad är fel? Anser du själv att DU har rätt att bestämma vad som är rätt och fel för andra?

En person som inte kan sätta sig in i andras lidande har lättare för att utsätta andra för lidande.
  • Anonym (bojan)
    Anonym (Samma) skrev 2015-09-04 17:00:33 följande:

Jag har full förståelse för vad som är rätt och fel. Jag behöver inte gråta för att förstå det. Jag är ingen psykopat som inte förstår att andra människor har känslor. Andras känslor påverkar mig bara inte och det finns en hel del fördelar med det. Till exempel att kunna se nyktert på saker och ting utan att blanda in en massa ologiska känslor.

Fördelar? Det finns ju mellanlägen och olika grader av känslighet. "Normalempati" innebär exempelvis inte att man blandar in "ologiska känslor" eller inte kan förhålla sig nyktert till saker eller situationer. Jag tycker det känsloläge som du beskriver att du har låter tomt, kallt, cyniskt och inlevelselöst. Jag är inte avundsjuk på dig.

Rent krasst så känner du eller de som du bara något för de som ger dig/er något, folk som du/ni har någon funktion av. Hur skiljer det sig från psykopatiska personlighetsdrag?

Personer med psykopatiska personlighetsdrag inser visst att andra människor har känslor. De har bara inte förmågan att själva känna dem på samma eller liknande sätt. Just därför vet många av dem också hur man manipulerar andras känslor. Eftersom de inte ofta inte har några skrupler och inte känner något för andra så går det ju också bra att manipulera och utnyttja till sin fördel.

Folk med denna typ av personlighetsdrag brukar inte ha eller vilja ha insikt i hur de är.
  • Mandel
    Anonym (ledsamt) skrev 2015-09-04 19:26:14 följande:

Bilden på pojken gör mig inte oberörd. Att se honom ligga där med vågorna som sköljer över honom. Att sedan veta att pappan tvingade iväg familjen med en fru som inte ville följa med och som inte kunde simma pga att pappan ville få nya tänder och ett nytt liv i Sverige fast att han hade bostad och jobb som frisör i Turkiet.

Om detta verkligen stämmer så är det f-n bland det värsta jag sett/hört/läst.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Autism)
    Mandel skrev 2015-09-04 21:38:07 följande:

Om detta verkligen stämmer så är det f-n bland det värsta jag sett/hört/läst.

Bara folk med extremt låg iq tror på den historien.
  • Mandel
    Anonym (Autism) skrev 2015-09-04 21:40:05 följande:
    Bara folk med extremt låg iq tror på den historien.
    Just därför vill jag ha en källa på det.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (bojan)
    Anonym (--) skrev 2015-09-04 21:21:20 följande:

En person som inte kan sätta sig in i andras lidande har lättare för att utsätta andra för lidande.

Jag instämmer! De har också lättare för att låta andra fortsätta lida trots att de inser läget. Det är ett självcentrerat förhållningssätt.
  • Anonym (Autism)
    Mandel skrev 2015-09-04 21:48:16 följande:

Just därför vill jag ha en källa på det.

Det finns ingen källa och kommer aldrig att presenteras någon källa eftersom det inte är sant.
  • Anonym (N)

Jag är som Ts, känner mycket mer för djurens lidande än människors. Både människors och djurs lidande är oftast skapad av andra människor. Ondskan i världen kommer från människor, ej oskyldiga djur. Tror det är därför jag tycker mer synd om djur.

Svar på tråden Bryr mig inte om pojken som drunknade!