• Anonym (empatistörd?)

Bryr mig inte om pojken som drunknade!

Jag har läst aftonbladet, tittat på nyheterna. Trots att jag förstår att jag borde, så känner jag ingenting när jag ser bilden av det döda barnet. Bryr mig inte om att folk dör på Medelhavet eller svälter i sina byar. Jag försöker tänka att det kunde varit mina barn, men det hjälper inte. På begravningar brukar jag låta bli att blinka för att det ska komma en tår eller två, men jag har aldrig varit ledsen. Inte ens på min pappas begravning. Känner aldrig för någon utanför min familj men blir illa berörd om jag ser ett påkörd djur och kan inte döda en abort om vi metar. Jag har aldrig berättat det här för någon men jag måste få veta om det finns någon annan, eller om jag bör söka vård.

• Svar på tråden Bryr mig inte om pojken som drunknade!
  • Anonym (asta)
    Anonym (inte jag heller) skrev 2015-09-05 16:13:17 följande:

Jag känner och kände inget heller. Ett drunknat barn på en strand. Inget ovanligt. Skillnaden är att detta barn hamnade på bild. Ingen skillnad på det barnet än alla andra.

Men jag känner inte mycket för människor över lag. Min familj och så älskar jag. Men övriga människor, nej inte nämnvärt.

Men jag har en stark empati och sympati. Jag hjälper gärna människor i nöd.

Och jag tycker krig och elände är förkastligt!

Men närmast mitt hjärta står ändå djuren. Min empati är så mycket starkare för djur än för människor. Och vem tänker på alla nödställda djur i detta nu? Djur drabbas också av kriget. Djur blir också krigsskadade som oss människor.

Så nej jag ser mig eller dig varken som empati och sympati-störd. Vi känner bara dessa känslor på olika sätt. Och sen måste jag stänga av vissa känslor också, annars skulle jag gå av på mitten.

Men jag är nog mest avtrubbad.

Avtrubbad? Ja men är det negativt? Jag har två ungar som jag älskar och deras väl och ve är mitt PRIO ETT och andras ungar är andras ansvar. Rätt självklart?Barnen är utflugna nu och jag bor med en liten katt. Min katts väl och ve är viktigast för mig OM hennes liv skulle ställas mot andra katters.
  • gröna
    tobbe01 skrev 2015-09-05 16:09:25 följande:
    Men nu har tråden svängt 90 grader minst. Hur hamnade vi på detta ämne? Jag har full respekt för veganer som kräver att butiken i Arvidsjaur ska ta hem ekologiska tomater som körs med långtradare 100 mil men det är en annan tråd.
    ja jag vet det for iväg lite!   Men huvudämnet handlade om att känna eller inte känna för de där lidande människorna. Jag har delat med mig vad jag tycker och sen klämde jag även in min krassa syn att det inte är spec. effektivt att lägga resurser på de där människoliven eftersom det är mer angeläget att ta hand om planeten annars blir mänskligheten överhuvudtaget inte spec. långvarig. Veganer i Arvidsjaur har jag heller ingen aning om men det där lät inte spec. effektivt heller

Det där med rättspsyk och Breivik var väl också ivägsvängt i såfall
  • tobbe01
    gröna skrev 2015-09-05 16:26:25 följande:
    ja jag vet det for iväg lite!   Men huvudämnet handlade om att känna eller inte känna för de där lidande människorna. Jag har delat med mig vad jag tycker och sen klämde jag även in min krassa syn att det inte är spec. effektivt att lägga resurser på de där människoliven eftersom det är mer angeläget att ta hand om planeten annars blir mänskligheten överhuvudtaget inte spec. långvarig. Veganer i Arvidsjaur har jag heller ingen aning om men det där lät inte spec. effektivt heller

Det där med rättspsyk och Breivik var väl också ivägsvängt i såfall
    En miljömupp.......jag drar. Toddiloo
  • gröna
    tobbe01 skrev 2015-09-05 16:35:36 följande:
    En miljömupp.......jag drar. Toddiloo
    Ok hej med dig
  • Anonym (inte jag heller)
    Anonym (asta) skrev 2015-09-05 16:21:28 följande:

Avtrubbad? Ja men är det negativt? Jag har två ungar som jag älskar och deras väl och ve är mitt PRIO ETT och andras ungar är andras ansvar. Rätt självklart?Barnen är utflugna nu och jag bor med en liten katt. Min katts väl och ve är viktigast för mig OM hennes liv skulle ställas mot andra katters.

Nu vet jag inte vad du mena. Men avtrubbad menar jag att det händer sånt där i stort sett varje dag. Att folk drunknar så jag blir inte längre förvånad eller chockad. Min dag fortsätter som vanligt. Positivt eller negativt är inget jag reflekterat över.

Men stod det mellan människor och djur så kommer djur i första hand för mig. För i detta elände är det ingen som tänker på djuren.
  • Anonym (asta)

Sverige kan ta emot alla flyktingar från Syrien. Reinfeldt flög över Norrland och konstaterade att det inte var fullt alls utan det fanns enormt mkt ledigt utrymme. Han hade rätt. ALLA får plats i Sverige. Vad de sen ska leva av är en annan historia och ..........ja de kan väl odla nåt......typ

• gertie

Ja, jag tycker nog att du ska söka hjälp för det där. Det kan inte vara hälsosamt att vara så avtrubbad att du inte kan känna empati för några andra människor än din egen familj. Jag tror inte heller att du sänder några vettiga signaler till dina egna barn när de växer upp med en förälder som är känslokall på det sättet. Det är dock bra att du ser hur ditt känsloliv skiljer sig från andras, det ger förhoppningsvis större chanser att bli bättre. 

• Anonym (Hmm)

Om en person skriker "hjälp mig" på ett panikartat och desperat sätt, och det bara är du som kan hjälpa, så struntar du i den? Du känner ingenting där?

• Anonym (Hmm)

Om en person skriker "hjälp mig" på ett panikartat och desperat sätt, och det bara är du som kan hjälpa, så struntar du i den? Du känner ingenting där?

• Anonym (Samma)
    Anonym (Hmm) skrev 2015-09-05 17:24:43 följande:

Man behöver inte ha en massa känslor för att göra rätt saker. Det är väl klart att man gör det som krävs i en sån situation.

Vad är det som får er att tro att man är en sämre människa bara för att man inte är särskilt känslosam?

Jag arbetar inom vården, jag tar hand om gamla och sjuka, har aldrig fått en avvikelse och brukarna tycker väldigt mycket om mig. Jag engagerar mig hela tiden för att förbättra arbetet och kvalitén på vården. Men tro det eller ej, man behöver inte vara känslomässigt engagerad för att göra ett bra jobb, eller för att vara en bra människa heller för den delen.
Svar på tråden Bryr mig inte om pojken som drunknade!