• Anonym (empatistörd?)

Bryr mig inte om pojken som drunknade!

Jag har läst aftonbladet, tittat på nyheterna. Trots att jag förstår att jag borde, så känner jag ingenting när jag ser bilden av det döda barnet. Bryr mig inte om att folk dör på Medelhavet eller svälter i sina byar. Jag försöker tänka att det kunde varit mina barn, men det hjälper inte. På begravningar brukar jag låta bli att blinka för att det ska komma en tår eller två, men jag har aldrig varit ledsen. Inte ens på min pappas begravning. Känner aldrig för någon utanför min familj men blir illa berörd om jag ser ett påkörd djur och kan inte döda en abort om vi metar. Jag har aldrig berättat det här för någon men jag måste få veta om det finns någon annan, eller om jag bör söka vård.

• Svar på tråden Bryr mig inte om pojken som drunknade!
  • Anonym (Andante)
    Anonym (Fanny) skrev 2015-09-05 08:16:53 följande:

Bryr mig inte heller om flyktingar eller om pojken, trots att jag tycker det är tråkigt att ett barn dör.

Skulle aldrig få för mig att skänka

flyktingar pengar eller ge pengar till tiggare.

Därimot bryr jag mig mycket å skulle göra mkt om det krävs för mina vänner och min familj. Sån är jag.

Ledsamt att läsa, och empatiskt som jag är känner jag och tänker vidare. Människor utan empati har mindre spärrar för att göra andra människor illa. Allt ifrån mobbning till krig.
  • Anonym (tvång)

Känner inte heller någonting för pojken eller för de andra människorna som söker sig till Europa.
    Jag blir bara förbannad över att jag ska tvingas betala för andra människor. För min del så kan vi gärna ha öppna gränser, så länge alla försörjer sig själva. Ta bort välfärden och låt folket bestämma själva över sina pengar, då kan svenskar som vill hjälpa människor från t.ex. Syrien göra det och de som inte vill slipper.

Sen kan jag tycka att det är fruktansvärt lågt att man använder sig av en död 3-åring för att föra fram sin propaganda.

• Anonym (sasse)

Jag kan se bilder på döda människor utan att må psykiskt illa, men inte bilder på djur.
    Tycker det som händer människor i krig etc är fruktansvärt och känner empati med dem, men när ett djur lider så klarar jag inte ens av att se det, för att jag blir så fruktansvärt illa berörd.

På något sätt tycker jag förmodligen att djur är oskyldigare än människor och att det därför är mer känslosamt att se djur lida. De har ju absolut inget gjort, liksom. Det har ju inte de flesta människor heller, särskilt inte barn, men människor berör mig inte alls på samma jobbiga sätt som djur gör.

Jag tror att det måste finnas människor som kan stänga av de allra jobbigaste känslorna för att kunna hjälpa.
    Jag skulle t.ex lätt kunna hjälpa till vid en katastrof av något slag där människor skadats, jag hade varit rationell och effektiv och gjort bra saker, men jag skulle aldrig kunna jobba som djursjukvårdare eller djurpolis. Jag hade tyckt så synd om de sjuka eller utsatta djuren att jag hade gjort ett dåligt jobb. Förstår att det låter helt paradoxalt, men så är det.

• bb200

visst är det tragiskt att ett barn dör. men å andra sidan är det samtidigt medias syfte att väcka sorg hos allmänehten  och således förbereda väg för massinvandring. sverige kan inte vara hela europas socialtjänst.

• Anonym (Autism)
    bb200 skrev 2015-09-05 10:30:59 följande:

visst är det tragiskt att ett barn dör. men å andra sidan är det samtidigt medias syfte att väcka sorg hos allmänehten  och således förbereda väg för massinvandring. sverige kan inte vara hela europas socialtjänst.

Nu är det ju inte bara i Sverige bilden sprids. Det är väl bra om andra länder som inte tagit emot så många kan vakna till.
  • schumi11

Sant men så vitt jag förstår så är Sveriges regering den enda som sagt, ta ett flyg och hämta hit allihopa. Herregud!!! Jag blir så förbannad, detta handlar om EKONOMI! Varför tar inte de andra länderna emot tror ni? Enkelt och JA människan kan mätas i pengar den som säger nått annat är naiv, hade det varit lönande och det funnits obegränsat med plats hade alla tagit emot men varför gör man inte det? För att det är en belastning för samhället. Sen att det är OTROLIGT tragiskt det som sker är en annan sak.

• Anonym (Efter)
    Anonym (newsflash) skrev 2015-09-05 05:24:29 följande:

Och nej, jag fattar inte heller varför vi ska bry oss mer om dem som vållar sin egen död på Medelhavet än t.ex de två svenskar som brutalt och utan egen skuld mördades av asylsökare på Ikea. Det är helt bakvänt.

De hade kunnat stanna i Turkiet, de var säkra där, men de ville ta sig vidare till Europa eftersom Europa är rikare. De var helt enkelt ekonomiska flyktingar som satsade sina liv för ett lite lyxigare liv, men förlorade.

Rysk roulette med sina barns liv som insats. Dumt!

"Säkra i Turkiet"... Jo tjena..
  • alice85
    schumi11 skrev 2015-09-05 10:41:49 följande:

Sant men så vitt jag förstår så är Sveriges regering den enda som sagt, ta ett flyg och hämta hit allihopa. Herregud!!! Jag blir så förbannad, detta handlar om EKONOMI! Varför tar inte de andra länderna emot tror ni? Enkelt och JA människan kan mätas i pengar den som säger nått annat är naiv, hade det varit lönande och det funnits obegränsat med plats hade alla tagit emot men varför gör man inte det? För att det är en belastning för samhället. Sen att det är OTROLIGT tragiskt det som sker är en annan sak.

Va, när har regeringen gått ut med att Sverige ska "ta ett flyg och hämta hit allihopa"?
  • Anonym (newsflash)
    Anonym (Efter) skrev 2015-09-05 11:43:33 följande:
    "Säkra i Turkiet"... Jo tjena..
    Ja, det rådder ju inte krig i Turkiet i alla fall och kurder lever säkert i Turkiet om de inte går med i PKK eller någon annan militant rörelse. Det bor miljoner kurder i Turkiet och ett av landets största partier är ett kurdiskt parti.
  • Anonym (Tja)

Att inte kunna sätta sig in i människors situation är bedrövligt TS. Vi hade tur som är födda i ett land där krig inte förekommer. Vi har inte behövt fly från terror. Vi har inte behövt hålla i våra döda barn som yttre makter dödat. Friska små barn som inte kan påverka sin situation. Människor som måste fly från både kultur och språk. Antingen dör de av kulor, eller drunknar på flykt. Föräldrar som får se sina barn gråta av skräck, svälta pga brist på föda, dö av uttorkning.

TS - du borde söka vård.

Svar på tråden Bryr mig inte om pojken som drunknade!