• Anonym (empatistörd?)

Bryr mig inte om pojken som drunknade!

Jag har läst aftonbladet, tittat på nyheterna. Trots att jag förstår att jag borde, så känner jag ingenting när jag ser bilden av det döda barnet. Bryr mig inte om att folk dör på Medelhavet eller svälter i sina byar. Jag försöker tänka att det kunde varit mina barn, men det hjälper inte. På begravningar brukar jag låta bli att blinka för att det ska komma en tår eller två, men jag har aldrig varit ledsen. Inte ens på min pappas begravning. Känner aldrig för någon utanför min familj men blir illa berörd om jag ser ett påkörd djur och kan inte döda en abort om vi metar. Jag har aldrig berättat det här för någon men jag måste få veta om det finns någon annan, eller om jag bör söka vård.

• Svar på tråden Bryr mig inte om pojken som drunknade!
  • Anonym (Autism)

Anledningen till att man blir mer berörd när man ser bilden är ju att det blir tydligt hur hemskt det är. En liten pojke som ligger på en fin strand. Har sett mina barn på stranden massor med gånger, alltid glädjefyllt. Helt plötsligt blir en liten pojke på stranden något helt annat. Kläderna, skorna det kunde varit min pojke. Han var så liten, så chanslös. Det gör mig ledsen.

Som flera tidigare påpekat så är oförmågan att bli berörd ofta en följd av egna trauman. Man lär sig stänga av. Att bry sig om djur men inte människor är ofta ett tecken på autism.

• deko
    Anonym (--) skrev 2015-09-04 15:54:14 följande:
    För att förstå skillnaden mellan rätt och fel.
    Det där är lite intressant. Vad är rätt? Vad är fel? Anser du själv att DU har rätt att bestämma vad som är rätt och fel för andra?
  • deko
    Anonym (Andante) skrev 2015-09-04 19:24:08 följande:

Att känna mer för en hund än för 100 människor tyder på att människor gjort dig väldigt besviken. Att ingen har riktigt brytt sig om dig. Anknytningsproblem?

Inget av det stämmer faktiskt.
  • Anonym (Andante)
    deko skrev 2015-09-04 19:28:55 följande:

Det där är lite intressant. Vad är rätt? Vad är fel? Anser du själv att DU har rätt att bestämma vad som är rätt och fel för andra?

Du får vara som du vill. Men förvänta dig inte att folk ska tycka att du är normal om du inte kan känna empati och bryr dig mer om hundar än människor. Det är rätt för dig, men väldigt tokigt för det flesta.
  • Anonym (Hyckleri)
    Anonym (Andante) skrev 2015-09-04 19:46:03 följande:

Du får vara som du vill. Men förvänta dig inte att folk ska tycka att du är normal om du inte kan känna empati och bryr dig mer om hundar än människor. Det är rätt för dig, men väldigt tokigt för det flesta.

Hon känner ju empati. För djur och sin familj.
  • Spagettimonstret
    Anonym (ledsamt) skrev 2015-09-04 19:26:14 följande:

Bilden på pojken gör mig inte oberörd. Att se honom ligga där med vågorna som sköljer över honom. Att sedan veta att pappan tvingade iväg familjen med en fru som inte ville följa med och som inte kunde simma pga att pappan ville få nya tänder och ett nytt liv i Sverige fast att han hade bostad och jobb som frisör i Turkiet.

Det jag läste var att de flydde från Syrien efter att pappan blivit kidnappad av IS och fått alla tänder utdragna. Flykten gick via Turkiet. www.bbc.com/news/world-us-canada-34142695
  • deko
    Anonym (Andante) skrev 2015-09-04 19:46:03 följande:
    Om du ska läsa mellan rader, läs om läs rätt.
    Aldrig påstått att jag är normal, aldrig påstått att jag har "rätt" (denna diffusa beteckning).
    Frågan var till en person som hävdar att känslor måste finnas för att se rätt o fel. Följdfråga på det var hur en person kan anse sej ha rätt att bestämma vad som är rätt o fel för andra.
    På ett världsligt plan dvs. Om du nu vill veta mina personliga åsikter så har jag inga på den biten. Men som ett typexempel.
    Jag anser inte att det är rätt att sitta och gråta över ett barn i 3´e värden.
    Jag anser inte att det är fel att sitta och gråta över ett barn i 3´e värden.
  • FIame
    Anonym (Tja) skrev 2015-09-04 14:55:41 följande:
    Alla blir inte berörda. Men alla är ju inte helt friska i heller. Så är det. Men det krävs sånt här för att få folk att öppna ögonen. En liten död kropp på en strand med huvudet nere i vattnet kan få vem som helst att begripa. Utom du då.

Vi har alla blundat. Det har varit för abstrakt alla dessa hundratusentals människor på flykt - bara för att de är födda i fel land och med terrorister som dödar urskiljningslöst. Man vill rädda sin familj, sina nära och kära. Denna lille pojke ger kriget ett ansikte. Precis som det världsberömda, prisbelönta, fotot med den vietnamesiska lilla flickan som brann av napalm.

Folk behöver ett ansikte på fasorna. Om du inte begriper bättre så är det din förlust. Att leva ett helt liv utan att känna empati måste vara otroligt fattigt.
    Vem sponsrade terroristerna?

Vem brände den vietnamesiska lilla flickan med napalm?

Vad är så att säga själva källan till oroligheterna. Inte symtomet.
  • Anonym (nost)
    Spagettimonstret skrev 2015-09-04 19:54:04 följande:
    Det jag läste var att de flydde från Syrien efter att pappan blivit kidnappad av IS och fått alla tänder utdragna. Flykten gick via Turkiet. www.bbc.com/news/world-us-canada-34142695
    Du postade nog fel länk,det stod inget om någon kidnappning eller utdragna tänder i din länk.
  • tobbe01
    Anonym (empatistörd?) skrev 2015-09-04 14:24:31 följande:

Jag har läst aftonbladet, tittat på nyheterna. Trots att jag förstår att jag borde, så känner jag ingenting när jag ser bilden av det döda barnet. Bryr mig inte om att folk dör på Medelhavet eller svälter i sina byar. Jag försöker tänka att det kunde varit mina barn, men det hjälper inte. På begravningar brukar jag låta bli att blinka för att det ska komma en tår eller två, men jag har aldrig varit ledsen. Inte ens på min pappas begravning. Känner aldrig för någon utanför min familj men blir illa berörd om jag ser ett påkörd djur och kan inte döda en abort om vi metar. Jag har aldrig berättat det här för någon men jag måste få veta om det finns någon annan, eller om jag bör söka vård.

Vilken "vård" tänker du på då? Om du är psykopat/sociopat eller ngn annan typ av "pat" så är det inget en doktor kan bota eller avhjälpa(?). Inte på djupet och på allvar. Om du inte reagerar som du "borde"(?) på bilden av det döda barnet i tidningen så kan det bero på att du liksom jag är utled på kvällspressens journalistiska missgrepp och tänker.......-"Fy f...n så spekulativt"
Svar på tråden Bryr mig inte om pojken som drunknade!