• Svar på tråden Majbebisar 2016
  • Acamilla
    emjh skrev 2015-10-14 20:15:20 följande:
    Omöjligt är det ju inte, Gävleborg gränsar väl också till Uppsala län? 
    Fast jag har iofs ingen aning om hur spridd den här studien är, fick bara veta att det är en stor sådan. Hoppas du får vara med. :)
    Vi får hålla tummarna :D
  • skepparbarn
    Acamilla skrev 2015-10-14 19:38:04 följande:

Jaha, då har man väl knappats sån tur i Gävleborg då ????

Det här blir min första så har ingen koll på någonting ^^

I Gävleborg får man RUL i vecka 18-20 och inget mer :p
  • nonameleft
    Acamilla skrev 2015-10-14 19:57:16 följande:
    Hej och grattis :)

Jag hade en sjuklig rädsla tidigare. Men nu är den borta, i alla fall för det mesta. Jag intalade mig själv att jag helt enkelt inte tänker tro på att jag är gravid förrän jag får se det med mina egna ögon, eller öron ;)

Oj vilken mage! Fast en fin gravidmage, även om det kanske bara är tarmarna som trycker på ;)
    Jag var jättesvullen tidigare, men så tog jag en kopp detoxte och blev som en människa igen. Vet dock inte helt säkert om det är bra, men läste på alla texter och inget nämndes om graviditeter och jag hade nästan ont i magen så svullen jag var :p!

Vimlen tur du har som får så många undersökningar. Förstår inte varför inte Sverige har så :/
    Tack så mycket!! 

Ja, jag är väldigt glad att man får gå på så många kontroller här med tanke på hur orolig jag har varit. Kommer inte ihåg att jag var lika stressad när jag var gravid med sonen för 7-8 år sedan men jag tror att jag varit extra nervös pga av att jag fått några missfall däremellan. Jag är en sådan som tydligen blir gravid lätt men också får missfall lätt. Missfallen har dock alla varit före vecka 7. Sedan har jag varit lite stressad pga min ålder också. Fyllde 40 nu i sommar.

Vet precis den där känslan av att inte riktigt tro att man är gravid. Magen till trots - de stunder d
    å brösten inte ömmar, jag inte mår illa eller har molvärk så kan jag inte heller tro att jag är gravid.

Kanske ska testa detoxte och se om jag blir mindre svullen men om det är som min första graviditet s
    å kommer svullnaden nog inte gå ner innan "riktiga" gravidmagen kommer fram.

Vilken vecka är du i nu? 

• emjh
    skepparbarn skrev 2015-10-15 10:29:58 följande:
    Samma i Västerås förutom nu då när den här studien pågår... :) 
  • 1112NL

Jag har börjat testa glutenfritt nu lite smått för att se om svullnaden kanske kan ge mig sig lite. Tänkte ta laktosfritt också men glömde kommunicera det med mannen som handlade så det får bli nästa vecka... Är inte känslig annars men har många vänner som äter LCHF och tycker de blev mindre gasiga så fort de tog bort gluten så jag tänkte testa några veckor. Har ändå massa glutenfritt hemma eftersom vi testade det på dottern för någon månad sen men gick tillbaka till vanlig mat när det inte gjorde någon skillnad...

• Acamilla
    nonameleft skrev 2015-10-15 10:49:15 följande:
    Tack så mycket!! 

Ja, jag är väldigt glad att man får gå på så många kontroller här med tanke på hur orolig jag har varit. Kommer inte ihåg att jag var lika stressad när jag var gravid med sonen för 7-8 år sedan men jag tror att jag varit extra nervös pga av att jag fått några missfall däremellan. Jag är en sådan som tydligen blir gravid lätt men också får missfall lätt. Missfallen har dock alla varit före vecka 7. Sedan har jag varit lite stressad pga min ålder också. Fyllde 40 nu i sommar.

Vet precis den där känslan av att inte riktigt tro att man är gravid. Magen till trots - de stunder då brösten inte ömmar, jag inte mår illa eller har molvärk så kan jag inte heller tro att jag är gravid.

Kanske ska testa detoxte och se om jag blir mindre svullen men om det är som min första graviditet så kommer svullnaden nog inte gå ner innan "riktiga" gravidmagen kommer fram.

Vilken vecka är du i nu? 
    Okej, det här är min första graviditet och än så länge så tror jag att embryot lever! Jag gick precis in i vecka 9 idag. Så än så länge så kan mycket hända. Men intalar mig själv att det är klart att det kommer gå bra :) men oron för missfall finns ju där så klart, varje dag.
    Jag förstår din oro/stress när missfall finns i ryggsäcken och åldern. Men så länge du känner dig trygg i dig själv så tycker jag att du ska njuta av att vara gravid :)

Just nu känns det som om mina gravidsymtom ökat från tidigare veckor, mer molande "mensvärk" och illamåendet har varit lite mer påtagligt. Hur var det för dig? Men jag ska verkligen inte klaga :D

Hur har du mått och hur mår du nu? :)
  • Acamilla
    skepparbarn skrev 2015-10-15 10:29:58 följande:
    Men vad tusan :p!
  • Tottilotten

Hej hoppar in här är 24 år min sambo är 25 väntar vårt första barn och är i vecka 8+5 bf 20 maj. Hade missfall i juli så är väl lite rädd att det ska hända igen. Fick missfall v11 men fostret levde inte sen vecka 6-7. Nu får vi hoppas att det går bättre denna gången. Har dock mer symptom nu som illamående och spända bröst.

Ska bli kul o följa alla.

• nonameleft
    Acamilla skrev 2015-10-15 12:24:14 följande:
    Okej, det här är min första graviditet och än så länge så tror jag att embryot lever! Jag gick precis in i vecka 9 idag. Så än så länge så kan mycket hända. Men intalar mig själv att det är klart att det kommer gå bra :) men oron för missfall finns ju där så klart, varje dag.
    Jag förstår din oro/stress när missfall finns i ryggsäcken och åldern. Men så länge du känner dig trygg i dig själv så tycker jag att du ska njuta av att vara gravid :)

Just nu känns det som om mina gravidsymtom ökat från tidigare veckor, mer molande "mensvärk" och illamåendet har varit lite mer påtagligt. Hur var det för dig? Men jag ska verkligen inte klaga :D

Hur har du mått och hur mår du nu? :)
    Mina symptom har varierat i styrka men lite illamående har jag haft de allra flesta dagar från cirka 4 dagar innan BIM. Inte så att jag spyr som tur är. Ibland lite yrsel också men det beror nog mycket på väldigt lågt blodtryck också.

Annars har jag haft ömma och svullna bröst sedan 1 dag innan BIM. De dagar när brösten känts mindre ömma har jag blivit orolig men sedan har det alltid kommit tillbaka med råge. Molvärk som kommer och går har jag också haft nästan dagligen. Har även känt sammandragningar redan. Med min första började sammandragningarna redan i vecka 19-20 och nu ännu tidigare.

Som du säger, man ska inte klaga. Jag är mest glad för alla symptom för även om jag vet att de inte är någon garanti så gör de i alla fall graviditeten mer verklig :)

Hur fungerar det i Sverige med ultraljud. I vilken vecka gör man första?

• mom2be

Rutinultralljud brukar vara i v19-20 ungefär. Jag var på inskrivning idag och det verkar som UL blir strax före jul

Svar på tråden Majbebisar 2016