• Svar på tråden Majbebisar 2016
  • MakeitHappen
    nonameleft skrev 2015-10-14 19:42:57 följande:

Hej alla blivande mammor och grattis till graviditeten! Får man hoppa in här? Jag är i vecka 12 (11 + 2 eller 4). Beräknat BF är 30 april - 2 maj så vet inte om jag tillhör denna eller aprilgruppen. Detta blir andra barnet. Har en 7-åring sedan tidigare.

Jag har följt tråden mer eller mindre sedan den startade men då jag är så sjukt rädd för missfall har jag liksom inte vågat skriva här.Är det fler än jag som har sådan sjuklig rädsla för missfall? Peppar peppar så kommer det gå vägen. 

Bor inte i Sverige så jag har redan varit på både VUL och UL. Där jag bor går man till gyn en gång i månaden och får göra UL varje gång om man så önskar. Nästa UL är på måndag då jag går in i vecka 13. Då mäter de nackspalten och sedan blir det blodprover för att avgöra risken för trisomi. Jag tror att detta är det som kallas KUBB-test i Sverige?!

Jag ville vänta med att gå ut med graviditeten till efter vecka 12 men magen svullnade upp redan i vecka 7 och efter vecka 8 var det svårt att dölja den (särskilt kvällstid). Det är väl tarmarna antar jag. Så appropå mammabyxor så har jag inhandlat redan för 2 veckor sedan då jag lessnade på att ha tajts på mig varje dag. Här är jag för en vecka sedan på morgonen. Kvällstid är den ännu större.

Hej och grattis :)

Okej får man fråga var du bor då som har det så annorlunda gentemot Sverige.
    men borde inte det göra att du blir mindre orolig ? :) då har du ändå sett livstecken från månad till månad..

hehe inte liten mage du har, men jag kan hålla med om att på kvällen så är även min enorm, (tycker jag) men det är för man är van att veta hur magen brukar se ut så man ser minsta förändring.
  • Acamilla
    Tottilotten skrev 2015-10-15 14:40:19 följande:

Hej hoppar in här är 24 år min sambo är 25 väntar vårt första barn och är i vecka 8+5 bf 20 maj. Hade missfall i juli så är väl lite rädd att det ska hända igen. Fick missfall v11 men fostret levde inte sen vecka 6-7. Nu får vi hoppas att det går bättre denna gången. Har dock mer symptom nu som illamående och spända bröst.

Ska bli kul o följa alla.

Hej och grattis.

De där nedrans missfallen :/ skrämmer vettet ur en. Men denna gången ska vi klara oss allihopa :)
  • LindaPernilla

Vart i Sverige/världen befinner ni er? Vore kul att veta hur långt vi har mellan oss!

Jag befinner mig i Sandviken, 2 mil utanför Gävle.

• MakeitHappen
    Acamilla skrev 2015-10-14 19:49:52 följande:
    Ja, det känns som en bra början, i alla fall för mig :)

Haha, ja varför inte. Bara de sitter där de ska och är bekväma så varför inte, billigt och bra med gummisnoddar :p!!!

Ja, ett par mammabyxor blir det för mig senare med skulle jag tro :)

Nej, jag mår också förvånansvärt bra. Märker bara av illamåendet om jag fuskar med matintaget :) så jag ska absolut inte klaga. Det värsta är väl att magen inte fungerar som den ska. Och jädrar vad gaserna kan lukta unk, Hahaha!

Tycker det är en svårbalansgång att vara glad och nöjd för att man mår så pass bra och att inte oroa sig för att symtomen dör ut för att fostret inte skulle må bra. Men vad tusan, att bli gravid är inte illa pinkat :D

Hur går det för dig med dina symtom då? :)

Men så länge det är bra för en så äre bra :D
    haha ja hon var jättestolt över att fortfarande kunna ha sina vanliga byxor genom graviditeterna haha.. :p

hahahaha! jag känner igen mig direkt där.! Sambon kan titta på mig och säger "seriöst?!!"
    hahaha ja men va fasen du har gett mig bebisen så du får stå ut med gaserna med ;p de måste ju ut! kan ju inte hålla gaserna kvar inne haha

Nej men precis, vi har lyckats bli gravida då får vi njuta o må bra och hoppas allt går vägen :D

ja symtomerna är inte många men samtidigt ibland är det de när jag tänker efter.
    hungrig som en varg fast jag precis ätit, gaser, magen svullen, går upp i vikt, kissar 1-2 gånger på natten, ibland molvärk, ibland ömma bröst.... osv
    men inte de stora "illamående symtomen" :p så vi är nog gravida skulle jag tro :p

• Acamilla
    nonameleft skrev 2015-10-15 18:18:50 följande:
    Acamilla skrev 2015-10-15 12:24:14 följande:Okej, det här är min första graviditet och än så länge så tror jag att embryot lever! Jag gick precis in i vecka 9 idag. Så än så länge så kan mycket hända. Men intalar mig själv att det är klart att det kommer gå bra :) men oron för missfall finns ju där så klart, varje dag.
    Jag förstår din oro/stress när missfall finns i ryggsäcken och åldern. Men så länge du känner dig trygg i dig själv så tycker jag att du ska njuta av att vara gravid :)

Just nu känns det som om mina gravidsymtom ökat från tidigare veckor, mer molande "mensvärk" och illamåendet har varit lite mer påtagligt. Hur var det för dig? Men jag ska verkligen inte klaga :D

Hur har du mått och hur mår du nu? :)
    Mina symptom har varierat i styrka men lite illamående har jag haft de allra flesta dagar från cirka 4 dagar innan BIM. Inte så att jag spyr som tur är. Ibland lite yrsel också men det beror nog mycket på väldigt lågt blodtryck också.

Annars har jag haft ömma och svullna bröst sedan 1 dag innan BIM. De dagar när brösten känts mindre ömma har jag blivit orolig men sedan har det alltid kommit tillbaka med råge. Molvärk som kommer och går har jag också haft nästan dagligen. Har även känt sammandragningar redan. Med min första började sammandragningarna redan i vecka 19-20 och nu ännu tidigare.

Som du säger, man ska inte klaga. Jag är mest glad för alla symptom för även om jag vet att de inte är någon garanti så gör de i alla fall graviditeten mer verklig :)

Hur fungerar det i Sverige med ultraljud. I vilken vecka gör man första?

Hehe, så är det ju. Man går och räknar dagar tills risken ska räknas vara så gott som borta :p

Jag vet faktiskt inte. Jag har varit på ett hälsosamtal i 6+4. Hon berättar inte on hur det går till ett nått sånt. Men vi bokade in inskrivningen i mitten av november. Då är jag nog i v. 12+4. Tror inte jag kommer få se eller höra bebis då heller. Verkar som om första svängen är i v. 18 :( för min del är det julveckan, så det blir säkert senare!
  • MakeitHappen
    LindaPernilla skrev 2015-10-15 19:35:23 följande:

Vart i Sverige/världen befinner ni er? Vore kul att veta hur långt vi har mellan oss!

Ja det undrar jag också :)
    Då bor du nära min sambos familj ifrån Söderhamn. :)
    själv bor vi nere i Halland, Varberg :)
  • Ananass
    LindaPernilla skrev 2015-10-15 19:35:23 följande:

Ja det kan vara intressant!

Jag och min sambo och våra två katter bor nere i södra Skåne. En by som heter Sjöbo i närheten av Ystad :)
  • 1112NL

Också Halland men Halmstad så vi är ju nära varandra geografiskt då Makeithappen

• Loviedovie

Malmöområdet! Någon i närheten?

Svar på tråden Majbebisar 2016