• Svar på tråden Majbebisar 2016
  • Randig
    saaara skrev 2015-11-04 16:14:44 följande:
    När jag var på inskrivningen så rekommenderade min bm att jag skulle ta vaccinationen. För hon sa också att om man blir sjuk så blir man riktigt sjuk med stort s (hennes ord).

Men jag är så skeptisk mot all slags vaccination (för mig själv då) och har undvikit all vaccination under mitt liv.
    Men jag skulle läsa på mer om det (finns information på 1177.se) och känna efter själv, men vet fortfarande inte hur jag ska göra?
    Viken influensa är det på tal om?

Min BM har inte sagt något:s 
  • Snelson
    Randig skrev 2015-11-04 17:08:57 följande:

Viken influensa är det på tal om?

Min BM har inte sagt något:s 

Det är mot säsongsinfluensan. Varje höst rekommenderas bla de över 65, de med hjärt eller lungsjukdomar, handikappade barn och gravida efter v 16 att vaccinera sig.
  • Cherryay
    Loviedovie skrev 2015-11-04 10:44:13 följande:

Tjejer! Ska ni vaccinera er mot influensa? Har läst att man tillhör en riskgrupp och bör vaccinera sig om man är i senare delen av graviditeten, eftersom fostret kan ta skada om man blir riktigt sjuk. Men om man är som vi då?? Någon som har pratat med sin bm om detta? Jag har fortfarande inte haft inskrivning så jag har inte kunnat fråga. Får väl ringa vc annars och fråga antar jag.

Tänker inte vaccinera mig, aldrig gjort förut trots att jag dessutom tillhör en riskgrupp till utöver graviditet. Man kan ju bli sjuk av vaccinet också så känner att det är hugget som stucket, min bm höll med mig men det är ju en smaksak det där, alla har egna åsikter.
  • Acamilla
    MakeitHappen skrev 2015-11-04 09:45:12 följande:
    Jo rätt galet egentligen att det kan växa en liten människa i ens mage?! hur går det till!. Helt magiskt :)

Åh redan på fredag meeen så kul!! en sak till mindre att räkna ner till sen :)

hehe nej tror inte heller de är någon fara, det är ju de att man ska inte bara vräka i sig allt som inte är bra men en liten bit gör nog varken till eller från.

Ja Men det är både tufft och kul! det bör alla veta om :p

Haha jo men vad gör man inte för huset. jodå jag var där borta från 7:00-8:45. jag hade med tidning o bok som jag läste i medan han jobbade :)
    Jag studerar till förskollärare.
    jag jobbar 60% och studerar 75% :p
    Ja, verkligen helt magiskt :)

Jaaa, det ska bli rätt skönt att fått inskrivningen avprickad :p sen är det full fart mot den 28.e december :D

Det tror jag att det är :p jag tänkte eventuellt bli bildlärare eller nått ditåt för mindre barn ;) men det tåls att fundera på ett tag till, mitt nuvarande jobb är ganska okej än så länge :p

Hehe, tänkte väl det :D när flyttar ni in på riktigt då? :)

Perfekt att kunna kombinera jobb och studier :)
  • Loviedovie
    saaara skrev 2015-11-04 16:14:44 följande:

När jag var på inskrivningen så rekommenderade min bm att jag skulle ta vaccinationen. För hon sa också att om man blir sjuk så blir man riktigt sjuk med stort s (hennes ord).

Men jag är så skeptisk mot all slags vaccination (för mig själv då) och har undvikit all vaccination under mitt liv.

Men jag skulle läsa på mer om det (finns information på 1177.se) och känna efter själv, men vet fortfarande inte hur jag ska göra?

Jag fick tillslut tag i en sköterska som verkade väldigt kunnig. Mvc hade noll koll, lite märkligt tycker jag.. Hur som helst, hon rekommenderade att jag efter vecka 16, samt efter ett normalt ultraljud, vaccinerar mig. Dels kan man som gravld bli väldigt sjuk av influensan med allvarliga komplikationer och dels kan fostret ta skada om man blir väldigt dålig. Så det är vad jag kommer göra! Influensasäsongen sträcker ju sig ända tills efter sportlov osv, så för mig känns det som det enda rätta. Men alla väljer förstås det som känns bäst för dem :)
  • Acamilla
    Krickelin med Naemi skrev 2015-11-04 15:13:10 följande:

Var på inskrivningen idag. Får mitt rul 28december . I februari ska jag träffa läkaren för att boka in igångsättningen. Ska bli spännande om de tar det en v innan bf denna ggn oxå . I så fall blir det 19 eller 20maj om inte det råkar vara på en helg.

Jag har också RUL den 28.e :)

Skönt att få ett definitivt datum då man blir föräldrar :)
  • Acamilla
    Ananass skrev 2015-11-04 08:17:03 följande:

Åh jag var så lycklig, hade inte kräkts sedan i torsdags så trodde verkligen det var över nu. Men idag kom kräkningarna och det extrema illamåendet tillbaka :( snart v13 och mår fortfarande piss, hoppas det släpper på riktigt snart :P fast det är lite skönt också för min BM sa att illamående och kräkningar egentligen är tecken på att allt är som det ska, vet inte om det stämmer men det låter bra hehe :P

Hoppas att de lugnar sog då i alla fall. Själv har jag inte spytt en ändå gång och går in i v. 12 nu :)
  • Acamilla
    Loviedovie skrev 2015-11-04 10:44:13 följande:

Tjejer! Ska ni vaccinera er mot influensa? Har läst att man tillhör en riskgrupp och bör vaccinera sig om man är i senare delen av graviditeten, eftersom fostret kan ta skada om man blir riktigt sjuk. Men om man är som vi då?? Någon som har pratat med sin bm om detta? Jag har fortfarande inte haft inskrivning så jag har inte kunnat fråga. Får väl ringa vc annars och fråga antar jag.

Jag tänker inte vaccinera mig. Tycker inte om tanken på att få nå "skit" i kroppen, dessutom blir jag "aldrig" sjuk (som icke gravid) så jag skippar det :p
  • Loviedovie
    Acamilla skrev 2015-11-04 18:58:06 följande:

Jag tänker inte vaccinera mig. Tycker inte om tanken på att få nå "skit" i kroppen, dessutom blir jag "aldrig" sjuk (som icke gravid) så jag skippar det :p

Ja det är upp till var och en, alla gör ju det som känns rätt för dem :)
  • Ananass
    Acamilla skrev 2015-11-04 18:56:46 följande:

Hoppas att de lugnar sog då i alla fall. Själv har jag inte spytt en ändå gång och går in i v. 12 nu :)

Vilken lyx!! Jag har spytt vaaaarje dag från v.4+4, med undantag ett par dagar nu förra veckan :P
Svar på tråden Majbebisar 2016