• Svar på tråden Majbebisar 2016
  • Ananass

Idag har jag varit på inskrivning, barnmorskan sa att jag hade "ovanligt bra järnvärden för att vara gravid", det gjorde mig riktigt orolig, känns som något är fel :P

Bokade även RUL den 15/12, och den 24/11 ska vi få lyssna på hjärtljud hos barnmorskan så nu har man lite att se fram emot :D

• HepaticaNobilis
    Ananass skrev 2015-11-02 14:46:38 följande:

Idag har jag varit på inskrivning, barnmorskan sa att jag hade "ovanligt bra järnvärden för att vara gravid", det gjorde mig riktigt orolig, känns som något är fel :P

Bokade även RUL den 15/12, och den 24/11 ska vi få lyssna på hjärtljud hos barnmorskan så nu har man lite att se fram emot :D

Vilken vecka är du i när ni ska lyssna på hjärtljud? Jag kommer att vara i v 14 på inskrivningen och vill så gärna lyssna då!

Superskönt med bra järnvärde! Tror att jag ligger mycket lågt då jag är trött och illamående mest hela tiden, kan utan problem sova/vila halva dygnet om tillfällen ges och ändå känner jag mig helt urlakad.. Ska ta prover imorgon, på inskrivning nästa vecka.
  • Ananass
    HepaticaNobilis skrev 2015-11-02 15:53:28 följande:

Vilken vecka är du i när ni ska lyssna på hjärtljud? Jag kommer att vara i v 14 på inskrivningen och vill så gärna lyssna då!

Superskönt med bra järnvärde! Tror att jag ligger mycket lågt då jag är trött och illamående mest hela tiden, kan utan problem sova/vila halva dygnet om tillfällen ges och ändå känner jag mig helt urlakad.. Ska ta prover imorgon, på inskrivning nästa vecka.

Jag kommer vara i v.14+6 när jag får höra hjärtljud, egentligen vill de inte göra det innan 15+0 men det blev lite tidigare ändå för jag ska göra glukosbelastning den dagen också, eftersom jag har ett bmi på över 30 så rekommenderar dem att man gör en glukosbelastning nu och en i v19-20.

Ja visst är det skönt egentligen, och jag misstänkte att det skulle vara rätt bra för jag känner mig rätt pigg och är inte särkskilt trött längre alls. Men just att hon sa "ovanligt bra" gjorde mig nojig haha :P dessutom var jag extremt svårstucken och trots att hon tyckte att hon träffade bra så kom där inget blod. Vilket tydligen är konstigt för man brukar visst vara väldigt lätt stucken när man är gravid eftersom man får ökad blodmängd! Så ja lite nojig är jag allt efter det besöket :P
  • MakeitHappen
    HepaticaNobilis skrev 2015-11-01 21:32:23 följande:

Grattis till husen!! Vi vill bygga nytt men måste mellanlanda i en större lägenhet tills vi sparat tillräckligt med pengar (man behöver större kontantinsats vid bygge..).

Vi får köpa den här trean på bottenplan mycket förmånligt utan budgivning då vi känner säljarna, toppen:)

Tack! Hämtade nycklarna idag och var precis borta o kolla.. så spännande de ska bli :)
    Vi ville också först bygga nytt men alla tomter där vi ville bo var så fasligt dyra så vi övervägde att köpa hus istället... :)
  • MakeitHappen
    Acamilla skrev 2015-11-01 21:43:11 följande:
    Ja, det känns bra att han vill med :) ja man kanske skulle ta och skrivna ner alla frågor som man har så man inte glömmer nått. Vad var svaret om buffématen då? :)

Inskrivning den 16.e. Förstår inte riktigt hur tiden kan gå så långsamt och så snabbt samtidigt :D

Haha, ja precis. Stora tröjor är min nya bästa kompis :D

Mjo, tyvärr så fick han ju göra det över telefon istället för så som han kanske ville :p

Mmm, det var av samma anledning som jag köpte större byxor :p. Men det känns fortfarande lite läskigt att börja köpa gravidkläder eller bebisgrejer :p
    Ja det är en jättebra ide att skriva ner :) för komma hem o komma på frågor som man ville ställt men inte kom ihåg är inte skoj.
    Ja men som med all buffé mat, att varm mat ska va varm och kall mat ska va kall. och hur allt sköts runt omkring maten... man ska kanske avvara gravade laxen och ostarna o så men så länge varma maten är varm kan du äta det och samma med kalla osv... men detta gäller ju egentligen alla men gravida är ju lite mer känsliga för bakterier ...

Åh men det är ju snart :) kan kanske kännas mer verkligt för dig  efter det :)

jag har inte så många stora tyvärr, kan inte ha på mig för varma än på jobbet, (ofta de större tröjorna också är varma) då dör jag efter en stund med barnen :p man blir rätt varm av att klä på 18 barn eller bara av att krypa runt och plocka leksaker osv :p

ja just de, ja de är inte så skoj att berätta nyheten över telefon men i sådana fall så får det gå!

hehe jasså de var samma anledning ja. ja bebisgrejer köper jag inget än heller men mammabyxor tänkte jo de måste jag för jag ser ju hur magen växer o det är inte skönt med jeans. men jag väntade till efter inskrivningen .p
  • MiaMaddikken

Halloj! Jag är helt ny här inne på familjeliv och fattar ingenting! Jag undrar är detta bara en "tråd" eller är det en grupp? ???? Om det är en tråd som jag misstänker så undrar jag om vi har någon grupö för majbebisar 2016? ????

• almasmamma
    Josefin-88 skrev 2015-11-01 22:17:11 följande:
    Man får veta det på en gång. Barnmorskan vi var hos berättade att det "sämsta" värdet som gick att få är 1/2 men även då föds ju hälften av barnen utan kromosomfel. Det kanske kan lugna lite.
    Ja nu är KUB:et gjort och vi fick bra värden så jag är jättenöjd.1:8735 på trisomi 21 och 1:10 072 på trisomi 18 och 13. Bebisen levde rövare så hon hade svårt att få tre mätningar på nackspaltenGlad
  • Acamilla
    Cherryay skrev 2015-11-02 08:18:43 följande:
    Inför julbordet och buffématen kan man läsa på på Livsmedelsverket om man vill veta, alla varmrätter går bra det är bara allt kallskuret man behöver vara lite petig med och kolla upp vad som gäller :) jag var ju gravid förra julen också och visst, saknade vissa ostar och gravade laxen, vissa röror, men inget som störde vidare mycket, kommer ju fler ggr (bara tydligen inte detta år heller :P)
    Ja det är tydligen inte bara att vara gravid som man ska följa alla riktlinjer om vad man ska och inte ska äta :p
    Och det som är bland de godaste bör man så klart inte äta XD
  • Allies
    almasmamma skrev 2015-11-02 19:15:53 följande:
    Ja nu är KUB:et gjort och vi fick bra värden så jag är jättenöjd.1:8735 på trisomi 21 och 1:10 072 på trisomi 18 och 13. Bebisen levde rövare så hon hade svårt att få tre mätningar på nackspaltenGlad
    Vilka underbara värden Grattis!
  • Acamilla
    MakeitHappen skrev 2015-11-02 17:28:22 följande:
    Ja det är en jättebra ide att skriva ner :) för komma hem o komma på frågor som man ville ställt men inte kom ihåg är inte skoj.
    Ja men som med all buffé mat, att varm mat ska va varm och kall mat ska va kall. och hur allt sköts runt omkring maten... man ska kanske avvara gravade laxen och ostarna o så men så länge varma maten är varm kan du äta det och samma med kalla osv... men detta gäller ju egentligen alla men gravida är ju lite mer känsliga för bakterier ...

Åh men det är ju snart :) kan kanske kännas mer verkligt för dig  efter det :)

jag har inte så många stora tyvärr, kan inte ha på mig för varma än på jobbet, (ofta de större tröjorna också är varma) då dör jag efter en stund med barnen :p man blir rätt varm av att klä på 18 barn eller bara av att krypa runt och plocka leksaker osv :p

ja just de, ja de är inte så skoj att berätta nyheten över telefon men i sådana fall så får det gå!

hehe jasså de var samma anledning ja. ja bebisgrejer köper jag inget än heller men mammabyxor tänkte jo de måste jag för jag ser ju hur magen växer o det är inte skönt med jeans. men jag väntade till efter inskrivningen .p
    Ja, har två veckor på oss att komma på. Men sen kommer man väl ändå hem med massa frågor :p! Jag tror dock inte det kommer kännas verkligt förrän efter RUL ;)
    Okej, jag funderar jag på hur "noga" man egentligen bör vara. Finns många bör och bör inte när man är gravid :p

Hehe, just de! Det är ju galet vad varmt det kan bli om man måste röra sig lite :p där är jag glad att jag inte jobbar på en förskola :D

Ja, det finns ju flera personer att avslöja det för ;)

Nä, det ska ju vara bekvämt också :p när det blir obekvämt kommer jag köpa mammakläder med :D

Såg att ni fått nyckeln till huset :D härligt, hur känns det nu då?
Svar på tråden Majbebisar 2016