• Anonym (Humpidump)

Mat (och godis) från 80- och 90-talet

Hejsan hej.

Vad åt ni då?

Frukost eller mellanmål:

Hallonkräm med mjölk

Nyponsoppa med skorpor

Fil och Cornflakes

Pågenlimpa med ost

Då var det inte så mycket sockerdebatt och godispåsarna var mindre och gulligare. Allt var så mysigt förutom rasismen som blev tydligare förstås.

• Svar på tråden Mat (och godis) från 80- och 90-talet
  • Carabellis kusp

Drack oboy och åt smörgås till frukost. Eller på dagis åt vi mannagrynsgröt med kanel och socker, hehe. Till mellanmål inte sällan kräm eller nyponsoppa och glass.

Så blev jag tjock i tonåren och hade mycket karies

• j a d e

Kul. :) En juice som hette Naturens under. Finns inget liknande längre.

• Anonym (Humpidump)
    Carabellis kusp skrev 2015-09-13 17:25:56 följande:

Drack oboy och åt smörgås till frukost. Eller på dagis åt vi mannagrynsgröt med kanel och socker, hehe. Till mellanmål inte sällan kräm eller nyponsoppa och glass.

j a d e skrev 2015-09-13 17:28:12 följande:

Kul. :) En juice som hette Naturens under. Finns inget liknande längre.

Minns du något dåligt?
  • Anonym (Humpidump)

Osis jag fick inte hål, blev inte tjock trots att vi åt likadant. Var rätt osportig också. Säkert förtjänade jag mer än dig att bli tjock och få karies.
  • Anonym (moi)

Min son fick en påse Palle Kuling med blandat godis varje lördag, sonen är född 1981.

Själv har jag minnen från 60- och 70-talet och då var det Riff och ettöres kola som gällde. 

Min mor, 30-talist, fick en 5-öring någon gång per år som hon köpte en strut kola för.

• pigglet

Till frukost åt vi havregrynsgröt. Alltid hembakt bröd, det var riktig fest när det någongång serverades köpesbröd (undantaget var skivad fralla, det köptes alltid).

När vi var i husvagnen var det annars. Där kunde lunchen vara pulverkräm och varmkorv m bröd. Fil och kalaspuffar till frukost.

Lördagsgodis fick vi, eller köpte för 5 kronor. Räckte till en tablettask (3,50), klubbor (1 krona), tuggummin (50 öre), eller så kunde man köpa plockgodis i kiosken för 25 öre/styck. I övrigt vet jag aldrig att vi åt godis eller snacks (utom tex runt jul).

En läsk (flaskor 33 cl) räckte alldeles perfekt till oss 3 barn, då fick vi ganska mycket i ett glas.

Kommer inte ihåg att vi åt mellanmål, utom på söndagarna då det var go´fika. Bulle och kakor, hembakt. Hemkokt saft.

Nu är jag född på 70-talet, så de thär var under 80-talet. Sedan började ju godispåsarna växa, läsk blev något som serverades till mat lite nu och då. Allt mer tid spenderades stillasittandes framför skärm (vi hade ingen dator, video först ´90, tv med 2 kanaler). Inte konstigt att debatten måste dras igång.

• Anonym (Plackindex)

Och nu heter du Carabellis kusp, det är ju lite humor i det Spöke.
  • Anonym (Humpidump)
    Anonym (moi) skrev 2015-09-13 17:36:51 följande:

Min son fick en påse Palle Kuling med blandat godis varje lördag, sonen är född 1981.

Själv har jag minnen från 60- och 70-talet och då var det Riff och ettöres kola som gällde. 

Min mor, 30-talist, fick en 5-öring någon gång per år som hon köpte en strut kola för.

Haha just det ja

Låter så sött och gulligt med "en strut kola" för en 5-öring. Vill tillbaka dit
  • Carabellis kusp
    Anonym (Plackindex) skrev 2015-09-13 17:39:17 följande:

Och nu heter du Carabellis kusp, det är ju lite humor i det .

Jag är tandläkare, trots mina tidigare trista erfarenheter hos folktandvården
  • Anonym (Humpidump)
    pigglet skrev 2015-09-13 17:39:07 följande:

Till frukost åt vi havregrynsgröt. Alltid hembakt bröd, det var riktig fest när det någongång serverades köpesbröd (undantaget var skivad fralla, det köptes alltid).

När vi var i husvagnen var det annars. Där kunde lunchen vara pulverkräm och varmkorv m bröd. Fil och kalaspuffar till frukost.

Lördagsgodis fick vi, eller köpte för 5 kronor. Räckte till en tablettask (3,50), klubbor (1 krona), tuggummin (50 öre), eller så kunde man köpa plockgodis i kiosken för 25 öre/styck. I övrigt vet jag aldrig att vi åt godis eller snacks (utom tex runt jul).

En läsk (flaskor 33 cl) räckte alldeles perfekt till oss 3 barn, då fick vi ganska mycket i ett glas.

Kommer inte ihåg att vi åt mellanmål, utom på söndagarna då det var go´fika. Bulle och kakor, hembakt. Hemkokt saft.

Nu är jag född på 70-talet, så de thär var under 80-talet. Sedan började ju godispåsarna växa, läsk blev något som serverades till mat lite nu och då. Allt mer tid spenderades stillasittandes framför skärm (vi hade ingen dator, video först ´90, tv med 2 kanaler). Inte konstigt att debatten måste dras igång.

Låter mysigt kalaspuffar rular än kul.
Svar på tråden Mat (och godis) från 80- och 90-talet