Teddis skrev 2015-09-14 16:47:58 följande:
Fina svar du ger!
Hmm. Jag är en med höga betyg, lite mer slarvig än jag tror (OBS: bilderna till tråden ballade ur, inget vanligt förekommande) chefar du mycket över andra? Är det knepigt med kostnadsförslagen? Är det normalt att vara frågvis bland kollegor? Är du avslappnad på jobbet? Hur mycket pratar man eg med patienten? Jag själv har mest hört ca fem meningar från tandläkare och då har jag gått hos tandläkare massvis av ggr.
Hur har det varit när kunder varit missnöjda? Är du nöjd med lönen? Hur var utbildningen? Det mesta är på eng? Är det mest naturare på utbildningen? Är lite mer humanist än natur... Men kan ju ändras under rätt förutsättningar.
Hur mkt stress och hur mycket lugna stunder känner du på en dag? Är det ngn prestigekänsla över jobbet? Ditt värsta och bästa minne?
Det är normalt att ställa frågor, det vore ju läskigt om det inte förekom. Jag är ofta avslappnad, men ibland väldigt stressad eftersom jag inte vill ta in patienter för sent. Jag pratar mycket med patienterna; halva diagnostiken ligger i anamnesen. Också viktigt att minnas saker som vad patientens hund heter, vart de har sommarställe, om de gillar motorcyklar etc. Allt för att få patienten att slappna av och trivas i rummet! En avslappnad patient är en lättbehandlad patient! Kostnadsförslag är lätt; man räknar högt och säger att det är preliminärt och att när man jobbar med levande vävnad kan inte alla eventualiteter förutses.
Det är tråkigt när patienter är missnöjda, men det är oftast bemötandet som de kan vara missnöjda med. Jag är skälv en humanist i själ och hjärta och är varken praktisk eller intresserad av naturvetenskap. Utbildningen är tidskrävande, men inte svår rent teoretiskt. Dock många riktiga naturvetare bland kursare; haglöfsryggsäckar, snabba skor och dåligt ölsinne, hehe!
Lönen är bra, efter ett par år har jag en bit över 35 Kkr i månaden.
Svårt med värste och sämsta; roligt är när patienter är motiverade, jobbigt är när se klagar på priset. Men vad fan tog bilmekanikern senast då, vill jag skrika, och han har ingen eftergymnasial utbildning! Fast det skriker jag inte, jag ler och säger glatt att ingen vore gladare än jag om det var gratis,