• Anonym (Humpidump)

Mat (och godis) från 80- och 90-talet

Hejsan hej.

Vad åt ni då?

Frukost eller mellanmål:

Hallonkräm med mjölk

Nyponsoppa med skorpor

Fil och Cornflakes

Pågenlimpa med ost

Då var det inte så mycket sockerdebatt och godispåsarna var mindre och gulligare. Allt var så mysigt förutom rasismen som blev tydligare förstås.

• Svar på tråden Mat (och godis) från 80- och 90-talet
  • straw2008

Naturens under eller exotisk nektar (liten tetra man blandade ut, vit med en påfågelfjäril på).
    Hallonkräm från pulver
    Hembakt vidrigt bröd, skogaholm till fest
    Glassen MINTY (DÖÖÖÖR)
    Godiset drakeld, (hård karamell med saltlaktitskola innuti)
    På helgen fick man hämta en läsk i backen o dela på
    Varma mackor
    tuggummit chock (saltare än shake)
    Vira blåtira o fantomenläsk
    klubbkross vid jul (krossade tomteklubbor MKT billigare)
    Grillad kyckling o färdig pommes till fest

I kinamockaskogen.....
  • Vestra

Vi åt nog ganska hyffsad mat, mellanmål/frukost osv. Liknande som äts idag. Fick aldrig oboy eller marmelad hemma. Var en lyx att få det hemma hos en kompis efter skolan. :-P

Mycket paj åt vi på helgen. Alltså matpajer. Fy, kan knappt äta det idag. Men det var ju gott tyckte mamma och pappa.

Godis, pallekuling, nickel, och så minns jag att när jag var hos farmor så gick vi och köpte sega gubbar på lördagarna (eller vilken dag det nu var jag var hos henne). Samt några klubbor som fanns i påsar, gröna, röda, gula osv. Dom gröna var sååå goda. Vanliga runda klubbor.

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • todo nada

[quote=75754066][quote-nick]Kamprad skrev 2015-09-14 09:16:09 följande:[/quote-nick][/quote]

Visst fasen. Twix hette ju Raider förr.

• aleydis

Vi var på utebadet oxh gick till kiosken. Banans split- så segt och äckligt. Refreshers. Kommer ni ihåg glassen som var som små figurer i en påse? Tip tip var drömglassen som man bara smakade då och då. Bugg-tuggummi som kostade 50 öre. Och piggelin när de kostade 3 kr, senare 4 kr :). Det här var 90-tal.

På fritids: skogsholmslimpa. Varm choklad. Saftsoppa. Nyponsoppa m biskvier. Kräm :)

• MissNastrax

Något jag saknar är ispinnglass från glass bilen, godis smaker som hallon/lakrits, röda ferrari bilar, gröna grodor m.m

Det var fräscha smaker, inte som spök glassarna de har nu som smakar chem och salva.

• Teddis
    Carabellis kusp skrev 2015-09-13 19:52:56 följande:

Jag tränar styrka med kroppen som motstånd hemma, mest för att jag är lat och snål. Ska nog gå på gym i framtiden.

Jag ältar också misstag, låg ofta vaken om nätterna i början. Har nu förstått att alla behandlare gör behandlingar som inte faller ut som man önskat, men att det gäller att förklara risker och sånt innan och vara öppen med komplikationer som sker, så blir de flesta inte upprörda eller arga.

Utöver patientbehandlingar så skriver jag journal, remisser/remissvar, diskuterar patientfall med kollegor, läser journaler och remissvar inför behandlingar, skriver behandlingsplaner, gör kostnadsförslag, läser i fass, läser vetenskapliga artiklar, ringer patienter, ringer tandtekniker bland annat.

Fina svar du ger!

Hmm. Jag är en med höga betyg, lite mer slarvig än jag tror (OBS: bilderna till tråden ballade ur, inget vanligt förekommande) chefar du mycket över andra? Är det knepigt med kostnadsförslagen? Är det normalt att vara frågvis bland kollegor? Är du avslappnad på jobbet? Hur mycket pratar man eg med patienten? Jag själv har mest hört ca fem meningar från tandläkare och då har jag gått hos tandläkare massvis av ggr.

Hur har det varit när kunder varit missnöjda? Är du nöjd med lönen? Hur var utbildningen? Det mesta är på eng? Är det mest naturare på utbildningen? Är lite mer humanist än natur... Men kan ju ändras under rätt förutsättningar.

Hur mkt stress och hur mycket lugna stunder känner du på en dag? Är det ngn prestigekänsla över jobbet? Ditt värsta och bästa minne?
  • Teddis
    todo nada skrev 2015-09-14 10:27:30 följande:

[quote=75754066][quote-nick]Kamprad skrev 2015-09-14 09:16:09 följande:[/quote-nick]

Visst fasen. Twix hette ju Raider förr. [/quote]

Ja haha!! Det var längesen. Minns att jag var besviken på namnbytet men nu när jag hör det så låter Twix bättre.
Svar på tråden Mat (och godis) från 80- och 90-talet