• Anonym (Humpidump)

Mat (och godis) från 80- och 90-talet

Hejsan hej.

Vad åt ni då?

Frukost eller mellanmål:

Hallonkräm med mjölk

Nyponsoppa med skorpor

Fil och Cornflakes

Pågenlimpa med ost

Då var det inte så mycket sockerdebatt och godispåsarna var mindre och gulligare. Allt var så mysigt förutom rasismen som blev tydligare förstås.

• Svar på tråden Mat (och godis) från 80- och 90-talet
  • Tom Araya
    Kereza skrev 2015-09-15 01:53:40 följande:

Nickel, med fruktsmak.

Fast de behöver man inte sakna längre, sägs det: www.partykungen.se/nickel-frukt-retrogodis.html

...har dock inte hittat någon som orkar skicka hit en ask eller femti så jag kan testa än - men det kommer, det med :)

Lite orolig att det ska vara som med reformulations av parfym, så att de ändå smakar "fel" - men det är värt ett försök ^_^ 

Jag gillade Nickel med gammeldags smaker bättre. Typ polkagris, gräddkola m.fl.
  • Plottan11
    Tom Araya skrev 2015-09-14 23:40:07 följande:

Fondue-gryta och så den där lerformen med tyskt namn man fyllde med en massa mat och sedan ställde i ugnen...

Schlemmertopf!
  • Teddis

[quote=75757537][quote-nick]Kamprad skrev

Ja! Oui!! Saknar den.

• Teddis

Minns också att de fanns som Milkywaykulor. De var typ runda, krispiga och doppade i choklad. Tror att varje kula var i eget papper. Det var nån gång runt 95 tror jag. Goda var de iaf.[/quote]

Lindts har en variant på det. Svingoda. Det finns också ett rött paket med såna kulor i. Ca 10 cm lång och fem cm bred. Minns ej vad den heter.

• Teddis

Vi känner ju allihop igen mycket av godiset som nämns här men nu finns det så galet mycket godis. Inte samma grej!!

Saknar Tophat-glassen. Så god. Alexandra var en jättelång strutglass men bara jag som minns den av alla kompisar :(

• Tangent
    Plottan11 skrev 2015-09-15 06:56:06 följande:
    Schlemmertopf!
    En sån har vi och använder regelbundet, maten blir god!
  • Tangent

Född I mitten på 60-talet.
    Åt sötlimpa med pricking korv + O'boy till frukost.
    I skolan fick vi t ex blodpudding, makaronilåda, fiskbullar, levergryta, kalops, ärtsoppa.........
    Minns godis som kanonkulor, tefat, hockeypulver, tuggummin Riff och Bugg
    Minns också några kakor som kallades pistagekakor, hade choklad på utsidan och någon grön fyllning.

• Lillmajsan

Chokladciggaretter! det va inte lördag utan att hänga med mamma på torget och köpa hockypulver (salt) och chokladciggaretter. är född 1986 och jag kan kanske ha varit 3-4 år.

och så mins jag de här:

Och natuligtvis minns jag nästan allt annat som folk i denna tråd nämnt.
    Kommer även ihåg att man kunde köpa klubbor som var i någon påse med pulver. Jag tog alltid lakrits och då va det lakritsklubba med saltlakenspulver, typ hockypulver.  

Likaså minns jag godisringar. Tro de hade namnet ringpop eller något sådant.

Om maten; Jag kommer bara ihåg att man inte krånglade till det så mycket. Det va blodpuddig, kålpudding, hel kyckling i lergryta, pannkakor, kassler i ung med annarnas och ost tex.
    Frukost var filmjölk med söttlimpa och ost.
    Hade man tur så fick man rostat bröd med nutella och o´boy på lördagar till frukost.
    Min mamma var ensam och hade ganska så ont om pengar så hon tog till vara på allt. Gud vad jag har fort lära mig att äta det som serveras. Det va antingen det eller gå hungrig.

Kommer även i håg glassen Guldpuck! ÅÅÅÅ Denna guldpuck!!!! *drömmer och dreglar* Ren gammeldags vaniljglass på pinne. Pappret va gulligt med en joker på. Fanns ca två år att köpa. tro det var runt 1991 eller något sådant.
    Gud vad jag saknar den glassen!!!

Svar på tråden Mat (och godis) från 80- och 90-talet