• Anonym (Humpidump)

Mat (och godis) från 80- och 90-talet

Hejsan hej.

Vad åt ni då?

Frukost eller mellanmål:

Hallonkräm med mjölk

Nyponsoppa med skorpor

Fil och Cornflakes

Pågenlimpa med ost

Då var det inte så mycket sockerdebatt och godispåsarna var mindre och gulligare. Allt var så mysigt förutom rasismen som blev tydligare förstås.

• Svar på tråden Mat (och godis) från 80- och 90-talet
  • Vinterstjärna1984

Jag saknar banana split glassen;) banan glass med choklad överdrag på. 

• Tom Araya

En lakritsklubba som jag vill minnas hette Bloody Jasper med mycket speciell smak på.

Ursprungsversionen av Salt & Blandat när den kom runt 87-88.

• Tom Araya

Fondue-gryta och så den där lerformen med tyskt namn man fyllde med en massa mat och sedan ställde i ugnen...

• Aniiee
    Tom Araya skrev 2015-09-14 23:38:02 följande:

En lakritsklubba som jag vill minnas hette Bloody Jasper med mycket speciell smak på.

Ursprungsversionen av Salt & Blandat när den kom runt 87-88.

(citerar fel inlägg, försökte citera ditt ovanför med bilder, men nej,dse det hade FL ingen lust till....)

Knasen-asken tror jag tusan finns här. Annars är det något väldigt likt. Refresheners finns definitivt här, i lösvikten.

Påminner mig, för resten, att jag saknar Palle Kuling.... Påsarna, alltså.
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Babyfeber
    Aupendi skrev 2015-09-13 22:56:33 följande:

Jag gillade några små avlånga klubbor med socker på utsidan. I olika färger, gul, grön, röd. Man köpte i en liten blå(?) och genomskinlig påse. Inte sett de på länge. Åt godis framför Disney-dags på helgen, eller vid kalas och liknande. Sånna där OLW-lökringar var på modet då. Och de där förfärliga gula dill-skruvarna från Estrella (tror jag).

Hmmm. Sen till middag åt vi mycket köttbullar, köttfärslimpa, korv stroganoff, stek i ugn på helgen, kalops, men även wok, färdiga nuggets och lite annat sånt. Och i princip ALLTID "finfrukost" på lördagar med jättegott pålägg från charken, grillade revben eller kyckling och nybakta bullar. Och under ett par års tid hade vi som Fredagstradition att alltid äta pizza från samma pizzeria.

Minns när jag och min syster gick på simskola (ca 5-6 år gamla) mitt i vintern och stod huttrande och väntade tillsammans med mamma medan pappa körde fram bilen och sedan åkte vi hem och åt pizza (OCH TITTADE PÅ KETCHUPVAMPYRERNA!!!). Good times!

Jaaa! Nån fler som minns de goda klubborna. Älskade dem!

Minns också att de fanns som Milkywaykulor. De var typ runda, krispiga och doppade i choklad. Tror att varje kula var i eget papper. Det var nån gång runt 95 tror jag. Goda var de iaf.
  • Babyfeber
    MissNastrax skrev 2015-09-14 16:39:24 följande:

Något jag saknar är ispinnglass från glass bilen, godis smaker som hallon/lakrits, röda ferrari bilar, gröna grodor m.m

Det var fräscha smaker, inte som spök glassarna de har nu som smakar chem och salva.

Jaa de var jättegoda
  • kmb70

Snusklubbor!!!! Ibland hade man tur och fick en med mycket pulver i och ibland var det bara små bruna fläckar i dem....

• Kereza

Nickel, med fruktsmak.

Fast de behöver man inte sakna längre, sägs det: www.partykungen.se/nickel-frukt-retrogodis.html

...har dock inte hittat någon som orkar skicka hit en ask eller femti så jag kan testa än - men det kommer, det med :)

Lite orolig att det ska vara som med reformulations av parfym, så att de ändå smakar "fel" - men det är värt ett försök ^_^ 

Svar på tråden Mat (och godis) från 80- och 90-talet