• Anonym (Humpidump)

Mat (och godis) från 80- och 90-talet

Hejsan hej.

Vad åt ni då?

Frukost eller mellanmål:

Hallonkräm med mjölk

Nyponsoppa med skorpor

Fil och Cornflakes

Pågenlimpa med ost

Då var det inte så mycket sockerdebatt och godispåsarna var mindre och gulligare. Allt var så mysigt förutom rasismen som blev tydligare förstås.

• Svar på tråden Mat (och godis) från 80- och 90-talet
  • EnAnonumius
    Drottningen70 skrev 2015-09-13 18:15:53 följande:
    Minns att det under en period fanns coca cola utan färg. Genomskinlig alltså.
    Oh kul att en till kommer i håg den..
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Embla twopointoh

Frukost: Ryskt te och smörgås (tekaka, hönökaka, APK-limpa är de sorter jag minns), ibland Cornflakes (främst på 90-talet) På helgerna kunde vi få rostat bröd och Oboy.

Mellanmål: Smörgås, varma mackor (när vi köpte vårt första smörgåsjärn typ -93). Jag minns också en supergod yoghurt som hette typ Fiji eller liknande, den åt jag en hel del.

När jag var liten på 80-talet köpte jag alltid en tablettask, en kolarem (sådan där snurrad med en karamell i mitten) och en klubba till lördagsgodis (och en tidning). Tablettasken var nästan alltid Smurf, jag älskade de gula. På 90-talet varierade nog godisinköpen på ett annat sätt, ofta blev det choklad.

Jag minns också halvliters glass i sådana där kartongpaket, vanilj med chokladkross (fast jag åt inte ens ett halvt paket, delade med brorsan), och chokladsås.

Vi hade också en back med dricka i källaren med 33cl glasflaskor. Inga stora PET-flaskor där inte som gick åt på en kväll, utom möjligtvis jul-/påskmust till de helgerna då det gick åt på ett annat sätt.

• Aupendi

Jag gillade några små avlånga klubbor med socker på utsidan. I olika färger, gul, grön, röd. Man köpte i en liten blå(?) och genomskinlig påse. Inte sett de på länge. Åt godis framför Disney-dags på helgen, eller vid kalas och liknande. Sånna där OLW-lökringar var på modet då. Och de där förfärliga gula dill-skruvarna från Estrella (tror jag).

Hmmm. Sen till middag åt vi mycket köttbullar, köttfärslimpa, korv stroganoff, stek i ugn på helgen, kalops, men även wok, färdiga nuggets och lite annat sånt. Och i princip ALLTID "finfrukost" på lördagar med jättegott pålägg från charken, grillade revben eller kyckling och nybakta bullar. Och under ett par års tid hade vi som Fredagstradition att alltid äta pizza från samma pizzeria.

Minns när jag och min syster gick på simskola (ca 5-6 år gamla) mitt i vintern och stod huttrande och väntade tillsammans med mamma medan pappa körde fram bilen och sedan åkte vi hem och åt pizza (OCH TITTADE PÅ KETCHUPVAMPYRERNA!!!). Good times!

• daimstrut

På lördagarna delade vi på en 200 grams Schweizernöt framför "Varuhuset" på tvn 7 bitar var på en 70-talsgrön liten tallrik.

• Indigo
    Anonym (good feeling) skrev 2015-09-13 18:01:53 följande:

Dom där små godispåsarna är på väg tillbaka, det tycker jag är toppen.
    Jag vill bara ha lite godis, det jag vill ha ger knappast ens bottenskyla på dom här stora monsterpåsarna. 

I lördags skulle sambon iväg snabbt och köpa nåt på Ica på kvällen och jag sa "köp nåt gott". Han kom hem med en sådan liten godispåse med prickar på fylld med godis och jag bara "Wow! Lördagsgodis! I en sån riktig påse!" Det var väl kanske 10 bitar godis + två lakritspipor i och jag kände mig helt lördagsgodislyxig och glad som ett barn med min fullproppade, prickiga påse. Samma mängd i en Karamellkungenpåse hade bara skvalpat omkring på botten och sett lite ut. Vi delade.
    Det är samma kam och inte kant du inte ska dra alla över.
  • Indigo

Och för att svara på trådstarten; 

O´boy och honungsmacka på Sturelimpa till frukost. Massa socker, alltså. Kunde icke vakna annars. Honungen var åtminstone riktig, från lokal biodlare.

Ofta hade mamma kokt jordgubbskräm till mellanmål innan hon åkte till jobbet, den åt jag med mjölk och ostmackor.

Till middag/kvällsmat husmanskost av typen "kött, sås och potatis" Sällan eller aldrig färdig- eller hämtmat. 

Detta var 70-80-tal.

Det är samma kam och inte kant du inte ska dra alla över.
  • Binary

Oj oj oj. Jag är uppväxt med lite Kajsa Varg grejen. "man tager vad man haver" och det var väl det som syrade maten hemma. En sak som dock fastnat är frukostarna hos mormor.

Liptons Earl Grey Tea, Pågens skåneskorpor med lätt och lagom och sedan lite ost på. Har inte ätit det sedan mormor trillade av pinn -84.

Ska nog testa en helg när jag har tiden att faktiskt njuta av det.

sextankar.nu - En mans tankar om sex
  • MadHatter

Jag är uppväxt på 70-80-talet.

Hemma åt vi gröt till frukost och hembakad bröd - en period när det var poppis bakmaskinbröd.

Annars får jag säga att jag inte minns vardagsmiddagarna så mycket mer än sånt som att torsk var vardagsmat och lax ner lyx. Minns torsk med äggsås, med pepparrotssås och en favoriträtt - stekt rödspätta. Pannbiff med stekt lök minns jag med och "shepherds pie" (festmat dock för oss barn).

Läsk dracks i 33clflaskor och delades på två. Godis pekade man efter i kiosken (innan självplock).

Visst kunde man få kräm nån gång till kvällsmat - men endast hemlagad. Har aldrig ätit "köpekräm". Nyponsoppa var däremot köpt men det fick vi enbart som efterrätt inte som mellanmål.

Svar på tråden Mat (och godis) från 80- och 90-talet