• Anonym (Humpidump)

Mat (och godis) från 80- och 90-talet

Hejsan hej.

Vad åt ni då?

Frukost eller mellanmål:

Hallonkräm med mjölk

Nyponsoppa med skorpor

Fil och Cornflakes

Pågenlimpa med ost

Då var det inte så mycket sockerdebatt och godispåsarna var mindre och gulligare. Allt var så mysigt förutom rasismen som blev tydligare förstås.

• Svar på tråden Mat (och godis) från 80- och 90-talet
  • Anonym (Saknar 80-talet)
    Iarwain skrev 2015-09-13 18:41:44 följande:
    Var inte det någon typ av "nektar"-dryck?
    Jovisst, tror att den godaste hette Exotisk Nektar! Underbart gott! Solig
  • Anonym (Humpidump)
    Carabellis kusp skrev 2015-09-13 17:58:09 följande:

Det är ju din tråd, så off topic finns inte

Yrket innebär att man alltid måste leverera på topp, hantverksmässigt men också socialt, eftersom majoriteten av patienterna är obekväma i situationen.

Man bör gilla att hålla sig i form, för det är ett tungt arbete där man försliter sig lätt om man inte tränar.

Det är givande för att man får omedelbar feed back på det man gör, många blir väldigt lättade efter att ha klarat av att komma, det är bra lön och man kan inte jobba hemifrån.

På minussidan finns att man måste dra in pengar, det är ofta ont om tid, gör man misstag kan det bli tungt och det gäller att inte älta.

Ok, min tråd får alltså gå in på sidospår

Känner att jag havererar på punkten: inte älta misstag. läste att kvinnliga tandläkare har hög självmordsstatistik. Hur mycket tränar du? Vad?

Vad gör du när du inte gör det praktiska med patientkontakten/tänderna?
  • Anonym (Humpidump)
    Anonym (good feeling) skrev 2015-09-13 18:00:00 följande:

Det som dyker upp spontant är 

fonduer, mkt poppis i vårt hem, både kött och ostfondueer.

avocado och räkor, oj så hett 

och så marängsviss förstås, fast det är fortfarande mums. 

Åh jasså jaha och detta var också vanligt:

After eight och päron

Inlagd persika och grädde

Rulltårta

Fruktkompott

Marängsviss, säger du så? Jag säger Marängswisch. Mmm gott fortfarande ja!
  • Anonym (Humpidump)
    Anonym (good feeling) skrev 2015-09-13 18:01:53 följande:

Dom där små godispåsarna är på väg tillbaka, det tycker jag är toppen.

Jag vill bara ha lite godis, det jag vill ha ger knappast ens bottenskyla på dom här stora monsterpåsarna. 

Samma här. Så himla mer speciellt och en helt annan känsla med små påsar.
  • Anonym (Humpidump)
    Drottningen70 skrev 2015-09-13 18:15:53 följande:

Minns att det under en period fanns coca cola utan färg. Genomskinlig alltså.

Whaaat, weird haha!
  • Tess1990

Shio gröna äpplen!

"Höjdens hemköp godis"

10kr räckte till massor av godis där ^^ massa småplock för 50öre

Klubbor med tuggummi i, i massa olika smaker, ingen aning vad dom hette

Dagens klubbor smakar inte så och tuggummit smakar typ alltid "bubbelgum" och smaken försvinner på en gång :(

Klubbor med vitt och en färg, de vita var surt och liksom sved lite på tungan och färgen smakade starkt av typ någon frukt

Svåra att få tag på nu tycker jag!

Vi åt alltid thekakor med smör, sylt eller ost, ibland leverpastej och saltgurka

fil, kalaspuffar eller frostie

The och juice till frukost

Vi åt alltid hemmagjorda hamburgare på fredagar och tunnbrödsrulle till brunch/lunch på lördagar i flera år ^^

Fika kl. 15 nästan varje dag med hembakat eller köpta bullar och kakor

Vi blev uppfostrade att ALLTID bjuda på något när någon kom hem till oss, om de så bara var knäckebröd och vatten, man bjuder alltid på nåt oavsett

• mammalovis

Urgröpt/intryckt Bergis fylld med stuvning av krabba tror jag det var, gratinerad i ugnen hemma. Annars hade vi köttfärssås och spaghetti ena dagen, och pizza med köttfärssås nästa. På söndagar var det alltid kyckling, ris och champinjonsås eller stekt kotlett med potatis och brunsås. Köttfärslimpa och kassler i ugn förekom också ofta. Kycklingen köptes hel som mamma skar upp själv och penslade och la i ugnen, numera är vi latare och köper kycklingfilé eller kycklingklubbor. Dillkött, hemmagjord leverpastej och kalops förekom också ofta. Regelbundet slaktades en gris och mamma hade full sysselsättning med att dela upp kött och mala färs att frysa ner i plastpåsar inslagna i vitt papper.

I skolan fick man blodpudding och korvkaka, fiskbullar samt ravioli för ofta som inte var någon höjdare. Det jag saknade senare var att vi fick rökt makrill när det var något annat otrevligt samtidigt. Risgrynsgröt serverades typ var fjärde vecka.

I efterrättsväg fick man ofta som ts skrev persikor och grädde, päronhalvor med after eight eller med grädde/glass hos mormor. Hemma var det mer äppelpaj och vaniljsås på hösten efter söndagens kyckling så då var man proppmätt. Fruktcoctail förekom också.

• todo nada

Flygande Jacob är ju en riktig klassiker vad det gäller mat.

Och sån där kassler med ananas och ost i ugn.

• Carabellis kusp
    Anonym (Humpidump) skrev 2015-09-13 18:55:38 följande:

Ok, min tråd får alltså gå in på sidospår

Känner att jag havererar på punkten: inte älta misstag. läste att kvinnliga tandläkare har hög självmordsstatistik. Hur mycket tränar du? Vad?

Vad gör du när du inte gör det praktiska med patientkontakten/tänderna?

Jag tränar styrka med kroppen som motstånd hemma, mest för att jag är lat och snål. Ska nog gå på gym i framtiden.

Jag ältar också misstag, låg ofta vaken om nätterna i början. Har nu förstått att alla behandlare gör behandlingar som inte faller ut som man önskat, men att det gäller att förklara risker och sånt innan och vara öppen med komplikationer som sker, så blir de flesta inte upprörda eller arga.

Utöver patientbehandlingar så skriver jag journal, remisser/remissvar, diskuterar patientfall med kollegor, läser journaler och remissvar inför behandlingar, skriver behandlingsplaner, gör kostnadsförslag, läser i fass, läser vetenskapliga artiklar, ringer patienter, ringer tandtekniker bland annat.
  • PinkSugar
    FIame skrev 2015-09-13 18:11:43 följande:
    Blodkorv kunde serveras i skolorna, det serveras väl inte längre.

Annars lite kul godis från 80-talet :

Vi fick även fiskbullar i skolorna, gud va äckligt och man var tvungen att äta upp, som jag satt och kämpade laglydigt.
    Haha idag hade eleverna kastat fiskbollarna på mat-tanterna istället och det hade jag också om någon försökt tvinga mig.

Både fiskbullar och blodpudding serverades i skolan under mina skolår. Och jag är född 1991
Svar på tråden Mat (och godis) från 80- och 90-talet