• Anonym (Humpidump)

Mat (och godis) från 80- och 90-talet

Hejsan hej.

Vad åt ni då?

Frukost eller mellanmål:

Hallonkräm med mjölk

Nyponsoppa med skorpor

Fil och Cornflakes

Pågenlimpa med ost

Då var det inte så mycket sockerdebatt och godispåsarna var mindre och gulligare. Allt var så mysigt förutom rasismen som blev tydligare förstås.

• Svar på tråden Mat (och godis) från 80- och 90-talet
  • fluu
    Teddis skrev 2015-09-17 18:13:14 följande:
    Du kan alltså välja att bli ko?
    Jag får väl hoppas på det ;)
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Lillmajsan
    Teddis skrev 2015-09-15 18:49:31 följande:
    Brukade vi handla i samma kiosk eller? Vart bodde du?
    Jönköping. Men jag brukade få dom utav min mormor som hade ett lite lager så jag har ingen aning var hon fick tag i dom. Jag minns inte att jag har köpt dom själv.
    Glad
  • Teddis
    Lillmajsan skrev 2015-09-20 12:47:07 följande:

Jönköping. Men jag brukade få dom utav min mormor som hade ett lite lager så jag har ingen aning var hon fick tag i dom. Jag minns inte att jag har köpt dom själv.

Haha, misstänkte att det var Jönköping.
  • Lillmajsan
    Teddis skrev 2015-09-20 14:22:48 följande:
    Haha, misstänkte att det var Jönköping.
    Varför?Glad
  • Teddis
    Lillmajsan skrev 2015-09-22 13:22:14 följande:

Varför?

Rosa tuggummituben, mkt bekant. Tror den mest såldes där o på Jam jam på A6.
  • IMHO

Jag minns att jag inte gillade Pigall för att den smakade metalliskt, och inte heller Nogger för att den var tråkig.

Nu äter jag båda för att mysa mig tillbaka till 80-talet. Tänk vad lite nostalgi kan göra. Skotte älskade jag dock då som nu, liksom lakritspuck.

Till frukost åt jag gärna mjölk och Frosties. Mellanmål kunde vara nyponsoppa med knäckesmulor eller mandelbiskvier. Nu väljer jag mindre söta alternativ. Gränsen går vid Havrefras.

• Lillmajsan
    Teddis skrev 2015-09-22 17:31:25 följande:
    Rosa tuggummituben, mkt bekant. Tror den mest såldes där o på Jam jam på A6.
    Aha! Alltid lär man sig något nytt.Solig
  • Teddis

[quote=75788092][quote-nick]IMHO skrev 2015-09-22 17:52:26 följande:[/quote-nick]Jag minns att jag inte gillade Pigall för att den smakade metalliskt, och inte heller Nogger för att den var tråkig.

Nu äter jag båda för att mysa mig tillbaka till 80-talet. Tänk vad lite nostalgi kan göra. Skotte älskade jag dock då som nu, liksom lakritspuck.

Till frukost åt jag gärna mjölk och Frosties. Mellanmål kunde vara nyponsoppa med knäckesmulor eller mandelbiskvier. Nu väljer jag mindre söta alternativ. Gränsen går vid Havrefras.[/quite]

Ja, usch för Pigall. Minns inte vad det var för ngt bara att det inte var gott. Gillade inte heller Nogger o inte 88:an. Äter Nogger idag! Uppskattar den nu. Nougat var inte min grej förr. Lakritspuckarna var så poppis. Haha just det, knäckebröd i det ja. Jag gillade inte Havrefras men min syster åt jämt Havrefras. Alltså är det sött?? Smakar inte sött, smakar konstigt :/ du får ha dem för dig själv.

• Teddis
    Carabellis kusp skrev 2015-09-16 18:29:17 följande:

Innan utbildningen pluggade jag humaniora.

Har aldrig fått den insikten, att jag skulle bli tandläkare. För mig är det bara ett jobb, ett jobb där man ibland kommer närmare sina patienter än deras anhöriga. Förtroenden, historier... Jag tror att man kan lära sig att bli tandläkare om man är normalbegåvad och har en god kommunikativ förmåga. Man ska nog inte tycka att kul på jobbet är viktigt, man delar människors tid når de känner ångest, smärta och utsatthet. Det är inte roligt, men det är tillfredsställande när man når dit man vill. Att lösa problem är centralt; rent praktiskt hur man kommer åt där man inte ser, hur man tar röntgen på nån som kväljer, hur man motiverar ett barn att få hjälp med tandborstning. Även teoretiskt när komplikationer och medicinska tillstånd gör att något inte går den raka vägen.

Tålamod är en intressant aspekt. Jag har inget tålamod! Ibland vill jag ta mitt munskydd och kasta det i väggen när patienten vill skölja för fjärde gången innan jag borrat klart, samma sak om något är så pilligt att jag tycker att det känns omöjligt. Att behärska sig är en del av att vara professionell. Det kan krångla med tandtekniker, seg sköterska osv! Men behärskning är ledordet även där.

Svårt att säga om något yrke liknar tandläkare. Jag skulle säga att det ligger mitt emellan ögonläkare och nagelteknolog, med touch av kbt-psykolog!

Jag hade inga förväntningar alls, så jag skulle nog säga att det är mer spännande och intellektuellt än jag trodde.

Jag vet inte om jag var redo efter examen, men jag har bra kollegor! Praktiken är integrerad, så den pågår hela tiden.

Vilka andra yrken funderar du på?

Tandläkare finns även på försäkringskassan, socialstyrelsen, försäkringsbolag, vid universiteten, på företag som säljer tandvårdsprodukter och som volontärer.

Vill du berätta om misstag som du eller en kollega gjort? Vilka jobb är mest frekventa? Laga hål? Vid tandställningar, böjer du till dem eller vem gör gjutningen. Minns att jag bet i någon rolig lera och så något orange vax. Vad gjorde du idag på jobbet? Har du ngn rolig historia? Vad är tjatigast med jobbet? Vad är roligast? Är det komplicerat med röntgenbilder?
  • IMHO
    Teddis skrev 2015-09-15 07:31:56 följande:

Vi känner ju allihop igen mycket av godiset som nämns här men nu finns det så galet mycket godis. Inte samma grej!!

Saknar Tophat-glassen. Så god. Alexandra var en jättelång strutglass men bara jag som minns den av alla kompisar :(

Åh, jag minns när den kom. Hutlöst dyr tyckte jag då. Kan de ha varit den första GB-glass som kostade hela 20 Får man ju inte ens en kula Ben & Jerrys för idag.

Ang. Havrefras så smakar det inte så sött, men innehåller 10% socker. Skulle inte socker påverka min vikt och hälsa så mycket skulle jag äta Coco Pops till frukost. Tycker om frukostflingor med luft i av någon orsak. Ok, jag behåller dem för mig själv, då.
  • HejPippi

Jag ÄLSKADE det där tuggummit som såldes i som små, tjocka tandkrämstuber? Åh och bumlingar som man köpte per styck i en sådan där gullig liten påse (som nu också finns) när man var vid poolen eller stranden :)

• Teddis
    IMHO skrev 2015-09-25 01:21:28 följande:

Åh, jag minns när den kom. Hutlöst dyr tyckte jag då. Kan de ha varit den första GB-glass som kostade hela 20 Får man ju inte ens en kula Ben & Jerrys för idag.

Ang. Havrefras så smakar det inte så sött, men innehåller 10% socker. Skulle inte socker påverka min vikt och hälsa så mycket skulle jag äta Coco Pops till frukost. Tycker om frukostflingor med luft i av någon orsak. Ok, jag behåller dem för mig själv, då.

Men vänta här, vilken glass syftar du på?
  • Teddis
    HejPippi skrev 2015-09-25 01:38:13 följande:

Jag ÄLSKADE det där tuggummit som såldes i som små, tjocka tandkrämstuber? Åh och bumlingar som man köpte per styck i en sådan där gullig liten påse (som nu också finns) när man var vid poolen eller stranden :)

Ja!! Det var en som la upp en bild på den i tråden. Ja! Haha! Enda gelegodiset jag gillade :D
  • IMHO
    Teddis skrev 2015-09-25 11:07:36 följande:

Men vänta här, vilken glass syftar du på?

Alexandra, den jättelånga strutglassen. Citerade ju dig när du nämnde den?! Enligt den här länken kostade den dock 12:50 när den kom 1988. glaceglimtar.blogg.se/category/1988.html Var det min felaktiga prisgissning du reagerade på?

Att jag skrev om Havrefras också var ett svar på ditt inlägg #118
  • Ambrosia

Några skrev om Nickel tidigare. Jag gick omkring i flera år och tänkte på det godiset och hur jag saknade det. Sen var jag i Cloetta-butiken i Linköping och trodde att jag skulle smälla av när jag såg att man kunde köpa det. Bestämde mig för en Gammaldags (fattar inte varför jag inte köpte en av varje) och när jag väl smakade blev reaktionen ungefär såhär: "Jaha". Det var gott liksom, men inget speciellt. En del saker borde kanske förbi saknade ????

• foodforclouds

Marabous mjölkchokladdryck som man köpte i en liten tetra med sugrör. Godaste drickchokladen någonsin.

Glassar: Banana Joe, Red Dream (jordgubbsglass med överdrag formad som jordgubbe), Bom Bom (pappstrut fylld med små vanilj- och chokladglasspraliner med chokladöverdrag).

Partypågar! Sjukt goda kakor - blomformade pepparkakor med vit glasyr och strössel.

Sedan fanns det polarbröd med svarta vallmofrön. Nomnomnom.

Fast hemma åt vi ostgratinerade fiskbullar i hummersås och stekt blodkorv med lingonsylt. Älskade båda delar men skämdes för det eftersom man _skulle_ tycka att det var äckligt.
    Om man var lite lat med matlagningen stoppade mamma in Stinas kyckling eller ett torskblock med en påse Findus franska fiskgratängsmix ugnen.

Under sommaren plockade vi klarbär som man sedan gjorde "Spottsoppa" på. Vi kallade det så eftersom kärnorna var kvar i bären och man var tvungen att spotta ut dem och lägga dem på kanten av tallriken.

• Teddis
    IMHO skrev 2015-09-25 13:12:55 följande:

Alexandra, den jättelånga strutglassen. Citerade ju dig när du nämnde den?! Enligt den här länken kostade den dock 12:50 när den kom 1988. glaceglimtar.blogg.se/category/1988.html Var det min felaktiga prisgissning du reagerade på?

Att jag skrev om Havrefras också var ett svar på ditt inlägg #118

Jaa men jag trodde inte det var sant det jag läste!! Alla tror att jag har inbillat mig den glassen. Ja, fast då borde jag rimligtvis dra slutsatsen att det var just den du syftade på.

Fattade det med havrefrasen :P
  • fluu

Glassen banana Joe åt jag ofta. Inte för att jag tyckte om den(tvärtom snarare), men för att jag tyckte att den såg så cool ut Har dock bara vaga minnen av den.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Mat (och godis) från 80- och 90-talet