Carabellis kusp skrev 2015-09-16 18:29:17 följande:
Innan utbildningen pluggade jag humaniora.
Har aldrig fått den insikten, att jag skulle bli tandläkare. För mig är det bara ett jobb, ett jobb där man ibland kommer närmare sina patienter än deras anhöriga. Förtroenden, historier... Jag tror att man kan lära sig att bli tandläkare om man är normalbegåvad och har en god kommunikativ förmåga. Man ska nog inte tycka att kul på jobbet är viktigt, man delar människors tid når de känner ångest, smärta och utsatthet. Det är inte roligt, men det är tillfredsställande när man når dit man vill. Att lösa problem är centralt; rent praktiskt hur man kommer åt där man inte ser, hur man tar röntgen på nån som kväljer, hur man motiverar ett barn att få hjälp med tandborstning. Även teoretiskt när komplikationer och medicinska tillstånd gör att något inte går den raka vägen.
Tålamod är en intressant aspekt. Jag har inget tålamod! Ibland vill jag ta mitt munskydd och kasta det i väggen när patienten vill skölja för fjärde gången innan jag borrat klart, samma sak om något är så pilligt att jag tycker att det känns omöjligt. Att behärska sig är en del av att vara professionell. Det kan krångla med tandtekniker, seg sköterska osv! Men behärskning är ledordet även där.
Svårt att säga om något yrke liknar tandläkare. Jag skulle säga att det ligger mitt emellan ögonläkare och nagelteknolog, med touch av kbt-psykolog!
Jag hade inga förväntningar alls, så jag skulle nog säga att det är mer spännande och intellektuellt än jag trodde.
Jag vet inte om jag var redo efter examen, men jag har bra kollegor! Praktiken är integrerad, så den pågår hela tiden.
Vilka andra yrken funderar du på?
Tandläkare finns även på försäkringskassan, socialstyrelsen, försäkringsbolag, vid universiteten, på företag som säljer tandvårdsprodukter och som volontärer.
Vill du berätta om misstag som du eller en kollega gjort? Vilka jobb är mest frekventa? Laga hål? Vid tandställningar, böjer du till dem eller vem gör gjutningen. Minns att jag bet i någon rolig lera

och så något orange vax. Vad gjorde du idag på jobbet? Har du ngn rolig historia? Vad är tjatigast med jobbet? Vad är roligast? Är det komplicerat med röntgenbilder?