• missmissis

Gravid efter IVF hösten 15

Tänkte skapa en tråd för oss kämpare som äntligen plussat så vi kan följas åt under graviditeten. Första barnet eller syskon.

Har ett barn med hjälp av IVF och är äntligen gravid efter många försök. BF maj 2015.

Välkomna!

• Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15
  • frucgsvensson

Kom till en jättebra läkare idag som inte hade en tvekan ens på att sjukskriva mig. Han var förstående och tog sig verkligen tid att prata och lyssna.

Han sjukskrev mig i en månad. Jag tyckte att det kändes länge men jag kan ju alltid avbryta sjukskrivningen om jag känner för det. Skönt att slippa den stressen!

• Gweny
    frucgsvensson skrev 2015-12-14 19:28:56 följande:

Kom till en jättebra läkare idag som inte hade en tvekan ens på att sjukskriva mig. Han var förstående och tog sig verkligen tid att prata och lyssna.

Han sjukskrev mig i en månad. Jag tyckte att det kändes länge men jag kan ju alltid avbryta sjukskrivningen om jag känner för det. Skönt att slippa den stressen!

Så skönt för dig! Hoppas det snart känns bättre.
  • Sälma Riit
    frucgsvensson skrev 2015-12-14 19:28:56 följande:

Skönt! Det finns förstående läkare därute och det är bra.

Nu var det väl inte du som hade problem med karpaltunnelsyndrom (det blir lite jobbigt med nick på samma bokstäver och så ingen bild på det :) ) men det kan vara värt att veta att det också går att bli sjukskriven för. Blev själv det i v 36 fram till BF förra gången.
  • frucgsvensson
    Gweny skrev 2015-12-14 20:08:50 följande:

Så skönt för dig! Hoppas det snart känns bättre.

Ja, det känns verkligen som en sten har lyfts från mina axlar.
  • Gweny

Frucg>> kan tro det!

Idag ringde jag och fick tid för RUL, blir 18/1. Blir spännande. Ett stort delmål.

• frucgsvensson
    Gweny skrev 2015-12-15 12:09:40 följande:

Frucg>> kan tro det!

Idag ringde jag och fick tid för RUL, blir 18/1. Blir spännande. Ett stort delmål.

Kuuuul! :) vi har den 14/1! :)
  • Jasmin Karlsson

V 18. Symtomen varierar. Illamåendet är borta men magen är lite knasig ibland, får ibland magkramper, är uppblåst på kvällen och har ofta halsbränna på kvällen. Har testat graviscon mot halsbrännan och den hjälpte en hel del.
    Ibland känner jag en strålande känsla i rumpan/bäckenet, gissar att det är foglossning. Gör inte direkt ont.
    Har enstaka hickningar! Är det nån annan som har det? Kommer bara en hickning helt plötsligt.
    Jag tror att jag kan känna rörelser! Men är inte helt säker...
    Läser om tvillinggraviditeter och på nätet står det att "det är viktigt att bli sjukskriven från v 20-25". Jag kan inte tänka mig att jag skulle behöva bli sjukskriven inom 5 veckor! Klart mycket kan hända, men jag mår bättre än jag nånsin gjort hittills under graviditeten, känner mig piggare. Sjukskrivning måste väl ändå bero på hur man mår?!
    Längtar till RUL den 28/12!

• ettplusettlikamednoll
    Jasmin Karlsson skrev 2015-12-17 08:37:10 följande:

V 18. Symtomen varierar. Illamåendet är borta men magen är lite knasig ibland, får ibland magkramper, är uppblåst på kvällen och har ofta halsbränna på kvällen. Har testat graviscon mot halsbrännan och den hjälpte en hel del.
    Ibland känner jag en strålande känsla i rumpan/bäckenet, gissar att det är foglossning. Gör inte direkt ont.
    Har enstaka hickningar! Är det nån annan som har det? Kommer bara en hickning helt plötsligt.
    Läser om tvillinggraviditeter och på nätet står det att "det är viktigt att bli sjukskriven från v 20-25". Jag kan inte tänka mig att jag skulle behöva bli sjukskriven inom 5 veckor! Klart mycket kan hända, men jag mår bättre än jag nånsin gjort hittills under graviditeten, känner mig piggare. Sjukskrivning måste väl ändå bero på hur man mår?!

Går in i vecka 18 i morgon (17+0) Och får också enstaka hickningar ibland. Har märkt att det alltid är när min magsäck anser sig vara för tom. Så är jag det minsta hungrig så kommer en hick :)

Är inte gravid med tvillingar så kan inte säga så mycket om det men "erbjuds" sjukskrivning under dom veckorna ska skulle jag utan att tveka ta det. Sjukskrivningar är ju inget som kastas ut hej vilt. Så tveka inte på att vara hemma och ta hand om dig under den tiden om sjukvården anser det vara bäst. Jobbet är ju aldrig det viktigaste. 

Har RUL samma dag som dig :) Vill bara att dagarna ska gå så vi kan se att det är OK och förhoppningsvis våga slappna av lite. Vi såg bebisen på KUB-test och då verkade allt bra. Men det är ju längesen nu. 
  • Gweny

Jasmin>> en på jobber fick tvillingar i höstas, hon tänkte inte heller bli sjukskriven. Hon fick till sig att många kan behöva bli det. Vi har ganska fysiskt och stressigt jobb. Sen märkte hon att det blev för mycket, så hon blev sjukskriven och var sen hemma. Väl hemma gick det dock bra och hon fick dem i v.37-38 nåt sånt. Födde naturligt.

• Sälma Riit
    Jasmin Karlsson skrev 2015-12-17 08:37:10 följande:

Också v 18, men RUL på måndag. Jag tror mig också känna rörelser, men det kan vara något annat.

Hade en fasansfull dröm inatt! Drömde att jag var ensam på RUL och liten var död. Jag skrek ut min sorg och ville ta livet av mig, men hejdade mig när jag kom att tänka på min son. Vaknade och grät av lättnad. 
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15