• missmissis

Gravid efter IVF hösten 15

Tänkte skapa en tråd för oss kämpare som äntligen plussat så vi kan följas åt under graviditeten. Första barnet eller syskon.

Har ett barn med hjälp av IVF och är äntligen gravid efter många försök. BF maj 2015.

Välkomna!

• Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15
  • ettplusettlikamednoll
    Sälma Riit skrev 2016-01-08 22:18:48 följande:
    Nu var ju kanske inte övervikten för pojkar enorm heller ;)
    Googlade lite och förstår  att skillnaden är minimal :) Men det förstod man ju redan, att det liksom inte utesluter det ena eller andra könet...
  • Sälma Riit
    ettplusettlikamednoll skrev 2016-01-09 10:27:55 följande:
    Googlade lite och förstår  att skillnaden är minimal :) Men det förstod man ju redan, att det liksom inte utesluter det ena eller andra könet...
    Ja, och vad jag förstod bara en undersökning så den källan kanske man ska ta med en liten nypa salt :)
  • Lulak1

Det var ett tag sen sist jag skrev :))) . Så glad att alla mår bra !

• Gweny

Går in i v.19 idag! Längtar till RUL nästa måndag.

Vi har flyttat in i vårt nya hus nu, så har lite att sysselsätta mig med tills dess.

• frucgsvensson

[quote=76205195][quote-nick]Junilängtan skrev 2016-01-08 15:49:34 följande:[/quote-nick]Tack, känns helt fantastiskt! :D Åh så spännande, ska ni ta reda på kön? :)[/qoute]

Ja, vi vill gärna se könet om det går :) våra magkänslor säger pojke!

• Lutetzia

Vad härligt att höra att det har gått bra på RUL. Vi har fortfarande nästan tre veckor kvar innan det är vår tur. Men märker att magen börjat växa på riktigt nu. Vecka 16. :)

• frucgsvensson

Jag har börjat tänkt lite på det hör med föräldrapenning som komma skall. Samt havandeskapspenning.

Någon som har koll? Det är första barnet för oss och kag är lite orolig på hur dom räknar ut min blivande föräldrapenning i och med att jag nu varit sjukskriven i 4 veckor och kommer troligtvis inte gå upp till 100% förrän i slutet på februari kanske. Har läst och hört lite olika varianter hur FK räknar. En del säger att de räknar inkomsten man harvat de senaste 6 månaderna och drar ett snitt plus att det är 80% av det.

Är havandeskapspenning samma inkomst ungefär? Jag jobbar inom värden om kommer nog gå i mitten på april. 60 dagar före BF alltså.

• Jasmin Karlsson
    frucgsvensson skrev 2016-01-11 19:59:59 följande:

Jag har börjat tänkt lite på det hör med föräldrapenning som komma skall. Samt havandeskapspenning.

Någon som har koll? Det är första barnet för oss och kag är lite orolig på hur dom räknar ut min blivande föräldrapenning i och med att jag nu varit sjukskriven i 4 veckor och kommer troligtvis inte gå upp till 100% förrän i slutet på februari kanske. Har läst och hört lite olika varianter hur FK räknar. En del säger att de räknar inkomsten man harvat de senaste 6 månaderna och drar ett snitt plus att det är 80% av det.

Är havandeskapspenning samma inkomst ungefär? Jag jobbar inom värden om kommer nog gå i mitten på april. 60 dagar före BF alltså.

Sjukskrivning en viss tid innan förlossning ska inte påverka ersättningen. Kommer inte ihåg hur lång tid innan... Så de räknar på din inkomst förutom tiden du var sjukskriven.
    Man får 80% av lönen i föräldrapenning men bara upp till en viss nivå.
  • Sälma Riit
    frucgsvensson skrev 2016-01-11 19:59:59 följande:

Precis som Jasmin skriver så påverkar inte det alls. Och havandeskapspenning ska vara samma summa.
  • frucgsvensson
    Jasmin Karlsson skrev 2016-01-11 20:13:21 följande:

Sjukskrivning en viss tid innan förlossning ska inte påverka ersättningen. Kommer inte ihåg hur lång tid innan... Så de räknar på din inkomst förutom tiden du var sjukskriven.

Man får 80% av lönen i föräldrapenning men bara upp till en viss nivå.

Åh, är det helt säkert? Jag hittar ingen riktig information om hur det är egentligen. Skriver på ett annat forum också ibland och frågade samma och där var svaret jag skrev ovan. Tyckte det lät himla konstigt om typ 1 ÅRS föräldrapenning ska bli påverkad av mina 4 veckor (hittils, ska till läkaren imorgon) sjukskrivning!
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15