• Irbjo

Sverige in i NATO?

Vi har gradvis närmat oss NATO alltmer och efter senaste ggn blev ryssarna mer aggressiva emot oss, även då Sverige tagit ensidig ställning för Ukraina emot ryssar som enbart försvarat sina egna, inget annat. Flyende ryssar flyr dessutom inte hit, de flyr till Ryssland fast det är ogeneröst med bidrag. Så risken för stora ryska enklaver som ryssar vill skydda här finns inte. Det finns i Baltikum.

Att ta det som intäkt för att gå med i NATO verkar något enfaldigt, speciellt då man har skyldighet att gå med i allt som de gör och vi därmed kan bli måltavla för fler terrorister, eller väcka de som redan finns här.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sverige in i NATO?
  • ölburk2
    Mentat skrev 2015-09-26 13:07:15 följande:
    Imponerande att kunna ha fel på i princip varje punkt. Fördraget säger att medlemsstaterna hjälps åt vid en attack utifrån på dem, i Europa och Nordamerika där hela Turkiet räknas in för fördragets skull. Däremot kan inte t.ex. Storbritannien begära hjälp med hänvisning till NATO om Diego Garcia skulle anfallas. Sverige ingår förstås i Europa och omfattas därmed av det område där medlemmarna är skyldiga att hjälpa till vid en attack utifrån.

Att kurderna gör uppror mot centralregeringen är inget angrepp utifrån. Det är ett internt problem för Turkiet. Om den kurdiska regeringen i norra irak hade förklarat krig mot Turkiet och invaderat hade det varit en helt annan sak men så är det ju inte.
    Vi har de facto varit medlemmar av NATO sedan åtminstone 50-talet. Alla inblandade parter har vetat om det, NATO, Warszawapakten, svenska regeringar. De enda som itutats något annat är svenska folket.Vår stora fördel med ett medlemsskap är att vi faktiskt får garantier från andra länder om hjälp skulle det behövas, det har vi inte idag.

Vad gäller gränser föreslår jag att ölburk tar fram en karta: NATO-länderna USA, Norge,  Estland, Lettland, Litauen och Polen gränsar redan mot Ryssland och ligger längre österut än vad vi gör. Alltså faller argumentet om att "komma närmare Rysslands gräns" på sin egen orimlighet, vi har ingen gräns mot Ryssland.

Helt enligt boken för hur lobbyism för ett svenskt NATO-medlemskap ska bedrivas, inget nytt å inget jag ens orkar kommentera.

Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Ulltand

Sverige bör gå med i Nato. Vår försvarsförmåga är helt otillräcklig och kostnaden för ett tillräckligt eget försvar blir hiskeligt dyrt.

Ingen kunde förutspå att Ryssarna skulle inta Krim och kriga i ö Ukraina. Ryssland handlar allt mer aggressivt och orationellt.

• Flash Gordon

Ja, det är rimligt at Sverige nu går med i Nato.

Vi har vare sig vilja eller resurser till att själva bygga upp ett tillräckligt försvar så då bör vi gå med i den försvarsallians som inbegriper våra grannländer.

• Dr Nail
    Mentat skrev 2015-09-26 13:07:15 följande:
    Vi har de facto varit medlemmar av NATO sedan åtminstone 50-talet. Alla inblandade parter har vetat om det, NATO, Warszawapakten, svenska regeringar. De enda som itutats något annat är svenska folket.Vår stora fördel med ett medlemsskap är att vi faktiskt får garantier från andra länder om hjälp skulle det behövas, det har vi inte idag.

Vänta...säger du att vi har varit medlemmar hela tiden, trots att svenska folket tydligt sagt nej hela tiden?

I så fall VERKLIGEN fuck NATO.

:)
  • ölburk2
    Dr Nail skrev 2015-09-26 14:23:04 följande:
    Vänta...säger du att vi har varit medlemmar hela tiden, trots att svenska folket tydligt sagt nej hela tiden?

I så fall VERKLIGEN fuck NATO.

:)
    Det skitsnacket är praxis att ta till när det lobbas för NATO, ett slags vit lögn för att lura in oss under USA:s flagg.
    Du kommer att få se åtskilligt mer av den varan framöver, när nu även C röstat för, även dom kommer att få gå kursen i NATO-lobbyism.

• Dr Nail
    ölburk2 skrev 2015-09-26 14:31:48 följande:
    Det skitsnacket är praxis att ta till när det lobbas för NATO, ett slags vit lögn för att lura in oss under USA:s flagg.
    Du kommer att få se åtskilligt mer av den varan framöver, när nu även C röstat för, även dom kommer att få gå kursen i NATO-lobbyism.
    Ja, jag har hört det förut, att vi är "redan typ medlemmar". Folk som använder argumentet verkar inte förstå att det låter rätt illa.
  • Ulltand

Många tycks tro av Nato skulle hjälpa oss iaf i händelse av krig. Det är självklart så att Nato inte hjäper ett land som själva inte ställer upp på "en för alla alla för en"

Ukraina hade ett närmare samarbete med Nato än vad vi har och det hjälpe dem föga.

Den allra viktigaste uppgiften för ett land är att kunna försvara sin deomkrati och självständighet. Det kan vi inte idag. Valet är då mellan att bygga upp ett försvar som kostar många 10-tals mijarder mer än idag eller att gå med i Nato för i stort ingen kostnad alls.

• Flash Gordon
    Dr Nail skrev 2015-09-26 14:38:41 följande:
    Ja, jag har hört det förut, att vi är "redan typ medlemmar". Folk som använder argumentet verkar inte förstå att det låter rätt illa.

Rent militärt så är det ju i praktiken så.

Jag tror inte det finns ett enda svenskt vapensystem som inte är antingen original-anpassat till Nato eller som anpassats till Nato-standard senare.

Politiskt har det ju också fungerat så med ett Sverige som hjälpt Nato med bland annat signalspaning mot Sovjetunionen och som haft/har(?) färdiga planer för hur vi skall ta emot och hantera Natostyrkor på vårt territorium.
  • ölburk2
    Dr Nail skrev 2015-09-26 14:38:41 följande:
    Ja ungefär som vissa andra uttryck som är omöjliga att ta sig runt, som "av utredningstekniska skäl, bla bla bla" "Jag ber att få återkomma" "Hen sitter i möte, alternativt "hen sitter i möte, men ber dig bla bla bla" där finns måga varianter att ta till.

Det här tror jag kallas för "mediahantering" med ett litet finare ord, nåt som varje politiker, myndighetsperson å minsta kändis har gått kurser i, givetvis betalda med våra surt inbetalda skattepengar.
    Liknande gäller förstås för proffslobbyisterna.

Förr kallade man sån´t där för trams, vilket jag personligen tycker är ett alldeles utmärkt ord, som alla vi gräsrötter vet vad det betyder.
    Faktum är att fungerar rätt bra att svara dom med bara det ordet, för att dom ofta ska tappa fattningen, vi förväntas ju fortsätta pröva få ett svar, så dom kan få fortsätta tramsa...
  • ölburk2
    Flash Gordon skrev 2015-09-26 15:34:45 följande:

Rent militärt så är det ju i praktiken så.

Jag tror inte det finns ett enda svenskt vapensystem som inte är antingen original-anpassat till Nato eller som anpassats till Nato-standard senare.

Politiskt har det ju också fungerat så med ett Sverige som hjälpt Nato med bland annat signalspaning mot Sovjetunionen och som haft/har(?) färdiga planer för hur vi skall ta emot och hantera Natostyrkor på vårt territorium.
    Det finns gigantiska skillnader mellan det vi gör idag, å ett medlemskap i NATO, t.ex att vi alltid kommer att ses som potentiella fiender där NATO deltar eller har tagit ställning. Vilket i praktiken betyder vad USA vill.
    Därmed så har vi i praktiken täppt till käften på oss själva.

Att vi sen samarbetar har jag eg inget emot, vi ska samarbeta med alla som vi tycker har nåt vettigt att tillföra vårt land med.

Men jag vill inte bli samarbetspartner med NATO som helhet, bara risken att vi kan komma att rusta Saudi med våra vapen igen, borde få varenda anhängare av demokrati att rysa av obehag.

Sen är det lustigt att NATO finns för att bevara freden, jag kan för mitt liv inte komma på vad/vart NATO skulle gjort nåt för freden, däremot har NATO-länder deltagit i flera krig, de flesta med riktigt usel framgång, oftast med USA som härförare.

Nää, NATO slår sig för bröstet å påstår att dom bevarat freden, men varför går då en så ynka pytteliten del till fredsbevarande åtgärder, medans det går så enorma summor till krigsförberedelser, så stora summor att dom skulle kunna utplåna både fattigdom å sjukdomar i hela Världen...

Svar på tråden Sverige in i NATO?