-
Vi har gradvis närmat oss NATO alltmer och efter senaste ggn blev ryssarna mer aggressiva emot oss, även då Sverige tagit ensidig ställning för Ukraina emot ryssar som enbart försvarat sina egna, inget annat. Flyende ryssar flyr dessutom inte hit, de flyr till Ryssland fast det är ogeneröst med bidrag. Så risken för stora ryska enklaver som ryssar vill skydda här finns inte. Det finns i Baltikum.Att ta det som intäkt för att gå med i NATO verkar något enfaldigt, speciellt då man har skyldighet att gå med i allt som de gör och vi därmed kan bli måltavla för fler terrorister, eller väcka de som redan finns här.Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
-
Svar på tråden Sverige in i NATO?
-
Det är så klart skillnad på av ett enskillt Natoland väljer att göra utanför gemenskapen och vad själva Nato gör. Sverige deltar redan i strider i tex Afganistan så potentiell finder har vi redan.ölburk2 skrev 2015-09-26 17:39:38 följande:
Det finns gigantiska skillnader mellan det vi gör idag, å ett medlemskap i NATO, t.ex att vi alltid kommer att ses som potentiella fiender där NATO deltar eller har tagit ställning. Vilket i praktiken betyder vad USA vill.
Därmed så har vi i praktiken täppt till käften på oss själva.
Att vi sen samarbetar har jag eg inget emot, vi ska samarbeta med alla som vi tycker har nåt vettigt att tillföra vårt land med.
Men jag vill inte bli samarbetspartner med NATO som helhet, bara risken att vi kan komma att rusta Saudi med våra vapen igen, borde få varenda anhängare av demokrati att rysa av obehag.
Sen är det lustigt att NATO finns för att bevara freden, jag kan för mitt liv inte komma på vad/vart NATO skulle gjort nåt för freden, däremot har NATO-länder deltagit i flera krig, de flesta med riktigt usel framgång, oftast med USA som härförare.
Nää, NATO slår sig för bröstet å påstår att dom bevarat freden, men varför går då en så ynka pytteliten del till fredsbevarande åtgärder, medans det går så enorma summor till krigsförberedelser, så stora summor att dom skulle kunna utplåna både fattigdom å sjukdomar i hela Världen...
Som det är nu uppfattas vi också som en allierad till Nato av Ryssland men åtnjuter inte fördelen med ett riktigt medlemskap. Sverige ljög ju länge både utåt och internt om sin neutralitet vilken inte visade sig stämma. Slutligen kan man ju önska sig både kunna äta kakan och ha den kvar men som det är nu kan vi helt enkelt inte försvara oss om Ryssland bestämmer sig för tex att låna Gotland. Alternativet att stå utanför med en tillräckligt god försvarsförmåga kostar stora resurser som kan användas till myvket bättre saker. -
Jag förstår att du tycker det. Men varför skulle SD släppa den frågan när de har en majoritet av befolkningen bakom sig i just den frågan?ölburk2 skrev 2015-09-26 11:30:09 följande:Vilket mycket väl kan bli en långt bättre fråga för SD att driva än invandringen.
Det är dags för SD att börja släppa den fråga, den är ändå bara en återvändsgränd. -
Dom behöver inte släppa den, men nyhetens behag avtar alltid med tiden, så tro inte att SD kan rida på invandringen speciellt länge till.Gert skrev 2015-09-26 19:37:30 följande:Jag förstår att du tycker det. Men varför skulle SD släppa den frågan när de har en majoritet av befolkningen bakom sig i just den frågan?
Jag är tveksam till om det ens räcker fram till nästa val.
Jag hänger ju mycket på Nätet, så jag ser redan hur många inte längre orkar bry sig i vad SD skriver, men deras skribenter fortsätter envist i samma spår
Fler är skribenterna inte direkt, jag känner igen rätt många, även om dom skriver under en massa olika nick:s.
Det som hänt är att folk sökt sig till andra ställen, så jag tror SD snart har nåt max, eller t.o.m passerat max, av hur många väljare dom kan fånga upp i den frågan.
Kör dom på vidare på samma sätt, så kommer andra partier sno frågan, förbättra å förfina argumenten.
Så tro inte att SD har patent på invandrarfrågan, dom har eg inte mycket att komma med, det låter mest likadant sen flera år tillbaka.
Det finns massor att utveckla å förändra, göra frågan mer rumsren, å det kommer givetvis till sist att dra väljare från SD.
Å vad har SD då att komma med, inte mycket om du frågar mig, det mesta ryms redan i andra partier.
Men nu har Centern bjudit in SD på en straffspark utan målvakt i NATO frågan, möjligen blir det lite jobbigt att medspelarna finns på vänster planhalva.., fast det behöver ju inte vara nåt dåligt, tvärtom, nu har dom även fått en chans att agera med både S, MP å V, det är då nåt jag skulle vilja se -
Håller med! Självklart är NATO det alternativ vi ska välja för att säkra våra gränser ytterligare. På riktigt och inte i en låtsastro att andra kommer till undsättning vid eventuella konflikter. Typisk svensk lagom mentalitet!Mentat skrev 2015-09-26 13:07:15 följande:Imponerande att kunna ha fel på i princip varje punkt. Fördraget säger att medlemsstaterna hjälps åt vid en attack utifrån på dem, i Europa och Nordamerika där hela Turkiet räknas in för fördragets skull. Däremot kan inte t.ex. Storbritannien begära hjälp med hänvisning till NATO om Diego Garcia skulle anfallas. Sverige ingår förstås i Europa och omfattas därmed av det område där medlemmarna är skyldiga att hjälpa till vid en attack utifrån.Att kurderna gör uppror mot centralregeringen är inget angrepp utifrån. Det är ett internt problem för Turkiet. Om den kurdiska regeringen i norra irak hade förklarat krig mot Turkiet och invaderat hade det varit en helt annan sak men så är det ju inte.Vi har de facto varit medlemmar av NATO sedan åtminstone 50-talet. Alla inblandade parter har vetat om det, NATO, Warszawapakten, svenska regeringar. De enda som itutats något annat är svenska folket.Vår stora fördel med ett medlemsskap är att vi faktiskt får garantier från andra länder om hjälp skulle det behövas, det har vi inte idag.ölburk2 skrev 2015-09-25 13:23:33 följande:
Om nån nu skulle ha annan åsikt, så titta då på vad som händer idag.
NATO-landet Turkiet krigar mot kurderna/PKK, men det vägrar USA göra, dom stödjer istället aktivt kurderna/PKK med vapen för sin kamp mot IS, vilket givetvis gör att Turkiet blir beskjutna med vapen från USA, deras sk allierade i NATO.
Kan knappast bli mer tydligt än så, att det är USA som bestämmer vilka som ska stödjas..
Vad gäller gränser föreslår jag att ölburk tar fram en karta: NATO-länderna USA, Norge, Estland, Lettland, Litauen och Polen gränsar redan mot Ryssland och ligger längre österut än vad vi gör. Alltså faller argumentet om att "komma närmare Rysslands gräns" på sin egen orimlighet, vi har ingen gräns mot Ryssland. -
Ja, med fakta. Att du inte ville erkänna att du sprider osanningar kan jag förstå. Visserligen är det ynkligt, men det är en annan sak.ölburk2 skrev 2015-09-26 13:17:13 följande:Helt enligt boken för hur lobbyism för ett svenskt NATO-medlemskap ska bedrivas, inget nytt å inget jag ens orkar kommentera.
-
Ja, med fakta. Att du inte ville erkänna att du sprider osanningar kan jag förstå. Visserligen är det ynkligt, men det är en annan sak.ölburk2 skrev 2015-09-26 13:17:13 följande:Helt enligt boken för hur lobbyism för ett svenskt NATO-medlemskap ska bedrivas, inget nytt å inget jag ens orkar kommentera.
-
Läs innantill: "de facto". Har svenska folket "tydligt sagt nej"? När då, har vi haft någon folkomrästning i frågan? Givetvis inte.Dr Nail skrev 2015-09-26 14:23:04 följande:Vänta...säger du att vi har varit medlemmar hela tiden, trots att svenska folket tydligt sagt nej hela tiden?
I så fall VERKLIGEN fuck NATO.
:) -
Återigen visar du att du inte kan skilja på NATO och enskilda länder som ingår i NATO. NATO är en försvarsallians, inget annat.ölburk2 skrev 2015-09-26 17:39:38 följande:Det finns gigantiska skillnader mellan det vi gör idag, å ett medlemskap i NATO, t.ex att vi alltid kommer att ses som potentiella fiender där NATO deltar eller har tagit ställning. Vilket i praktiken betyder vad USA vill.
Därmed så har vi i praktiken täppt till käften på oss själva.
Att vi sen samarbetar har jag eg inget emot, vi ska samarbeta med alla som vi tycker har nåt vettigt att tillföra vårt land med.
Men jag vill inte bli samarbetspartner med NATO som helhet, bara risken att vi kan komma att rusta Saudi med våra vapen igen, borde få varenda anhängare av demokrati att rysa av obehag.
Sen är det lustigt att NATO finns för att bevara freden, jag kan för mitt liv inte komma på vad/vart NATO skulle gjort nåt för freden, däremot har NATO-länder deltagit i flera krig, de flesta med riktigt usel framgång, oftast med USA som härförare.
Nää, NATO slår sig för bröstet å påstår att dom bevarat freden, men varför går då en så ynka pytteliten del till fredsbevarande åtgärder, medans det går så enorma summor till krigsförberedelser, så stora summor att dom skulle kunna utplåna både fattigdom å sjukdomar i hela Världen...
Länder är fullt fria att bedriva sin egen utrikespolitik oavsett vad andra länder i NATO tycker vilket det finns gott om exempel på. Vad gäller Saudiarabien så kunde vi tydligen ingå ett samarbete med dem utan att vara medlemmar i NATO och USA, varifrån saudierna köper det mesta av sina vapen, ser också till att Israel kan försvara sig. I ingendera fallet är det en fråga för NATO. -
Du, jag har hört allt det där om å om igen, å det under långt mer än 50 år, jag fick i mig det redan med modersmjölken, hotet från ryssen, så allt är bara samma skitsnack även om förpackningen förändrats lite genom åren.Mentat skrev 2015-09-26 21:47:54 följande:Ja, med fakta. Att du inte ville erkänna att du sprider osanningar kan jag förstå. Visserligen är det ynkligt, men det är en annan sak.
Å jag har upplevt när rysskräcken var långt mer påtaglig, men du har förstås glömt både 2:a världkrigets efterspel å kalla kriget, att det fanns ett Östeuropa som i princip var en förlängning av forna Sovjetunionen.
Jag har upplevt ner Sverige förvandlade hela vår kust till en Schweizerost å t.o.m byggde en hel stad under jord.
Jag minns skotten i Dallas å när det visades på TV, å tiden när vi bara var sek från ett 3:e världskrig.
Jag minns Kim Phúc, å när bilderna av henne första gången visades i Tv, hon bor f.ö i Kanada nu.
Jag har hört hur mer eller mindre allt var ryssens fel, det fick alla som gjorde värnplikt veta, vi indoktrinerades med det, fienden kom alltid från öst.
Jag har hört allt om ryssen upprepas om å om igen, men jag trodde det var överspelat efter att muren raserats.
Men nu har NATO-förespråkarna vaknat till liv igen, å ryssskräcken är som vanligt argumentet. Ryssen är visst på väg att invadera hela jävla Världen igen, enligt dom alltså.
Men är det sanningen, givetvis inte, det handlar om pengar, å ännu mer pengar.
För att krigsindustrin ska kunna tjäna pengar så måste det lobbas om krigshot, å än heller krigas som fan, det är ju det dom lever på, att bevara freden är ingen lösning dom gillar.
Det är bara svepskäl, för att det går inte att argumentera för mer vapen genom att lobba för mer krig, då låter det mycket bättre att använda freden som argument, å givetvis skapa en reell rädsla ett påtagligt hot, å vad är då bättre än att återuppliva rysskräcken.
Så, det finns inte ett enda argument från NATO-anhängarna som biter på mig.
Hur kan nån ö.h.t tro på vad som kommer från NATO, när det är dom som ligger bakom de flesta krig å statskupper efter 2:a Världskriget (läs USA å CIA). Listan kan göras lång, väldigt lång t.o.m, men jag avstår, det blir helt enkelt för mycket av uppräknande.
Om jag gillar Ryssland/Putin, inte alls , Putin är en stor idiot, en skrävlare som gör sitt land utfattigt, men har är inte på långa vägar lika farlig som hans företrädare under kalla kriget, dit har han ännu en lång väg att gå.
Hans våta dröm är ett återuppståndet Sovjet, nåt som knappast kommer att lyckas.
Även om han ges lite av en öppning, genom den splittring som finns inom EU i dag.
Men en sak är 100% säker, går vi med i NATO, så ökar ryssens närvaro i å kring Sverige enormt.
Då blir vi plötsligt ett hot som dom måste agera på, vi kommer att mer eller mindre dagligen få höra om det.., spioneri, kränkningar, verkliga å inbillade, ett långt mer påtagligt ordkrig, o.s.v.
-
Jaså, du tror inte att SD kan rida på invandringen speciellt länge till. Trots att asylinvandringen slår rekord på rekord varje år och SD är det enda parti som vill minska asylinvandringen. Du behöver inte vara orolig, denna folkvandring som vi nu ser kommer fortsätta i många år till och SD kommer växa så länge den fortgår.ölburk2 skrev 2015-09-26 20:39:04 följande:Dom behöver inte släppa den, men nyhetens behag avtar alltid med tiden, så tro inte att SD kan rida på invandringen speciellt länge till.
Jag är tveksam till om det ens räcker fram till nästa val.
Jag hänger ju mycket på Nätet, så jag ser redan hur många inte längre orkar bry sig i vad SD skriver, men deras skribenter fortsätter envist i samma spår
Fler är skribenterna inte direkt, jag känner igen rätt många, även om dom skriver under en massa olika nick:s.
Det som hänt är att folk sökt sig till andra ställen, så jag tror SD snart har nåt max, eller t.o.m passerat max, av hur många väljare dom kan fånga upp i den frågan.
Kör dom på vidare på samma sätt, så kommer andra partier sno frågan, förbättra å förfina argumenten.
Så tro inte att SD har patent på invandrarfrågan, dom har eg inte mycket att komma med, det låter mest likadant sen flera år tillbaka.
Det finns massor att utveckla å förändra, göra frågan mer rumsren, å det kommer givetvis till sist att dra väljare från SD.
Å vad har SD då att komma med, inte mycket om du frågar mig, det mesta ryms redan i andra partier.
Men nu har Centern bjudit in SD på en straffspark utan målvakt i NATO frågan, möjligen blir det lite jobbigt att medspelarna finns på vänster planhalva.., fast det behöver ju inte vara nåt dåligt, tvärtom, nu har dom även fått en chans att agera med både S, MP å V, det är då nåt jag skulle vilja se