• Irbjo

Sverige in i NATO?

Vi har gradvis närmat oss NATO alltmer och efter senaste ggn blev ryssarna mer aggressiva emot oss, även då Sverige tagit ensidig ställning för Ukraina emot ryssar som enbart försvarat sina egna, inget annat. Flyende ryssar flyr dessutom inte hit, de flyr till Ryssland fast det är ogeneröst med bidrag. Så risken för stora ryska enklaver som ryssar vill skydda här finns inte. Det finns i Baltikum.

Att ta det som intäkt för att gå med i NATO verkar något enfaldigt, speciellt då man har skyldighet att gå med i allt som de gör och vi därmed kan bli måltavla för fler terrorister, eller väcka de som redan finns här.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sverige in i NATO?
  • Världsmedborgare
    Mentat skrev 2015-10-06 18:13:57 följande:
    Vilka statskupper som fått stöd av CIA eller KGB är fullkomligt irrelevant i frågan om huruvida Sveriges försvar stärks av ett medlenmsskap i NATO eller inte.

Det vi kan se är att Ryssland blir allt mer auktoritärt och allt mer aggressivt under Putin. När kommer han att vara nöjd? Räcker det gamla Sovjetunionen eller vill han ha makt över dess gamla intressesfär också?

Det vet vi inget om och kan inte veta något om. Vad vi vet är att vår försvarsförmåga är mycket, mycket sämre idag än den var för, säg, 30 år sedan. Hur skall vi hantera det? Som sagts ovan finns i princip 3 alternativ:
    1) Lägg ner hela försvaret och hoppas på det bästa.
    2) Rusta upp det svenska försvaret för ett stort antal miljarder så att det åtrerfår en vettig förmåga eller
    3) Gå med i NATO och delta i ett samarbete kring försvar av samtliga medlemsländers territorium vid angrepp utifrån.

Jag har inte sett att du har besvarat vilket alternativ du förordar?
    Inget av de alternativ du nämner, gör till eller från vad gäller ett krig mellan Ryssland och NATO, även om 3 är det som kommer att orsaka mest problem för Sverige, i värsta fall betyder det att Sverige raderas ut från kartan.
    Fast det gör förstås detsamma, det finns inga andra länder kvar på Jorden heller, om det smäller.
  • Ulltand
    Världsmedborgare skrev 2015-10-06 18:48:24 följande:

Ja det tror jag.

Tro har tyvärr visa sig vara otillräckligt många gånger.
  • Världsmedborgare
    Ulltand skrev 2015-10-06 19:04:44 följande:
    Tro har tyvärr visa sig vara otillräckligt många gånger.
    Och vad håller du då på med om inte det  
    Och inte bara det, du målar upp scenarion som jag känner igen från Kalla kriget och min värnplikt, och dit vill ingen igen, inte ens Putin vill dit igen.
  • Ulltand
    Världsmedborgare skrev 2015-10-06 19:15:43 följande:

Och vad håller du då på med om inte det  

Och inte bara det, du målar upp scenarion som jag känner igen från Kalla kriget och min värnplikt, och dit vill ingen igen, inte ens Putin vill dit igen.

Att vi får ökad försvarsförmåga genom att gå med i Nato är knappast någon tro. Vad Putin kommer att hitta på är däremot helt omöjligt att tro något kvalificerat om. Då tar man det säkra före det osäkra tycker jag :) illavarslande tecken finns det ju iaf gott om.
  • Världsmedborgare
    Ulltand skrev 2015-10-06 19:25:01 följande:
    Att vi får ökad försvarsförmåga genom att gå med i Nato är knappast någon tro. Vad Putin kommer att hitta på är däremot helt omöjligt att tro något kvalificerat om. Då tar man det säkra före det osäkra tycker jag :) illavarslande tecken finns det ju iaf gott om.
    Försvara oss mot vad annat än mot ryssen?
    Det är ju det enda som vi kan tänkas behöva försvara oss mot påstås det, och då spelar vår upprustning eller medverkan i NATO ingen som helst roll, och det vet du med. Vi blir sönderbombade i vilket fall som helst.
  • 040kille
    Ulltand skrev 2015-10-06 19:44:23 följande:

Poängen är ju att ingen angriper ett Sverige som är med i Nato!

Jo, visst kan det ske, men då bråkas det ju faktiskt med ett rätt stort antal länder.

Där är ju något som skiljer Nato från tidigare Warszawapakten. Natos medlemmar är skyldiga att delta i försvar, medan den röda sidan var organiserat för angrepp.

Där är ett tydligt exempel på den skillnaden. De som gjorde lumpen fick delta i den väldigt spännande övningen att ta sig ut från ett område belagt med kemiska stridsmedel (tillämpbart även vid angrepp med atomvapen). Skyddsmask, tät klädsel, sanering med mera. Ryssarna övar på att ta sig in i de områdena...
    Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
  • Mentat
    Världsmedborgare skrev 2015-10-06 18:52:50 följande:
    Inget av de alternativ du nämner, gör till eller från vad gäller ett krig mellan Ryssland och NATO, även om 3 är det som kommer att orsaka mest problem för Sverige, i värsta fall betyder det att Sverige raderas ut från kartan.
    Fast det gör förstås detsamma, det finns inga andra länder kvar på Jorden heller, om det smäller.
    Det totala atombombskriget kommer inte att skona Sverige heller så det fallet är helt enkelt också irrelevant när det gäller att fundera äver vilken väg Sverige skall ta.

Om du ser framför dig ett scenario med ett storkrig mellan Ryssland och NATO innebär det alltså att du förutsätter att Ryssland kommer att invadera ett NATO-land, annars aktiveras inte NATOs ömsesidiga hjälpklausul. Då är vi överens så långt, att Ryssland är ett aggressivt hot mot omvärlden.

Men vad säger att en svensk neutralitet skulle respekteras? Ingentig såvitt jag kan se. Georgiens och Ukrainas neutralitet respetkerades inte, inte heller de avtal där Ryssland accepterade deras gränser.
  • Världsmedborgare
    Ulltand skrev 2015-10-06 19:44:23 följande:

Poängen är ju att ingen angriper ett Sverige som är med i Nato!

Poängen är att ingen angriper ett land som inte utgör ett hot eller har strategiska fördelar som uppväger de förluster som uppstår vid ett krig.
    Och Sverige är inget hot, och Sverige har inget som inte redan ryssen har tillgång till.

Titta på hur det ser ut idag, ryssen har tillgång till det man vill ha, dom kan röra sig fritt i vattnen, detsamma gäller för NATO, balansen finns där.
    Men den som har mest att förlora på ett krig är ryssen, så dom lär inte försöka sig på nåt som äventyrar de fördelar dom har, genom att det råder fred i området.

Ok, galenskapen saknar förstås logik, men den kan vi aldrig gardera oss inför, så vi och Världen får hoppas att den stoppas av människor med förnuftet i behåll.
  • Världsmedborgare
    Mentat skrev 2015-10-06 21:44:23 följande:
    Det totala atombombskriget kommer inte att skona Sverige heller så det fallet är helt enkelt också irrelevant när det gäller att fundera äver vilken väg Sverige skall ta.

Om du ser framför dig ett scenario med ett storkrig mellan Ryssland och NATO innebär det alltså att du förutsätter att Ryssland kommer att invadera ett NATO-land, annars aktiveras inte NATOs ömsesidiga hjälpklausul. Då är vi överens så långt, att Ryssland är ett aggressivt hot mot omvärlden.

Men vad säger att en svensk neutralitet skulle respekteras? Ingentig såvitt jag kan se. Georgiens och Ukrainas neutralitet respetkerades inte, inte heller de avtal där Ryssland accepterade deras gränser.
    Men snälla, det är ju just kärnvapenkriget vi måste se till att det aldrig kommer, allt annat är sekundärt. Så vi ska inte på något vis, bidra med att starta upp ett nytt "Kalla kriget".

Vi har avtal med flera länder som ger oss hjälp i händelsa av krig, och NATO kommer att agera utan vårt medlemskap, eftersom det ligger i deras intresse att inte förlora tillträde till berörda områden.
    Dessutom så är både Norge och Danmark plus baltländer med i NATO, så ett angrepp på Sverige är detsamma som ett angrepp på NATO länder, eftersom det berör NATO på samma sätt som ett angrepp på ett NATO land i området.

Svar på tråden Sverige in i NATO?