-
Vi har gradvis närmat oss NATO alltmer och efter senaste ggn blev ryssarna mer aggressiva emot oss, även då Sverige tagit ensidig ställning för Ukraina emot ryssar som enbart försvarat sina egna, inget annat. Flyende ryssar flyr dessutom inte hit, de flyr till Ryssland fast det är ogeneröst med bidrag. Så risken för stora ryska enklaver som ryssar vill skydda här finns inte. Det finns i Baltikum.Att ta det som intäkt för att gå med i NATO verkar något enfaldigt, speciellt då man har skyldighet att gå med i allt som de gör och vi därmed kan bli måltavla för fler terrorister, eller väcka de som redan finns här.Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
-
Svar på tråden Sverige in i NATO?
-
Ukraina är inget krig mellan NATO och Ryssland, och den typen av konflikter/krig lär vi få dras med under en lång tid framöver, både inhemska och mellan länder, mellan klaner, mellan religioner, företrädsvis i utvecklingsområden/utvecklingsländer.Ulltand skrev 2015-10-06 11:49:30 följande:Den tiden är förbi skriver du V. utan att reflekterna närmare över att Ryssland just startat ett sådant "omöjligt" konventionellt krig i Ukarina. Dock delar jag din uppfattning om att vårt nuvarande försvar varken gör till eller från. Då återstår tre alternativ i praktiken.
1. Lägg ner allt och hoppas på det bästa. Spara ju iaf en del pengar.
2. Rusta upp försvaret så det blir tillräckligt avskräckande för en hiskelig massa pengar.
3. Gå med i Nato och få full förmåga utan kostnadsökning alls.
Dom krigen/konflikterna tillhör oftast det man brukar kalla lågintensiva krig, och kan inte jmf med vad ett krig mellan NATO och Ryssland skulle ställa till med.
Undantaget just nu är väl Syrien, även Jemen kan kanske räknas in, men Syrien är ändå det land som sticker ut.
Syrien är så unikt att det inte ens finns nåt att jmf med, över 1000-grupper som strider mot varandra plus inblandning av NATO, Ryssland, Iran, Irak, Turkiet m.fl.
En konflikt som det inte finns nån lösning på nu, och som jag inte kan se nån lösning på i framtiden heller.
Men en "lösning" måste förstås komma förr eller senare, frågan är bara hur illa det gått, innan man kommit dit.
Vad gäller 2, så finns inget försvar vi kan ställa upp, som avskräcker ryssen, och nåt annat land att avskräcka finns ju inte, det är den gamla rysskräcken som spökar igen.
3 är för mig otänkbart, för då är vi igång med ett nytt Kalla kriget igen, och det tänker jag inte vara med att bidra till. Jordens undergång kommer ändå, utan att jag påskyndar den.
Jag har upplevt ett Kalla kriget, å det räcker mer än väl, värre galenskap finns inte att uppbringa, för slår det om till ett hett krig, då är det slut för mänskligheten för all framtid.
Ett absolut faktum, som vissa inte kan eller vågar ta till sig. -
Se den här, och ta er sen en funderare över vad ni NATO-förespråkare eg håller på med, är det den framtid ni verkligen vill se, en framtid som vi för bara några år sedan la bakom oss, och aldrig mer ville vara med om, och den vill ni återuppliva, eller?
http://www.svt.se/dox/mannen-som-raddade-varlden -
NATO beter sig allmer som gnälliga barn: http://www.di.se/artiklar/2015/10/6/stoltenberg-medvetna-ryska-krankningar/
Vi vet att sån´t där sker hela tiden från båda håll, och har så gjort under all den tid jag levt.
Men ett jävla gnällande som enbart förvärrar situtionen i Syrien gör att NATO:s trovärdighet alltmer minskar, det ser mer och mer ut som det vanliga bråket mellan NATO (USA) och ryssarna.
Fortsätter dom så där, ja då kommer det att sluta verkligt illa, hög tid att EU agerar och håller USA utanför i möjligaste mån, även om det leder till att Bashar al-Assad blir kvar ett tag vid makten.
Jag instämmer med de som sägar att vi måste förhandla med Bashar al-Assad, även om det tar emot nåt förjävligt, men det måste bli ett stopp på kriget, innan det utvecklar sig till ett större krig med NATO (USA) och ryssarna som huvudaktörer.
Jag varnade för precis den här utvecklingen för flera år sen, när USA började blanda sig i, å tyvärr har jag hittills fått rätt, nu finns risken att jag även får rätt i att kriget kan forsätta sprida sig, och utveckla sig till nåt mycket större..., jag hoppas verkligen jag får fel, men risken har ökat påtagligt. -
Ingen har påstått att kriget i östra Ukraina är något krig mellan NATO och Ryssland.
Däremot är det ett flagrant exempel på Rysslands aggressivitet mot sina grannar och total avsaknad av respekt för både deras gränser och de avtal Ryssland självt har skrivit på om att respektera dessa gränser. -
Javisst, och jag har aldrig sagt något annat, det är Putin:s vision om ett återuppståndet Sovjetunionen.Mentat skrev 2015-10-06 13:31:37 följande:Ingen har påstått att kriget i östra Ukraina är något krig mellan NATO och Ryssland.
Däremot är det ett flagrant exempel på Rysslands aggressivitet mot sina grannar och total avsaknad av respekt för både deras gränser och de avtal Ryssland självt har skrivit på om att respektera dessa gränser.
Så hur förhindrar vi det? Genom att upprusta och reta Putin med NATO vid Rysslands gränser? Knappast, det förvärrar bara saken.
En bra sak är t.ex vad som startats upp i nåt av baltländerna, kanske gäller det alla tre länderna, jag vet inte det.
Där har man äntligen startat upp ryskspråkiga Tv-kanaler, så nu finns det en motvikt till den ensidiga ryska propagandan, nåt som skulle gjorts för länge sen, men bättre sent än aldrig. -
Nja, vi hindrar honom knappast med att INTE upprusta och kunna försvara sig utan bara låta Ryssland rulla in.Världsmedborgare skrev 2015-10-06 13:39:44 följande:Javisst, och jag har aldrig sagt något annat, det är Putin:s vision om ett återuppståndet Sovjetunionen.
Så hur förhindrar vi det? Genom att upprusta och reta Putin med NATO vid Rysslands gränser? Knappast, det förvärrar bara saken.
En bra sak är t.ex vad som startats upp i nåt av baltländerna, kanske gäller det alla tre länderna, jag vet inte det.
Där har man äntligen startat upp ryskspråkiga Tv-kanaler, så nu finns det en motvikt till den ensidiga ryska propagandan, nåt som skulle gjorts för länge sen, men bättre sent än aldrig.
Det är bra att du närmar dig pudelns kärna: Putins dröm om Sovjetunionen. Det är exakt det som gör Ryssland till en så stor fara för dess grannar och det är rimligen det som ligger bakom den ryska aggressionen mot grannstaterna.
Putin behöver inte retas upp, han anfaller redan. Hittills åtminstone har han bara gett sig på icke-NATO länder. Slutsatser av det? -
Jag gör inte samma tolkningar som dig, men försök nyansera dig lite och peka inte mot ryssen enbart.Mentat skrev 2015-10-06 14:27:49 följande:Nja, vi hindrar honom knappast med att INTE upprusta och kunna försvara sig utan bara låta Ryssland rulla in.
Det är bra att du närmar dig pudelns kärna: Putins dröm om Sovjetunionen. Det är exakt det som gör Ryssland till en så stor fara för dess grannar och det är rimligen det som ligger bakom den ryska aggressionen mot grannstaterna.
Putin behöver inte retas upp, han anfaller redan. Hittills åtminstone har han bara gett sig på icke-NATO länder. Slutsatser av det?
Men va bra, då är vi ju överens om att det är ett nytt Sovjetunionen som Putin vill skapa, och dår går Sverige helt fri som möjligt invasionsland.
Titta heller mot vissa av de forna öststatsländerna, där håller EU på att klanta till det, vilket givetvis ger en öppning för Putin.., billig gas och en del mutor till rätt personer, kan säkert locka dessa relativt fattiga länders regimer, så det är inte bara krig vi ska bekymra oss för.
Eller krig är nog det minsta vi behöver oroa oss för, om nu inte Syrien-kriget får allt att kapsejsa.
Som du vet har NATO (USA) anfallit andra länder minst lika många ggr, å ännu fler ggr använt sig av CIA för att iscensätta statskupper, som i princip inneburit att USA fått sin vilja igenom, men att andra fått bära hundhuvudet.
Fakta är attt inte en enda statskupp i Sydamerika, har skett utan CIA:s inblandning, mest känd för oss i Sverige är troligen Chile och Augusto Pinochet.
-
Vilka statskupper som fått stöd av CIA eller KGB är fullkomligt irrelevant i frågan om huruvida Sveriges försvar stärks av ett medlenmsskap i NATO eller inte.Världsmedborgare skrev 2015-10-06 15:01:01 följande:Jag gör inte samma tolkningar som dig, men försök nyansera dig lite och peka inte mot ryssen enbart.
Men va bra, då är vi ju överens om att det är ett nytt Sovjetunionen som Putin vill skapa, och dår går Sverige helt fri som möjligt invasionsland.
Titta heller mot vissa av de forna öststatsländerna, där håller EU på att klanta till det, vilket givetvis ger en öppning för Putin.., billig gas och en del mutor till rätt personer, kan säkert locka dessa relativt fattiga länders regimer, så det är inte bara krig vi ska bekymra oss för.
Eller krig är nog det minsta vi behöver oroa oss för, om nu inte Syrien-kriget får allt att kapsejsa.
Som du vet har NATO (USA) anfallit andra länder minst lika många ggr, å ännu fler ggr använt sig av CIA för att iscensätta statskupper, som i princip inneburit att USA fått sin vilja igenom, men att andra fått bära hundhuvudet.
Fakta är attt inte en enda statskupp i Sydamerika, har skett utan CIA:s inblandning, mest känd för oss i Sverige är troligen Chile och Augusto Pinochet.
Det vi kan se är att Ryssland blir allt mer auktoritärt och allt mer aggressivt under Putin. När kommer han att vara nöjd? Räcker det gamla Sovjetunionen eller vill han ha makt över dess gamla intressesfär också?
Det vet vi inget om och kan inte veta något om. Vad vi vet är att vår försvarsförmåga är mycket, mycket sämre idag än den var för, säg, 30 år sedan. Hur skall vi hantera det? Som sagts ovan finns i princip 3 alternativ:
1) Lägg ner hela försvaret och hoppas på det bästa.
2) Rusta upp det svenska försvaret för ett stort antal miljarder så att det åtrerfår en vettig förmåga eller
3) Gå med i NATO och delta i ett samarbete kring försvar av samtliga medlemsländers territorium vid angrepp utifrån.
Jag har inte sett att du har besvarat vilket alternativ du förordar? -
[quote=75842675][quote-nick]Världsmedborgare skrev 2015-10-06 15:01:01 följande:[/quote-nick]
Jag gör inte samma tolkningar som dig, men försök nyansera dig lite och peka inte mot ryssen enbart.
klipp [/]
Tror du på allvar att Putin känner sig begränsad till Sovjetunionens gamla gränser? Han vill göra Ryssland till en stormakt igen likt de gamla sovjeterna som inte heller drog sig för att invadera sina grannar. Det finns ingen större logik i det agerandet förutom storhetsvansinnet.
Tidigare var Putin respekterad i väst och hade något att förlora på ett aggresivt uppträdande. Nu är han inte det längre vilket gör det betydligt farligare för oss. -
Ja det tror jag.Ulltand skrev 2015-10-06 18:14:27 följande:Tror du på allvar att Putin känner sig begränsad till Sovjetunionens gamla gränser?