• Wielkip

Junibebisar 2016

Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!

BF/infolista nedan;

6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)

Dottern Charlie Mars-12. Sonen Sigge Oktober-13
  • Svar på tråden Junibebisar 2016
  • majpan

Alltså vad ledsen jag blir av att läsa att flera här inne skulle göra abort pga en sån sak som DS eller liknande. Barn med DS kan absolut ha stora komplikationer med hjärtfel och liknande och få ett jobbigt liv . Lika väl som många av dem lever fina rika liv. Jag lever själv med ett handikapp liksom släktingar till mig och flera andra i min omgivning. Vi är alla individer som har olika upplevelser av våra handikapp och jag hoppas innerligt att ingen av våra föräldrar helre hade sett oss aborterade.

Dessutom, vad är det som säger att jag är oförberedd på om något skulle vara "fel" på mitt barn bara för att jag väljer att avstå tester. Jag anser mig vara förberedd på allt man kan tänka sig!

• Wielkip
    majpan skrev 2015-11-06 10:31:32 följande:

Alltså vad ledsen jag blir av att läsa att flera här inne skulle göra abort pga en sån sak som DS eller liknande. Barn med DS kan absolut ha stora komplikationer med hjärtfel och liknande och få ett jobbigt liv . Lika väl som många av dem lever fina rika liv. Jag lever själv med ett handikapp liksom släktingar till mig och flera andra i min omgivning. Vi är alla individer som har olika upplevelser av våra handikapp och jag hoppas innerligt att ingen av våra föräldrar helre hade sett oss aborterade.

Dessutom, vad är det som säger att jag är oförberedd på om något skulle vara "fel" på mitt barn bara för att jag väljer att avstå tester. Jag anser mig vara förberedd på allt man kan tänka sig!

Har du barn sen innan, och erfarenhet av personer med Downs? Min sambo och jag jobbar med sjuka barn och vi båda vet hur otroligt krävande det är. Vi känner inte att det är rättvist mot våra två befintliga att medvetet ta oss an ett riktigt sjukt barn, med allt vad det innebär. Att döma någon pga sånna val är inte schysst tycker jag, vissa kanske känner att det inte skulle påverka deras vardag nämnvärt med ett barn med ex ds, men vi som jobbar NÄRA barn med samma åkomma (och många andra) känner att vi inte hade klarat det, och som sagt främst hade det inte varit rättvist mot våra andra barn son fortfarande är väldigt små och inte hade förstått varför de helt plötsligt får så mycket mindre uppmärksamhet och tid utav oss.
  • Taiga

Oj vad det vart diskussion härinne medans man tittade bort. Tycker väl det är bra att diskutera, men man ska inte döma personer för vad de gör och inte gör, i detta fallet tycker jag det gäller båda sidorna. Vill man göra KUB osv och göra abort om det är DS, då får man göra det. Vill man inte kolla och inte göra abort, så behöver man inte göra det. Förstår inte varför man måste bete sig (oavsett vilken sida man står på) som man sitter på världens högsta häst..... 

• Ellaria
    En del av oss skrev 2015-11-06 08:14:08 följande:

Ursäkta men whats going on? Är jag uppsåt till att halva tråden skapar egna junitrådar? Hur löser ni oliktänk i vardagen? Flyr då med? Jisses!!!

Det är nog just såna dömande kommentarer som gör att folk lämnar. Jag tänker inte bråka eller tjafsa med dig, men sättet du skriver känns ibland väldigt attackerande. Varför kan jag inte svara på.

Jag tänker stanna i tråden, men jag tycker inte vi ska ifrågasätta varandras val, kalla varandra ansvarslösa eller på annat sätt döma de som inte väljer samma som oss. Vi är olika människor med olika förutsättningar och tankar. Mitt val är inte automatiskt rätt val, särskilt inte för någon annan.

You know nothing, Jon Snow
  • En del av oss

[quote=75967314][quote-nick]Ellaria skrev 2015-11-06 10:54:55 följande:[/quote-nick]

Det är nog just såna dömande kommentarer som gör att folk lämnar. Jag tänker inte bråka eller tjafsa med dig, men sättet du skriver känns ibland väldigt attackerande. Varför kan jag inte svara på.

Jag tänker stanna i tråden, men jag tycker inte vi ska ifrågasätta varandras val, kalla varandra ansvarslösa eller på annat sätt döma de som inte väljer samma som oss. Vi är olika människor med olika förutsättningar och tankar. Mitt val är inte automatiskt rätt val, särskilt inte för någon annan.

[/

Vad är attackerande? Min åsikt om fosterdiagnostik som jag är väldigt engagerad i då jag tillhör en stor risk kategori då jag är över 40 år? Kanske inte så konstigt.

TS jag håller med dig fullt ut ang det svar du gav till majpan. Även om jag inte har barn så känner både min sambo och jag inte kapabla att ta hand om ett svårt sjukt barn och Downs behöver bara inte bara vara Downs utan också annat medfött som ex hjärtfel, utvidgar njurbäcken så i vårt fall är vi ense vad vi gör. Har nu sluttgilitigt bestämt mig att jag önskar genomgå ett FVP med fullständig kromosomanalys, det känns helt rätt även om det känns som en lång väntan innan orovet ens jan genomföras och sedan väntan på svar. Någon som gjort FVP med fullständig kromsomanalys här i denna tråd?

Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016
  • Äppeljuicen
    En del av oss skrev 2015-11-06 11:14:44 följande:

[quote=75967314][quote-nick]Ellaria skrev 2015-11-06 10:54:55 följande:[/quote-nick]

[/

Vad är attackerande? Min åsikt om fosterdiagnostik som jag är väldigt engagerad i då jag tillhör en stor risk kategori då jag är över 40 år? Kanske inte så konstigt.

TS jag håller med dig fullt ut ang det svar du gav till majpan. Även om jag inte har barn så känner både min sambo och jag inte kapabla att ta hand om ett svårt sjukt barn och Downs behöver bara inte bara vara Downs utan också annat medfött som ex hjärtfel, utvidgar njurbäcken så i vårt fall är vi ense vad vi gör. Har nu sluttgilitigt bestämt mig att jag önskar genomgå ett FVP med fullständig kromosomanalys, det känns helt rätt även om det känns som en lång väntan innan orovet ens jan genomföras och sedan väntan på svar. Någon som gjort FVP med fullständig kromsomanalys här i denna tråd?

Jag antar att det bl a var när du sa att det var ansvarslöst att inte göra tester även om man inte var i riskgruppen. :)
  • En del av oss

[quote=75967403][quote-nick]Äppeljuicen skrev 2015-11-06 11:17:49 följande:[/quote-nick]

Jag antar att det bl a var när du sa att det var ansvarslöst att inte göra tester även om man inte var i riskgruppen. :)

[/

Du antar men vet inte? Det är min åsikt så jag ska hålla tyst med mina åsikter medan andra får framföra sina? Låter väldigt rättvisst!

• En del av oss

Äpeljuicen: sedan var min fråga ställd till Ellaria och inte dig som du kan se

• JaninaH
    2013januari skrev 2015-11-06 06:30:34 följande:
    Åh så fin! Hur menar du med flyttad bak 1 vecka och sen fram... (Frågar för lite samma verkar ha hänt mig)
    jag gjorde ett vul 2 veckor sedan, då flyttade dom tillbaka mig 1 vecka för att dom inte kunde hitta något foster, nu gjorde jag nytt vul och visade att jag va längre gången ändå, +4 dagar =) mitt förra vul såg ut såhär
    tofslan skrev 2015-11-06 06:49:44 följande:

Grattis Janina, vad härligt!

tack så mycket! =)

Den dagen som jag får hålla dig i min famn, den dagen kommer mitt liv vara fullbordat!
  • Dance dance dance
    En del av oss skrev 2015-11-06 11:31:33 följande:

[quote=75967403][quote-nick]Äppeljuicen skrev 2015-11-06 11:17:49 följande:[/quote-nick]

[/

Du antar men vet inte? Det är min åsikt så jag ska hålla tyst med mina åsikter medan andra får framföra sina? Låter väldigt rättvisst!

Om detta hade varit en debattråd med temat "för eller mot fosterdiagnostik" så hade det kanske passat med inlägg där du menar att andra gravida är ansvarslösa. I en tråd dit folk söker sig för att få stöd, råd och pepp är det inte lämpligt, då är det bättre att hålla sådana tankar för sig själv eller åtminstone formulera sig fler nivåer försiktigare/mjukare.
Svar på tråden Junibebisar 2016