• Wielkip

Junibebisar 2016

Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!

BF/infolista nedan;

6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)

Dottern Charlie Mars-12. Sonen Sigge Oktober-13
  • Svar på tråden Junibebisar 2016
  • bryrmiginte
    2013januari skrev 2015-11-05 16:22:07 följande:

Självklart. Betalar gärna mer än så... För mig/ oss är det solklart abort oavsett om det för vissa bara är "downs" men skulle för familjen och syskons skull aldrig låta bli en abort om det visar sig att barnet har downs syndrom. Skulle påverka hela familjen och framför allt syskonets liv för mkt så nej aldrig! Kanske enligt vissa är fel att säga så men har på nära håll sett hur tokigt det kan bli så absolut inte ens tveksam.

Så som du tänker är lite skruvat. Hur gammal är du? Då borde du kanske inte skaffa föer barn om de skulle skada din familj om du fick en unge med ds. Brukar din familj stå och skratta och peka på folk med ds?
  • 2013januari
    bryrmiginte skrev 2015-11-05 16:32:05 följande:
    Så som du tänker är lite skruvat. Hur gammal är du? Då borde du kanske inte skaffa föer barn om de skulle skada din familj om du fick en unge med ds. Brukar din familj stå och skratta och peka på folk med ds?
    Fast vänta lite nu? Vart fick du ifrån att jag har åsikter om andra familjers val? Jag sa vår familj... Min ålder eller antal barn hör väl inte heller till saken?
  • En del av oss

[quote=75964089][quote-nick]bryrmiginte skrev 2015-11-05 16:09:34 följande:[/quote-nick]

Så hellre betala över 6000kr för att veta om barnet har ds? Gör ni abort om de visar sog att barnet har det eller vad är meningen med dessa tester? Tycker de låter ganske konstigt att någon över 30 är villig att betala så mycket för att vara säker på att få ett friskt barn :s

Jag är 23, aldrig gillat barn å detta är min första graviditet men om de skulle visa sig att mitt barn har ds när de kommer ut så skulle de va minst lika älskat och välkommet som ett "vanligt" barn...

[/

Tvivlar inte en sekund på att du skulle älska ditt barn men har du någon kundkap hur krävande och tufft det är att ha ettsjukt barn med Ds? Dom har oftast hjärtfel osv och du kommer få kämpa som fan för ditt barns rättigheter. Blev så illa betlrd igår på hyheterna av den lilla 6 åriga flickan som är totalt invalid och inte kans kommunicera? Varför väljer man att behålla ett så sjukt barn? Jag tycker det är ett fruktansvärt egoistisk beslut. Vad ger man barnet för liv som är totalt beroende av dig även som vuxen, ett vårdpaket helt enkelt. Vad händer när föräldrarna blir gamla och skröpliga och till sst dör.

Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016
  • En del av oss

[quote=75964089][quote-nick]bryrmiginte skrev 2015-11-05 16:09:34 följande:[/quote-nick]

Så hellre betala över 6000kr för att veta om barnet har ds? Gör ni abort om de visar sog att barnet har det eller vad är meningen med dessa tester? Tycker de låter ganske konstigt att någon över 30 är villig att betala så mycket för att vara säker på att få ett friskt barn :s

Jag är 23, aldrig gillat barn å detta är min första graviditet men om de skulle visa sig att mitt barn har ds när de kommer ut så skulle de va minst lika älskat och välkommet som ett "vanligt" barn...

[/

Vad är ett normalt barn för dig? Gillar inte uttrycket normalt. Vad är normalt? Du gillar inte barn skriver du men varför blir du då gravid?

• En del av oss

[quote=75964153][quote-nick]Ellaria skrev 2015-11-05 16:24:54 följande:[/quote-nick]

Det är inte ansvarslöst att inte vilja genomgå såna tester. Det var väldigt dömande sagt.

[/

Varför då? Jag tycker sp varför varför chansa och resonera jag är 25 år chansen är miniiiimaaaaal att det är sjukt, men tänk om det är det då och få veta det samma dag ditt barn är fött och kanske så sjukt att det dör.

• Dance dance dance

Snälla, kan vi inte hålla en respektfull ton i gruppen och acceptera att vi alla kommer från olika håll med olika bagage och synsätt. Att ifrågasätta andras lämplighet som föräldrar är LÅNGT från en acceptabel diskussionston.

Jag vet att familjeliv är speciellt men hade faktiskt inte förväntat mig att fördömanden av den typ som nyligen dykt upp i tråden skulle komma 7 månader INNAN vi blivit föräldrar.

• En del av oss

Man måste väl få diskutera på ett diskussionsforum eller?

• SSK13
    En del av oss skrev 2015-11-05 16:02:24 följande:

Varför inte göra något test även om ni inte tillhör någon riskgrupp? Jag anser det lite ansvarslöst faktiskt. Finns möjligheten så tycker jag man ska göra det för barnets bästa för tänk vilken chock om ni skulle få ett barn med kromosomavvikelse upplagt på bröstet!

Gör ni andra NIPT, KUB osv enbart för att undersöka Trisomi 21? Önskar jag kunde vara så cool också men som 40+ mamma tillhör man ju en risk så jag kommer inte våga förlita mig på strålande siffror på KUB som tar bort alla tvivel så det lutar mer och mer åt FVP med fullständig kromosomanalys och nervös väntan i stort sett hela långa tråkiga januari som är den tråkigaste längsta månaden på hela året även när man inte väntar påett svar på FVP.

Inheaven tack för du spådde men en pojke hade jag inte en intuativ känsla av utan sett framför mig en liten dotter. Men kön har ingen som helst betydelse för oss, vi önskar oss en liten välskapt friskt barn,

Du som 40 + mamma tillhör en annan riskkategori än de som är 15 år yngre än dig. Jag känner mig inte ett dugg ansvarslös som inte gör KUB när jag är 25 år, här erbjuds det inte ens om man inte är 35 år. 
  • 2013januari
    En del av oss skrev 2015-11-05 17:08:46 följande:

Man måste väl få diskutera på ett diskussionsforum eller?

Jag tror nog inte kommentaren om det va till dig utan till någon annan...
Svar på tråden Junibebisar 2016