• Wielkip

Junibebisar 2016

Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!

BF/infolista nedan;

6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)

Dottern Charlie Mars-12. Sonen Sigge Oktober-13
  • Svar på tråden Junibebisar 2016
  • ntmas
    Trisen skrev 2015-11-05 14:25:47 följande:
    Skönt att inte ha så mycket besvär!

Jag mår väldigt bra nu, något spända bröst än, och lite svullen på kvällen.

Innan mådde jag konstant illa i två veckor, vilket va mindre kul, men verkar ha släppt nu faktiskt :D
    Vad skönt!!
    Har du varit på MVC ännu? :)
  • Mamma Lotta

Med tanke på diskussionen gällande fosterdiagnostik, jag har valt att göra det pga min ålder och för att vara förberedd på om något skulle vara galet! Jag är väl medveten om missfallsrisken, men som en läkare förklarade för mig att risken 0,5-1% är lite missvisande då man inte vet om det hade blivit missfall även utan provet. Jag har gjort moderkaksprov de 3 tidigare graviditeterna och det har inte varit några problem. Sedan kan man inte bara för att man gör provet vara säker på att barnet blir friskt, det kan hända saker som är bortom ens kontroll

Att tala innan man tänker är som att torka sig i arslet innan man skiter.
  • SSK13
    mallar skrev 2015-11-05 11:48:03 följande:
    Vad konstigt. Hittade detta på hemsidan. Där står det 7800 utan UL och 8300 med UL. Min Bm sa 7800 till mig med UL men då kanske hon blandade ihop det. Konstigt nog är det mkt billigare i Malmö så testa där. 

PRISER STOCKHOLM

Tidigt ultraljud från 8+0 tom 11+6, 550:-
    Ultraljud från v 12+ 0 och framåt, 700:-
    Nupp / Kub, 1600:-

Tvillingar KUB, 2000 :-

NIPT 7.800:-
    NIPT med ultraljud 8.300:-
    Mobile Baby Bilder, 50:-
    Printade bilder, 100:-
    Dvd, 150:-

PRISER MALMÖ

Om du vill göra ditt ultraljud på vår mottagning i Malmö, gäller följande priser.

(Gäller de patienter som ej omfattas av offentlig finansierad hälso- och sjukvård)

Tidigt ultraljud 950 :-
    KUB simplex (singelgraviditet ) 1600 :-
    KUB duplex (tvillingar) 2100 :-
    NIPT inkl ett ultraljud 6.500:-
    RUL / anatomigranskning simplex 950 :-
    RUL/ anatomigranskning duplex 1800 :-
    Tillväxt simplex 950 :-
    Tillväxt duplex 1800 :-

Älskar att det är flera hundra kronor dyrare i Malmö där jag bor ;)
  • En del av oss

Varför inte göra något test även om ni inte tillhör någon riskgrupp? Jag anser det lite ansvarslöst faktiskt. Finns möjligheten så tycker jag man ska göra det för barnets bästa för tänk vilken chock om ni skulle få ett barn med kromosomavvikelse upplagt på bröstet!

Gör ni andra NIPT, KUB osv enbart för att undersöka Trisomi 21? Önskar jag kunde vara så cool också men som 40+ mamma tillhör man ju en risk så jag kommer inte våga förlita mig på strålande siffror på KUB som tar bort alla tvivel så det lutar mer och mer åt FVP med fullständig kromosomanalys och nervös väntan i stort sett hela långa tråkiga januari som är den tråkigaste längsta månaden på hela året även när man inte väntar påett svar på FVP.

Inheaven tack för du spådde men en pojke hade jag inte en intuativ känsla av utan sett framför mig en liten dotter. Men kön har ingen som helst betydelse för oss, vi önskar oss en liten välskapt friskt barn,

Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016
  • bryrmiginte
    mallar skrev 2015-11-05 11:58:01 följande:

Men om man gör NIPT så finns ingen missfallsrisk. Och svaret är ganska så säkert, 99,9 procent av alla foster med Downs syndrom identifieras.

Så hellre betala över 6000kr för att veta om barnet har ds? Gör ni abort om de visar sog att barnet har det eller vad är meningen med dessa tester? Tycker de låter ganske konstigt att någon över 30 är villig att betala så mycket för att vara säker på att få ett friskt barn :s

Jag är 23, aldrig gillat barn å detta är min första graviditet men om de skulle visa sig att mitt barn har ds när de kommer ut så skulle de va minst lika älskat och välkommet som ett "vanligt" barn...
  • Äppeljuicen
    Pärlaliii skrev 2015-11-05 14:26:58 följande:

Men hej på er!

Har läst tråden ett tag, men har inte vela skriva. fick et MF i sep och är nu gravid igen 6+4 V7

Inheaven skulle vara intressant om du ville göra pendeln på mig ? :)

Kram

Välkommen. :) också fått ett mf i september och är förhoppningsvis i v.9 idag.
  • mallar
    bryrmiginte skrev 2015-11-05 16:09:34 följande:
    Så hellre betala över 6000kr för att veta om barnet har ds? Gör ni abort om de visar sog att barnet har det eller vad är meningen med dessa tester? Tycker de låter ganske konstigt att någon över 30 är villig att betala så mycket för att vara säker på att få ett friskt barn :s

Jag är 23, aldrig gillat barn å detta är min första graviditet men om de skulle visa sig att mitt barn har ds när de kommer ut så skulle de va minst lika älskat och välkommet som ett "vanligt" barn...
    Nu är det ju inte bara downs man kan se utan flera andra kromosomfel också. Och ja, skulle fostret ha ett allvarligt kromosomfel skulle vi göra abort. 

Och skulle fostret ha downs syndrom så är jag gärna förberedd på det och påläst innan barnet kommer.
  • 2013januari
    bryrmiginte skrev 2015-11-05 16:09:34 följande:

Självklart. Betalar gärna mer än så... För mig/ oss är det solklart abort oavsett om det för vissa bara är "downs" men skulle för familjen och syskons skull aldrig låta bli en abort om det visar sig att barnet har downs syndrom. Skulle påverka hela familjen och framför allt syskonets liv för mkt så nej aldrig! Kanske enligt vissa är fel att säga så men har på nära håll sett hur tokigt det kan bli så absolut inte ens tveksam.
  • Ellaria
    En del av oss skrev 2015-11-05 16:02:24 följande:

Varför inte göra något test även om ni inte tillhör någon riskgrupp? Jag anser det lite ansvarslöst faktiskt. Finns möjligheten så tycker jag man ska göra det för barnets bästa för tänk vilken chock om ni skulle få ett barn med kromosomavvikelse upplagt på bröstet!

Gör ni andra NIPT, KUB osv enbart för att undersöka Trisomi 21? Önskar jag kunde vara så cool också men som 40+ mamma tillhör man ju en risk så jag kommer inte våga förlita mig på strålande siffror på KUB som tar bort alla tvivel så det lutar mer och mer åt FVP med fullständig kromosomanalys och nervös väntan i stort sett hela långa tråkiga januari som är den tråkigaste längsta månaden på hela året även när man inte väntar påett svar på FVP.

Inheaven tack för du spådde men en pojke hade jag inte en intuativ känsla av utan sett framför mig en liten dotter. Men kön har ingen som helst betydelse för oss, vi önskar oss en liten välskapt friskt barn,

Det är inte ansvarslöst att inte vilja genomgå såna tester. Det var väldigt dömande sagt.
    You know nothing, Jon Snow
  • Äppeljuicen

Min syster, född 87, fick en dotter med downs för ett år sedan. För alla i familjen har det varit en stor omställning men det har gått riktigt bra ändå. Från början ville jag göra kub för att veta att ungen inte har några kromosomavvikelser som skulle orsaka att barnet dör i magen eller dö direkt när det kom ut. Tänkte också att jag skulle vara förberedd om det skulle vara ett barn med downs men har helt ändrat mening nu. Får helt enkelt se hur barnet blir, självklart vill vi ha ett friskt barn men oavsett så kommer det nog gå bra och jag slipper onödig stress och nojja under graviditeten. Sen är ju detta ett beslut som jag tycker är bra för mig.

Svar på tråden Junibebisar 2016