• Wielkip

Junibebisar 2016

Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!

BF/infolista nedan;

6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)

Dottern Charlie Mars-12. Sonen Sigge Oktober-13
  • Svar på tråden Junibebisar 2016
  • Wielkip
    UK Jennie skrev 2015-11-07 18:49:55 följande:
    Efter att ha jobbat pa en forlossningsavdelning i Kanada sa kan jag verkligen intyga det du skriver - de som kom in med varsta detaljerade planen blev alltsomoftast besvikna och slutade ofta pa operationsbordet! De som kom in med attityden att jag vill foda ett friskt barn, processen far vi ta som den kommer, gick det oftast bra for. Inte for att det ar fel att ha en onskan - men vi pa forlossningen blev alltid oroliga nar vi fick en patient som drog fram sin birth plan ur vaskan...

Min erfarenhet ar att det basta ar att vara open-minded och lita pa sin kropp men aven sjukvardpersonalen! Sen ar det saklart att man inte kan lata bli att onska att det blir pa ett visst satt, men huvudsaken ar ju att man kommer hem med ett frisk barn (och en levande mamma!). 

Skiljer sig birthplan i Kanada mot Sveriges förlossningsbrev? Jag har haft ett på båda mina förlossningar och det har dels uppmuntrats på Mvc och uppskattats på förlossningen. Men det Kanske skiljer sig mellan länderna som jag skrev? Här är det väl vanligast med info om hur man känner inför smärtlindring och vilka ställningar man känner sig mest positiv till, samt hur man önskar det med personal (studenter, manliga läkare)
  • Mamma Lotta
    En del av oss skrev 2015-11-07 19:34:56 följande:

[quote=75972821][quote-nick]Mamma Lotta skrev 2015-11-07 18:30:47 följande:[/quote-nick]

Jag förstår att du vill kolla det du kan kontrollera, jag vill bara göra dig uppmärksam på att det finns saker bortom din kontroll, ingen hade lkg i min eller makens släkt ändå fick vi en dotter med dubbelsidig Läpp käk o gomspalt!

[/

Läpp och käk kan dom nog se på UL liksom organ, hjärtat, hjärnan etc och fostervattenprovet alla 23 kromosomparen analyseras.

Ja det kan de se på UL, men vid mitt RUL så missade de detta, men en eventuell utvecklingsstörning kan de inte se...
    Att tala innan man tänker är som att torka sig i arslet innan man skiter.
  • Strömseng

Även jag hoppar in här. Gravid i v 8 med mitt 3e.

Har en son född 2010 och en dotter född 2012.

Hoppas alla ni mår bra.

• En del av oss

[quote=75973560][quote-nick]Mamma Lotta skrev 2015-11-07 21:37:29 följande:[/quote-nick]

Ja det kan de se på UL, men vid mitt RUL så missade de detta, men en eventuell utvecklingsstörning kan de inte se...

[/

Skulle uppskatta om du kunde lägga av nu med dessa skräckgrejer. Utvecklingsstörning kan dom nog se via FVP, så sluta nu. Mår redan skitdåligt av all oro efter alla MF/MA jag gått igenom.

Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016
  • knaappeen
    Strömseng skrev 2015-11-08 06:13:26 följande:

Har det startats nån grupp på fb? Tänkte om man kunde hoppa in där med isf ????

Jadå skriv till mig så fixar vi det
    MA första grav med första barnet i v 12(nov) Nya tag nu minbebis.com/blogg/knappen/
  • UK Jennie
    Wielkip skrev 2015-11-07 21:12:05 följande:
    Skiljer sig birthplan i Kanada mot Sveriges förlossningsbrev? Jag har haft ett på båda mina förlossningar och det har dels uppmuntrats på Mvc och uppskattats på förlossningen. Men det Kanske skiljer sig mellan länderna som jag skrev? Här är det väl vanligast med info om hur man känner inför smärtlindring och vilka ställningar man känner sig mest positiv till, samt hur man önskar det med personal (studenter, manliga läkare)
    Vet faktiskt inte - jag har inte sett forlossningsbrevet i Sverige - men pa din forklaring later det lite lika som det man skriver har i England; tex smartlindring och amning ar sadant man uppmuntras fundera pa innan forlossningen. Som forlossningssyrra i Kanada var sadana fragor en del av rutinen nar man fick en ny patient. Om det fanns en student fragade man alltid om tillstand - daremot fragade vi aldrig om det var ok med manliga SSK/doktorer (vi hade en manlig forlossningssyrra som var valdigt omtyckt )

Utover svar pa dessa fragor, samt att folk saklart hade vissa onskningar (kunde vara sadant som att pappan ville ha bebisen skin-to-skin om mamman inte kunde pga komplikationer), sa hade vi patienter som kom med hela brev skrivna om hur de ville att saker och tings skulle vara under forlossningen - detta var vad jag menade nar jag skrev att det oroade oss personal. Jag lat kanske lite domande, men det vi sag i sadana brev var att det ofta fanns en installning att det skulle bli som kvinnan/paret tankt sig, utan en forstaelse for att en forlossning faktiskt ar en kritisk handelse for mamma och barn, dar det kan ga lite hursomhelst, och dar det ar viktigt att man som personal och blivande foraldrar jobbar tillsammans for ett lyckligt slut. Sedan forsoker man ju att fa processen sa bra som mojligt, men man kan inte diktera en forlossning!
  • En del av oss

I Sverige är det många förlossningsavdelningar samt neonstalavdelningar som förespråkar hud-mot-hud, dvs kängurumetoden bla där jag arbetade.

Fan, idag känns det inte bra. Tempar fortfarande och tempen har sjunkit 3 dagar i rad, testet är svagare och symtomen finns inte. Har haft MA förr och jag har då ingen lust att gå på inskrivning på torsdag utan att veta om jag har en pågående graviditet eller om den stannat av som 9 gånger innan. I onsdags i v.5+3 såg man bara en hinnsäck och en tjock slemhinna utan embryo och nästa VUL är inte förrän den 19 nov 1 vecka efter inskrivning.

• 2013januari
    En del av oss skrev 2015-11-08 13:19:24 följande:

I Sverige är det många förlossningsavdelningar samt neonstalavdelningar som förespråkar hud-mot-hud, dvs kängurumetoden bla där jag arbetade.

Fan, idag känns det inte bra. Tempar fortfarande och tempen har sjunkit 3 dagar i rad, testet är svagare och symtomen finns inte. Har haft MA förr och jag har då ingen lust att gå på inskrivning på torsdag utan att veta om jag har en pågående graviditet eller om den stannat av som 9 gånger innan. I onsdags i v.5+3 såg man bara en hinnsäck och en tjock slemhinna utan embryo och nästa VUL är inte förrän den 19 nov 1 vecka efter inskrivning.

Men testen kan man väl inte lita på nu? Hcg når väl nån kulmen?
Svar på tråden Junibebisar 2016