Junibebisar 2016
Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!
BF/infolista nedan;
6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)
Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!
BF/infolista nedan;
6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)
[quote=76008190][quote-nick]2013januari skrev 2015-11-15 22:37:50 följande:[/quote-nick]
Ja det där med möten är svårt. Vi är snabba på att bilda oss en uppfattning och sen sitter den stenhårt.
Hopppas du hittar vad som känns bra... Det där med hemsjukhus vad menade hon då? Och kub kan väl inte va tvunget?
[/
Ja normalt sett är nästa BM besök efter RUL runt v.20 först men jag ska dit redan innan mitt RUL på samtal och jag är så orolig vad detta samtal ska handla om.
All fosterdiagnostik är valfritt, men hon la nästan fram det som att jag utsätter mig frivilligt att få missfall om jag inte gör NIPT eller KUB. Jag förklarade för henne att jag vill få ett så säkert svar som möjligt och en sannolikhet ger inte mig någon säkert svar och jag vill inte gå runt med några halvdana siffror och sedan inte gå vidare om sannolikheten är över 1:200 och det stämde ju.
Hemsjukhus är sjukhuset närmast mig. Jag vill absolut inte föda där eller riskera det, jag vill föda på ett annat sjukhus men hon sa bara att det är bäst för mig om det är nära...det är inte alls bäst för mig..föder hellre hemma då än sätter min fot där.
I'm back har varit helt slut på alla sätt och vis och inte mått så bra. Mått ganska illa, känt av mensvärk och varit livrädd och så förbaskat trött.
Tack alla ni som skrivit och tänkt på mig. Det är bättre tillfälligt mellan min sambo och mig men vi är inte på samma våglängd känns det som. Jag är mer emotionellt påverkad och han verkar knappt begripa att det faktiskt är en bebis på väg om allt går bra.
Inskrivningen gick bra men jag känner inte riktigt att BM och jag connectar då hon verkade väldigt ointresserad avoss och jag fick intrycket att hon tycker jag är besvärlig som inte bara vill ha ett KUB men nu är iaf dateringsultraljud och läkarsamtal om fosterdiagnostik bokat . Hoppas kunna göra FVP med fullständig kromosomanalys i januari.
[quote=76008333][quote-nick]Mamma Lotta skrev 2015-11-15 23:25:22 följande:[/quote-nick]
Jag tycker inte att du ska vara rädd för att stå på dig, du kan ju ge den bm du fick en chans på samtalet i v 15 om du tror att det kan vara värt det? Jag är så oerhört tacksam för att jag har haft samma bm de senaste 6 graviditeterna och de 2 jag hade de 2 första var också toppen! Just för att det är mycket hormoner i rullning och för att du har anledning till att känna oro så bör du ju få någon som är lyhörd! Det är dessutom din rättighet att byta om det inte känns 100!
Kul att se dig här igen, jag har tänkt på dig <3
[/
Vad gulligt av dig att du tänkt på mig!
Jag vet, men känns mest som jag blir ifrågasatt och överlag har jag ingen bra erfarenhet av sjukvården och alltid fått ge mig och ta det och ge mig. Jag mår dåligt redan nu av att bli ifrågasatt och oförstådd och känner redan nu att ska jag redan börja harva med saker för att få min vilja genomförd.
Jag har hittills inte haft någon blödning men ändå la hon bara fram NIPT och KUB som förslag, kanske för att dom flesta väljer det men när jag sedan sa att jag funderat och komit fram till att FVP känns bättre av olika skäl så presenterade hon NIPT igen men jag sa det ger inte mig den information jag söker. Hon ifrågasatte och tyckte vi skulle hem och fundera och läsa A4 pappet med information och så kunde jag kontakta henne när jag hade bestämt mig. Ja sa att vi har redan bestämt oss att vi önskar FVP och vi har pratat funderat enats vad vi gör vid riktigt dåliga besked, KUB ger oss ingen säker diagnos och då måste vi ändå gå vidare och då kan vi lika gärna slippa en enorm oro om vi gör KUB innan vi kan göra FVP eller få en orosfylld graviditet med en sannolikhet som inte känns bra för mig annat än i sjukvårdens ögon för jagkan inte end drömma om att hamna över 1:10000 i min ålder och dessutom på 3 olika trisomier. Nu har jag fått tid till MVC läkare för att diskutera frågan vidare och fortsätta argumentera om rättigheter och hoppas få en fullständig kromosomanalys.
Sedan ska jag harva vidare redan i v8 om rättighet stt själv få välja vilket sjukhus jag vill föda på, inte var BM vill att jag föder.
[quote=76008515][quote-nick]forsyne skrev 2015-11-16 00:42:41 följande:[/quote-nick]
Kul att du är tillbaka! Som andra sagt så är det ju viktigt att kemin stämmer med bm. Man ska inte behöva känna att man blir motarbetad, speciellt inte om man har genomtänkta åsikter. Om ni ändå ska göra fvp oavsett finns ingen anledning att göra kub.
Det känns som ni har långt mellan kontrollerna hos er? Jag har varit på en slags kombinerad inskrivning/hälsosamtal, och vi ska tillbaka nästa vecka för den egentliga inskrivningen (vecka 13). Sen tyckte jag att det verkade vara rätt många datum som skulle bokas in, men det var kanske mest prover? Jag har en bok där alla tider ska skrivas in, och många av dem var enbart för förstföderskor, tydligen.
[/
Tack så mycket
Följer nog basprogrammet dock hade jag inget hälsosamtal itan bara kortvarig info om kost, nolltolerans mot alkohol och annat som iaf för mig känns som rätt självklara saker och har gjort hälsosamtal förr innan MA.
Sedan fick jag samtalstid v.15 och FVP görs även då om jag nu får det beviljat.
RUL v.17-19
BM v.20, 25, 29 och därefter varannan vecka om allt förlöper normalt. Samt föräldrakurser fast inte på MVC fanns även andra kurser och även gravid yoga.
Hur ofta får du gå?
Tack så mycket
Följer nog basprogrammet dock hade jag inget hälsosamtal itan bara kortvarig info om kost, nolltolerans mot alkohol och annat som iaf för mig känns som rätt självklara saker och har gjort hälsosamtal förr innan MA.
Sedan fick jag samtalstid v.15 och FVP görs även då om jag nu får det beviljat.
RUL v.17-19
BM v.20, 25, 29 och därefter varannan vecka om allt förlöper normalt. Samt föräldrakurser fast inte på MVC fanns även andra kurser och även gravid yoga.
Hur ofta får du gå?
Gå med i facebook gruppen junimammor 2016 :)
Vi här i tråden har en hemlig fb grupp. Skriv till mig så ordnar vi det.
Någon av er som svettas på natten?
[quote=76008886][quote-nick]forsyne skrev 2015-11-16 08:16:07 följande:[/quote-nick]
Jag förstår inte varför du inte skulle få fvp beviljat? Innan kub fanns, rekommenderade man väl alltid fvp till mammor över 40?
I slutändan blir det nog ungefär samma/lika ofta. Ska se om jag lyckas lägga upp en bild på hur min graviditetskalender ser ut...
[/
Nej jag förstår inte det heller, tror att hon kanske är väldigt ovan vid att en mamma önskar FVP kanske och fick knapphändig information och misvisande information. Hon bokade dock in mig till läkarsamtal på MVC som jag ska på den 25 november och så får jag hoppas på att läkaren förstår mig bättre och inte avfärdar mig och tycker jag överdriver och utsätter mig för själv för missfall.
Tack för bilden, kan tyvärr inte läsa vad som står då bilden ligger på sniskan och jag använder ipad och allt roterar om jag vänder på ipaden ha ha, men jag kan iaf se vilka veckor du har besök. Jag trodde alla följde ett basprogram. Jag ska dock dit och träffa henne igen i v.15 i mitten sv januari. Vet dock inte vad hon vill samtala om och känner mig väldigt nervös över det, om hon ska lvertala mig till något eller om det ska handla om strax före eller efter FVP. Hon sa bara samtal och jag ogillar att inte veta om vad.
[quote=76008961][quote-nick]Linda_ skrev 2015-11-16 08:49:42 följande:[/quote-nick]
Någon av er som svettas på natten?
[/
Kanske inte svettas men kan känna mig ovanlig varm och det är inte så skönt. Tror mitt progesterontillskott bidrar till det då jag tar det vid sänggåendet och det är ju dessutom ett hormon som ökar ens kroppstemperatur.
Man märker på BM på MVC att hon inte ens vet att det finns dom som tar detta för jag fick bokstavera namnet på det för henne ha ha