• Wielkip

Junibebisar 2016

Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!

BF/infolista nedan;

6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)

Dottern Charlie Mars-12. Sonen Sigge Oktober-13
  • Svar på tråden Junibebisar 2016
  • vindruvan

Själv äter eller dricker jag ingenting som står med på listan över icke-rekommenderat. Finns ingen anledning att riskera något i onödan enligt mig. Men alla gör som dom vill.

Dricker aldrig alkohol till maten annars heller och intar alkohol ca 2 ggr/år i vanliga fall så det är inget som fattas mig t.ex. Färga håret brukar jag göra men har inte orkat på senaste tiden men jag hade gjort det om jag haft energin. Jag har frågat både förlossningsläkaren och frisören, inget som dom avråder till.

• Kristalii

Brie står som "undvik äta". Vissa andra saker står "ät inte".

Min man gillar matlagning. Och när vi grävde lite djupare i temperaturer och annat kom vi fram till att det egentligen inte räcker med att säga att köttet ska vara grått. Det går att steka kött genomstekt, men ändå inte komma upp i tillräcklig temperatur för att döda vilken-farlig-sak-det-nu-var.

När jag var gravid första gången fick en äta gravad lax, men inte sushi. Ologiskt tyckte jag. Och nu är det ok med sushi.

Så jag känner mig lite skeptiskt till råden. Men ja, jag borde följa dom. Egentligen.

• Murvel82
    annieh897 skrev 2016-03-12 14:18:14 följande:

Hur tänker ni ang att färga håret som gravid? Det är ju inget som man avråds från så vitt jag vet men har läst att bl a i Danmark så avråds gravida från det. Frågade min frisör som sa att om det var farligt skulle frisörer inte få jobba med att färga hår när de är gravida. Känner mig ändå tveksam... Men börjar se risig ut i håret :p

Apropå din undran så läste jag detta i AB idag: www.aftonbladet.se/nyheter/article22411788.ab
  • ebe91
    Kristalii skrev 2016-03-12 23:01:31 följande:

Brie står som "undvik äta". Vissa andra saker står "ät inte".

Min man gillar matlagning. Och när vi grävde lite djupare i temperaturer och annat kom vi fram till att det egentligen inte räcker med att säga att köttet ska vara grått. Det går att steka kött genomstekt, men ändå inte komma upp i tillräcklig temperatur för att döda vilken-farlig-sak-det-nu-var.

När jag var gravid första gången fick en äta gravad lax, men inte sushi. Ologiskt tyckte jag. Och nu är det ok med sushi.

Så jag känner mig lite skeptiskt till råden. Men ja, jag borde följa dom. Egentligen.

Alltså lmv säger ju typ att om man ska äta gravat/torkat kött osv bör det frysas 3 dygn innan man äter det, jag kör samma med nötkött som ska grillas så slipper jag äta skosula ;) jag var också jättenoga första graviditeten, undvek allt. Nu har jag läst lmv råd och rekomendationer och följer det i det stora hela. Men det står ju att sushi är okej, så då äter jag det. Och står det att jag kan äta gravat kött bara det varit fruset, då gör jag det med.
  • Ajvar
    annieh897 skrev 2016-03-12 14:18:14 följande:

Hur tänker ni ang att färga håret som gravid? Det är ju inget som man avråds från så vitt jag vet men har läst att bl a i Danmark så avråds gravida från det. Frågade min frisör som sa att om det var farligt skulle frisörer inte få jobba med att färga hår när de är gravida. Känner mig ändå tveksam... Men börjar se risig ut i håret :p

Jag som blondin som varit brunett i de senaste 7 åren måste färga för att inte se galen ut. Slängde mig på färgen efter vecka 12 nån gång men försöker hålla ut in i det sista varje gång, färgat totalt två gånger under grav och kommer behöva en omgång till innan bebis kommer (juni). Känns såklart inte jättekul men alternativet är att raka av alltihop, allvarligt.. Kan ju inte gå med hälften blondt och resten brunt, hehe.
    Hört att frisörer ska ha skonsammare färger men färgen jag använder är köpt hos min frissa (köper alltid ett lager) så hon kommer ju liksom använda samma som mig om jag går dit..
    Äh jag vet inte, samvetet får avgöra bara. Håller ut ett par veckor till innan jag kör sista färgen innan hans ankomst.
  • Surprisebaby
    ebe91 skrev 2016-03-12 15:36:50 följande:
    Somsagt, jag lever på som vanligt och utgår från lmv stora rekomendationer (alkohol, nikotin och i matväg). Tugga du ditt tuggummi i lugn ro, jag tror varken det gör till eller från. Själv skulle jag döda för en bit brie men ska försöka hålla mig ifrån det...
    Haha okej. Jag har ätit vakuumförpackad rökt lax samt färsk- rökt lax ifrån delikatessdisken (strax innan jul o ifrån julbordet) men då visste jag ju inte att jag var gravid. Dock spydde jag tre dagar under jul så det kanske var fisken... 

Efteråt har jag faktiskt ätit några skivor parmaskinka och en liten bit Gorgonzola på ett kex (glömde bort att det inte var bra), tyvärr. :/

Men eftersom att knodden är så livlig i magen o jag inte har mått illa utan mår bra så oroar jag mig inte över det. 
  • Plärtan

Hur länge planerar ni att jobba? Jag tänkte jobba till 15/5 och har bf 9/6. Jobbar som personlig assistent och på en fritidsgård och har rätt mycket foglossning så det känns hyfsat tungt, dock jobbar jag inte heltid längre så det underlättar ju :)

• frucgsvensson
    Plärtan skrev 2016-03-14 17:18:02 följande:

Hur länge planerar ni att jobba? Jag tänkte jobba till 15/5 och har bf 9/6. Jobbar som personlig assistent och på en fritidsgård och har rätt mycket foglossning så det känns hyfsat tungt, dock jobbar jag inte heltid längre så det underlättar ju :)

Varför har du inte sökt gravpenning? Om du har ett fysiskt tungt arbete och inte kan bli omplacerad att göra annat så får du ju gå 60 dagar innan BF.

Jag har sökt och blivit godkänd (jobbar inom äldreomsorgen). Jag har BF 6/6 och går 1/4 (tar tre semesterdagar för att kunna gå 1 istället för 7/4).
  • Gweny

Jag går på grav.peng, jobbar inom vården. Gör sista dagen 1/4 med BF 11/6. Lagt några sem-dgr med.

Ska bli skönt för kroppen.

• annieh897
    Plärtan skrev 2016-03-14 17:18:02 följande:

Jag har bf 8/6 och har tänkt att gå hem ungefär då jag också. Nu kommer jag nog bli sjukskriven (100 eller 75%) så det kanske "löser sig" ändå, men hade jag mått ok så hade jag siktat på ungefär det datumet.
Svar på tråden Junibebisar 2016