• Wielkip

Junibebisar 2016

Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!

BF/infolista nedan;

6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)

Dottern Charlie Mars-12. Sonen Sigge Oktober-13
  • Svar på tråden Junibebisar 2016
  • MissStrawberry

Mamma Lotta - har precis addat dig och är gärna med i Facebook gruppen :)

Och för er som oroar er för förlossningen, oavsett om det blir kejsarsnitt eller vaginalförlossning är det ju en enorm prövning för kroppen som man inte varit med om tidigare, så inte konstigt att ni är oroliga! Att fundera och tänka igenom allt ordentligt innan är nog bara hälsosamt och bra. Men när skräcken eller oron tar över se till så att er barnmorska ta er på allvar (gör hon inte det byt!) så ni får hjälp att verkligen bearbeta det innan och förbereda er mentalt. Jag väntar mitt första barn och även om jag är lite orolig för att något ska gå snett så känner jag mig inte direkt rädd, mer förväntansfull, och tänker att det blir som det blir. Ut måste ju den lilla på något sätt. :)

• MissStrawberry

Har nu läst igenom mer av tråden och det var kul att se att det är fler än vi som lyckats ta sig hit med hjälp av IVF. Är så tacksam för att de verkligen finns bra hjälp att få vid ofrivillig barnlöshet i Sverige :)

Tänkte på det här med föräldrautbildning ni skrev om, är det bara jag som blivit väldigt besviken på det som erbjuds? Här är det endast typ en längre träff/utbildning och alltså inte flera träffar innan och efter barnet. Hade hoppats på en chans att lära känna fler i området där vi bor för att sen ha någon nära att kunna fika, promenera eller gå på öppna förskolan med när man är ledig sen. De ordnade en träff i början av graviditeten också, typ vecka 8 tror jag vi va där och va totalt värdelöst! Två timmar och lärde mig att jag ej ska röka och dricka typ..... Så skippar nog även det här. :/

• Ajvar
    MissStrawberry skrev 2016-03-05 15:17:25 följande:

Har nu läst igenom mer av tråden och det var kul att se att det är fler än vi som lyckats ta sig hit med hjälp av IVF. Är så tacksam för att de verkligen finns bra hjälp att få vid ofrivillig barnlöshet i Sverige :)

Tänkte på det här med föräldrautbildning ni skrev om, är det bara jag som blivit väldigt besviken på det som erbjuds? Här är det endast typ en längre träff/utbildning och alltså inte flera träffar innan och efter barnet. Hade hoppats på en chans att lära känna fler i området där vi bor för att sen ha någon nära att kunna fika, promenera eller gå på öppna förskolan med när man är ledig sen. De ordnade en träff i början av graviditeten också, typ vecka 8 tror jag vi va där och va totalt värdelöst! Två timmar och lärde mig att jag ej ska röka och dricka typ..... Så skippar nog även det här. :/

Jag pratade faktiskt med barnmorskan om det och hon sa - som alla mina vänner med barn - att vänner och föräldragrupper ordnas på BVC snarare än MVC! Med andra ord ska man satsa på ett MVC så nära dom möjligt och hoppas att andra gör likadant så ska det lösa sig :).
  • Mamma Lotta

Ni som addar mig på Facebook skicka ett meddelande så jag vet vad det gäller!

Att tala innan man tänker är som att torka sig i arslet innan man skiter.
  • vindruvan

Varken första eller denna gång (bor i olika kommuner) har mvc erbjudit föräldragrupper i den form som nämns här utan det har kommit på BVC där det "klumpats" ihop några som bor i samma område och nyligen fått barn till en föräldragrupp. Det gav mig absolut ingenting första gången och blir jag erbjuden det nu kommer jag att tacka nej men jag har också turen att få barn samtidigt som två svägerskor och flera vänner.

Men är man intresserad så fråga sen på BVC.

• vindruvan
    Mamma Lotta skrev 2016-03-05 11:08:47 följande:

Hej på er, det var ett tag sedan jag skrev i tråden! Välkomna alla nytillkomna!

Surprisebaby: Jag var 17 när jag fick mitt första barn och jag var själv då det funkade kanon, nu väntar jag mitt 8:e barn och jag har fött 6 st vaginalt och trots att jag har varit lika orolig och nojig inför varje förlossning så när det väl har varit dags så har jag varit beslutsam och bara fokuserad på att klara uppgiften så jag får se mitt pyre! Oron är en del i processen och den kan i vissa fall vara nyttig! Barn nr 5 låg i säte så jag bestämde mig för snitt, men med tanke på vad som blev efteråt så önskar jag att jag valt annorlunda,. Att välja snitt vid den årstiden är inte optimalt med tanke på infektionsrisken, han är född 29 maj och jag blev jättedålig fick dubbla penicillin kurer och det tog lång tid att återhämta sig! Det kan självklart variera från person till person men prata hellre med bm om din oro!

Gick in i v 27 igår och det börjar bli tungt, har det jobbigt att andas ont i ryggen och fogarna är ohyggligt trött, trots att jag äter järn. Jag kommer iofs att slippa praktiken men det är mycket att plugga!

Vill påminna om Facebook gruppen Junimammor 2016 för er som är intresserade ni kan adda mig Lotta Isberg Larsson så lägger jag till er i gruppen

Hur många grupper finns det skapade utifrån denna tråd? Är den du skriver om nu den som stängdes för fler medlemmar förut?
  • MissStrawberry
    Ajvar skrev 2016-03-05 16:17:02 följande:
    Jag pratade faktiskt med barnmorskan om det och hon sa - som alla mina vänner med barn - att vänner och föräldragrupper ordnas på BVC snarare än MVC! Med andra ord ska man satsa på ett MVC så nära dom möjligt och hoppas att andra gör likadant så ska det lösa sig :).
    Samma som på vårt ställe men de verkar endast ha ev grupper efter förlossningen och då inget innan. Men får ringa och kolla med dem. :)
  • MissStrawberry
    vindruvan skrev 2016-03-05 16:24:41 följande:

Varken första eller denna gång (bor i olika kommuner) har mvc erbjudit föräldragrupper i den form som nämns här utan det har kommit på BVC där det "klumpats" ihop några som bor i samma område och nyligen fått barn till en föräldragrupp. Det gav mig absolut ingenting första gången och blir jag erbjuden det nu kommer jag att tacka nej men jag har också turen att få barn samtidigt som två svägerskor och flera vänner.

Men är man intresserad så fråga sen på BVC.

Verkar vara en stor skillnad mellan olika kommuner och även enskilda mottagningar.

Jag trodde nog, lite naivt, attde skulle vara likadant här som för de vänner som fått barn, men de bor i andra städer. Har vänner och familj som bor ganska nära men inte nära nog för att gå till utan då är det då bil eller tåg som gäller. Så hade hoppats på att kunna träffa lite folk i området redan under graviditeten. Men det blir som de blir och löser sig alltid på något sätt. :)
  • Mamma Lotta
    vindruvan skrev 2016-03-05 16:26:07 följande:

Hur många grupper finns det skapade utifrån denna tråd? Är den du skriver om nu den som stängdes för fler medlemmar förut?

Nej gruppen juni mammor 2016 skapades av Caroline Hellerfelt och är en knapp månad gammal den skapades som jag har förstått det för att de andra grupperna är stängda
  • Mamma Lotta
    MissStrawberry skrev 2016-03-05 16:49:54 följande:

Verkar vara en stor skillnad mellan olika kommuner och även enskilda mottagningar.

Jag trodde nog, lite naivt, attde skulle vara likadant här som för de vänner som fått barn, men de bor i andra städer. Har vänner och familj som bor ganska nära men inte nära nog för att gå till utan då är det då bil eller tåg som gäller. Så hade hoppats på att kunna träffa lite folk i området redan under graviditeten. Men det blir som de blir och löser sig alltid på något sätt. :)

Tror att det är olika i olika kommuner, här erbjuds alla som vill att vara med i föräldragrupp redan under graviditeten ( vår börjar nu på tisdag) och i andra kommuner är det enbart för första gångs föräldrar. Våra grupper har sedan möjlighet till babymassage ihop och ibland följs det upp med en träff när alla fått
Svar på tråden Junibebisar 2016