• Wielkip

Junibebisar 2016

Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!

BF/infolista nedan;

6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)

Dottern Charlie Mars-12. Sonen Sigge Oktober-13
  • Svar på tråden Junibebisar 2016
  • ebe91
    Plärtan skrev 2016-03-14 17:18:02 följande:

Hur länge planerar ni att jobba? Jag tänkte jobba till 15/5 och har bf 9/6. Jobbar som personlig assistent och på en fritidsgård och har rätt mycket foglossning så det känns hyfsat tungt, dock jobbar jag inte heltid längre så det underlättar ju :)

Ska söka gravpenning så kommer jobba sista dagen 21/4 (bf 21/6).
  • vindruvan
    Plärtan skrev 2016-03-14 17:18:02 följande:

Hur länge planerar ni att jobba? Jag tänkte jobba till 15/5 och har bf 9/6. Jobbar som personlig assistent och på en fritidsgård och har rätt mycket foglossning så det känns hyfsat tungt, dock jobbar jag inte heltid längre så det underlättar ju :)

Jag har sökt grav.penning och om jag får den beviljad jobbar jag till kristi himmelfärdshelgen och sen går jag på ledigt. Min kollega fick sitt godkänt för några veckor sedan så jag räknar lite med att även mitt går igenom. 

Om du har ett tungt jobb och inte kan bli omplacerad till andra lättare arbetsuppgifter så borde du söka grav.penning, det är inte alls krångligt och kostar ju inget.  

• frucgsvensson
    ebe91 skrev 2016-03-14 18:59:20 följande:

Ska söka gravpenning så kommer jobba sista dagen 21/4 (bf 21/6).

Oj du får nog skynda att skicka in ansökan nu, det kan ta flera veckor innan du får beslut. Och sen ska du skicka in en försäkran också. Vet inte om det är handläggningstid efter det OCKSÅ för att räkna ut ekonomiskt osv.
  • ebe91
    frucgsvensson skrev 2016-03-14 22:40:18 följande:
    Oj du får nog skynda att skicka in ansökan nu, det kan ta flera veckor innan du får beslut. Och sen ska du skicka in en försäkran också. Vet inte om det är handläggningstid efter det OCKSÅ för att räkna ut ekonomiskt osv.
    Jag fick moderskapsintyget igår så har inte kunnat göra det snabbare, men var ju hemma på gravpenning ifjol så egentligen har de ju alla mina uppgifter redan så tror inte det kommer ta så länge och fatta beslut denna gång heller :) men har tänkt fixa allt denna vecka!
  • Tiana

Avis på alla er som kan få gravpenning och vila i förtid. I och för sig gillar jag mitt kontorsjobb, men det blir tyngre och tyngre att pendla och jobba heltid. Sjukskrivningen blev det inget av här för läkaren bedömde mig för frisk för det (stressrelaterade sammandragningar sjukskrev han inte för). 

Får snällt ta ut semester från 23 maj fram till bf 20 juni för att komma loss, om de inte ändrar sin bedömning om tre veckor då det är dags för nästa besök hos bm, 

• frucgsvensson
    ebe91 skrev 2016-03-15 07:17:32 följande:

Jag fick moderskapsintyget igår så har inte kunnat göra det snabbare, men var ju hemma på gravpenning ifjol så egentligen har de ju alla mina uppgifter redan så tror inte det kommer ta så länge och fatta beslut denna gång heller :) men har tänkt fixa allt denna vecka!

Oj, så sent! Men vilken vecka är du i? Jag fick mitt direkt efter vi hade varit på RUL i vecka 19.

Okej.Jag tror dock att dom ändå måste kolla upp och göra en ny bedömning, och det är den bedömningen som tar tid. Så fick en kompis till mig göra iallafall. Fick skicka in nya papper fastän hon arbetade på samma ställe som barnet innan.

Hoppas det löser sig iallafall :)
  • Familjen N

Jag fick mitt moderskapsintyg i v 26 (25+) skickade in alla papper för ansökan om grav.penning för drygt två veckor sedan och fick beskedet att det var beviljat igår. Är själv förvånad över hu snabbt det gick! Skickade in blanketten försäkran eller vad det nu hette som man fick med godkännandet i dag. Va bara några korta enkla frågor och sen en signatur.

När jag ansökte så blev jag meddelad att ansökan kunde ta upp emot 30 dagar innan man fick svar.

• ebe91
    frucgsvensson skrev 2016-03-15 11:11:51 följande:
    Oj, så sent! Men vilken vecka är du i? Jag fick mitt direkt efter vi hade varit på RUL i vecka 19.

Okej.Jag tror dock att dom ändå måste kolla upp och göra en ny bedömning, och det är den bedömningen som tar tid. Så fick en kompis till mig göra iallafall. Fick skicka in nya papper fastän hon arbetade på samma ställe som barnet innan.

Hoppas det löser sig iallafall :)
    Går in i vecka 27 imorgon. Men jag var aldrig på v20-besöket (det efter ultraljud) eftersom vi var i thailand, hade ett kort besök i v 23 istället o då tänkte varken hon eller jag på det. Skulle till bm förra veckan men då hade jag magsjuka så fick ringa o be hon skicka det med posten istället då vi bestämde att jag inte behöver komma dit förrän v 28 o det tyckte till o med jag var för länge o vänta med intyget ;). Jag vet inte, känner mig inte minsta stressad för att inte hinna få beslutet... Sist fick jag beslutet typ samma vecka som jag gick på gravpenning så kanske beror på det :)
  • frucgsvensson
    ebe91 skrev 2016-03-15 17:02:33 följande:

Går in i vecka 27 imorgon. Men jag var aldrig på v20-besöket (det efter ultraljud) eftersom vi var i thailand, hade ett kort besök i v 23 istället o då tänkte varken hon eller jag på det. Skulle till bm förra veckan men då hade jag magsjuka så fick ringa o be hon skicka det med posten istället då vi bestämde att jag inte behöver komma dit förrän v 28 o det tyckte till o med jag var för länge o vänta med intyget ;). Jag vet inte, känner mig inte minsta stressad för att inte hinna få beslutet... Sist fick jag beslutet typ samma vecka som jag gick på gravpenning så kanske beror på det :)

Jaha. Då förstår jag! Så typiskt.

Konstigt. Min chef ville ha beslutet så tidigt som möjligt av mig för att kunna hitta en vikarie som kan gå på mitt gravVIK. Tog 3 1/2 veckor att få beslut för mig.
  • ebe91
    frucgsvensson skrev 2016-03-15 18:03:34 följande:
    Jaha. Då förstår jag! Så typiskt.

Konstigt. Min chef ville ha beslutet så tidigt som möjligt av mig för att kunna hitta en vikarie som kan gå på mitt gravVIK. Tog 3 1/2 veckor att få beslut för mig.
    Ja, alltså... Jag jobbar som sjuksköterska och det finns ingen vikarie att få tag i. Vi är 6-7 st fast vi ska vara 17 (!) på avdelningen så vi ligger redan rätt risigt till om vi säger så... Och vi får alltid gravpenning på vårat jobb, det är en kirurgiavdelning där bla gastric bypass (fetmaoperationen) utförs så våra patienter kan ju väga 200kg och de ska mobiliseras efter operation och det är ju inte det lättaste alltid... Kan förstå att chefer som ska ersätta en vill veta i tid, för oss är det ju kört att få tag i någon fler personal redan...
Svar på tråden Junibebisar 2016