• Wielkip

Junibebisar 2016

Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!

BF/infolista nedan;

6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)

Dottern Charlie Mars-12. Sonen Sigge Oktober-13
  • Svar på tråden Junibebisar 2016
  • frucgsvensson
    ebe91 skrev 2016-03-06 19:19:58 följande:

Du kan ju få beviljat gravpenning men välja att fortsätta jobba ändå, så när du vet att du garanterat jobbar sista dagen kan du lämna in en försäkran.

Har du studerat någon gång? Då ansöker man ju om CSN och får det beviljat, sen vid varje terminstart lämnar du in en försäkran att du studerar - samma princip där iallafall.

Har för mig att man kan lämna in försäkran på försäkringskassans hemsida? Annars är det bara o skicka in blanketten om du nu vet med säkerhet när du jobbar sista dagen :) hoppas du förstod hur jag menar ;)

Aha! Jag har planerat att gå det datumet som jag får gå, 7 april. Dock tänker jag ta tre semesterdagar så att jag kan gå 1 april istället, men det behöver jag väl inte skriva?

Så jag skriver alltså fr.om 7 april, t.om då? Det vet jag ju inte?
  • ebe91
    frucgsvensson skrev 2016-03-07 10:37:27 följande:
    Aha! Jag har planerat att gå det datumet som jag får gå, 7 april. Dock tänker jag ta tre semesterdagar så att jag kan gå 1 april istället, men det behöver jag väl inte skriva?

Så jag skriver alltså fr.om 7 april, t.om då? Det vet jag ju inte?
    Precis, du skriver 7 april (om det är 60 dagar innan bf) till 10 dagar innan bf.

Ex: jag kommer gå på gravpenning 25/4 (inte fullt 60 dagar kvar då men ville jobba klart veckan innan), har bf 21/6 så ansöker om gravpenning tom 10/6 sen tar jag semester 10 dagar (11/6-20/6) och börjar ta ut fp-dagar fom 21/6. Man kan ju ta ut fp-dagar när gravpennigen tar slut men har så mkt semesterdagar så jag tar av dom. Sen behöver man ju inte ta en enda dag förrän barnet fyller 1 år, beror ju på hur man har det ekonomiskt.
  • Gweny
    ebe91 skrev 2016-03-06 19:19:58 följande:

Du kan ju få beviljat gravpenning men välja att fortsätta jobba ändå, så när du vet att du garanterat jobbar sista dagen kan du lämna in en försäkran.

Har du studerat någon gång? Då ansöker man ju om CSN och får det beviljat, sen vid varje terminstart lämnar du in en försäkran att du studerar - samma princip där iallafall.

Har för mig att man kan lämna in försäkran på försäkringskassans hemsida? Annars är det bara o skicka in blanketten om du nu vet med säkerhet när du jobbar sista dagen :) hoppas du förstod hur jag menar ;)

Så bra, då förstår jag med. Undrat detsamma.
  • frucgsvensson
    ebe91 skrev 2016-03-07 10:44:41 följande:

Precis, du skriver 7 april (om det är 60 dagar innan bf) till 10 dagar innan bf.

Ex: jag kommer gå på gravpenning 25/4 (inte fullt 60 dagar kvar då men ville jobba klart veckan innan), har bf 21/6 så ansöker om gravpenning tom 10/6 sen tar jag semester 10 dagar (11/6-20/6) och börjar ta ut fp-dagar fom 21/6. Man kan ju ta ut fp-dagar när gravpennigen tar slut men har så mkt semesterdagar så jag tar av dom. Sen behöver man ju inte ta en enda dag förrän barnet fyller 1 år, beror ju på hur man har det ekonomiskt.

Okej! Då förstår jag! Tack för det :)
  • annieh897

Vad har ni i blodtryck? Jag ligger runt 90/60 (ibland precis över, ibland under) och jag funderar på hur stor del av mina extrema orkeslöshet som beror på det. Jag hade järnbrist och fick järndropp i torsdags men är inte ett dugg piggare.

• Kristalii
    annieh897 skrev 2016-03-08 20:00:28 följande:

Vad har ni i blodtryck? Jag ligger runt 90/60 (ibland precis över, ibland under) och jag funderar på hur stor del av mina extrema orkeslöshet som beror på det. Jag hade järnbrist och fick järndropp i torsdags men är inte ett dugg piggare.

Jag har lågt blodtryck, fast sist var det lite högre än ditt. Järnvärdet har krupit nedåt men slapp tabletter.

Det som orsakar min orkesbrist och trötthet är att jag äter för lite mat. En potatisgratäng med grädde och en köttbit får mig att vakna till!
  • Pira
    annieh897 skrev 2016-03-08 20:00:28 följande:

Just nu vet jag inte, men jag brukar ligga på 130/65. Sen har har jag haft högt blodtryck, som vid havandeskapsförgiftning och det är ju inte heller bra. 

Jag kommer nog behöva börja med mitt järn igen sedan (haft bra blodtryck) med låga järnvärden, inte själva hb:t utan värdet på blodet kan man säga. Men tabletterna gör att jag inte kan sköta magen  just nu ;)
    Här delar jag med mig av tankar kring graviditet och annat. Välkommen! egosidan.blogg.se/
  • Mi89

Vet inte om ni diskuterat detta men är det någon mer än jag som fått bristningar? Är i vecka 27 och såg precision en liten vid höften. Ni som fått vilken vecka fick ni?

• annieh897
    Mi89 skrev 2016-03-11 16:44:54 följande:

Vet inte om ni diskuterat detta men är det någon mer än jag som fått bristningar? Är i vecka 27 och såg precision en liten vid höften. Ni som fått vilken vecka fick ni?

Jag hade antydan till en bristning på höften innan jag blev gravid, och den har blivit väldigt mycket tydligare nu. Det blev den redan tidigt i graviditeten. Har fått några nya små bristningar på lår/rumpa som jag upptäckte för några veckor sen (är i vecka 27+2 nu) och ett par små på brösten. Däremot en del pigmentförändringar som stör mig mer.
  • MrsLovisa
    Mi89 skrev 2016-03-11 16:44:54 följande:

Tror jag fick runt v30 med sonen, de hann inte försvinna innan jag blev gravid igen så kanske har jag redan brustit färdigt haha!! Jag har alla mina bristningar vid naveln eller vid höfterna. Alla är ju olika
Svar på tråden Junibebisar 2016