• Wielkip

Junibebisar 2016

Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!

BF/infolista nedan;

6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)

Dottern Charlie Mars-12. Sonen Sigge Oktober-13
  • Svar på tråden Junibebisar 2016
  • annieh897
    vindruvan skrev 2016-03-20 13:46:14 följande:

Skriver ni på faderskapet innan barnet är fött? Det gjorde vi efter några veckor på socialkontoret med första barnet minns jag. Däremot var det inga problem för pappan att ta ut tillfällig fp då barnet låg inskrivet på neo sina första veckor och därefter ta ut sina 10 "pappadagar".

Ja, vi ringde och bokade tid för det, var inga problem.
  • ebe91
    annieh897 skrev 2016-03-20 12:20:21 följande:

Hur funkar det med föräldrapenning för pappan när man inte är gifta? Vi ska skriva på faderskapsbekräftelse om ett par veckor. Kan min sambo meddela f-kassan om det så att han kan söka föräldrapenning redan då eller hur funkar det?

Vi skrev innan sonen föddes också, inga problem. Barnet kopplas ju direkt ihop med mamman på försäkringskassans hemsida, iom moderskapsintyget och minns inte riktigt hur pappan kopplades ihop men det var inga problem alls! Ev han skrev in mitt personnummer och sonens beräknade förlossningsdatum eller så när han anmälde de 10 pappadagarna.
  • Tiana

Hur lång tid tar försäkringskassan på sig att registrera inkomst? När jag skickade in moderskapsintyget kom pappren fort, men nu när de ska registrera arbetsgivare och inkomst händer ingenting. Loggar jag in står min arbetsgivare som jag hade för 17 år sedan där, har turligt nog inte behövt använda mig av fk under den här tiden. 

Jag vill bara veta och börja planera lite nu när jag gått in i sista trimestern :)

• 13mila

Jag lämnade mina papper till arbetsgivaren (förfrågan om inkomst). Min arbetsgivare lämnade in inkomstuppgifterna efter någon dag och jag fick då meddelande från FK att logga in via mina sidor och granska de lämnade inkomstuppgifterna. Efter att jag godkänt de fastställde de min SGI efter någon vecka. Gick snabbt och smidigt... Tror att du behöver påminna din arbetsgivare att lämna in uppgifterna till FK.

• vindruvan
    annieh897 skrev 2016-03-20 13:54:02 följande:
    Ja, vi ringde och bokade tid för det, var inga problem.
    ebe91 skrev 2016-03-20 15:30:57 följande:
    Vi skrev innan sonen föddes också, inga problem. Barnet kopplas ju direkt ihop med mamman på försäkringskassans hemsida, iom moderskapsintyget och minns inte riktigt hur pappan kopplades ihop men det var inga problem alls! Ev han skrev in mitt personnummer och sonens beräknade förlossningsdatum eller så när han anmälde de 10 pappadagarna.
    Jaha, jag trodde inte att man kunde det

• Gweny
    vindruvan skrev 2016-03-20 13:46:14 följande:

Skriver ni på faderskapet innan barnet är fött? Det gjorde vi efter några veckor på socialkontoret med första barnet minns jag. Däremot var det inga problem för pappan att ta ut tillfällig fp då barnet låg inskrivet på neo sina första veckor och därefter ta ut sina 10 "pappadagar".

Med mina första gjorde vi det efteråt på socialen. Men denna gång kunde vi göra det innan hos en man på familjecentralen i stan.
  • Tiana
    13mila skrev 2016-03-22 20:06:00 följande:

Jag lämnade mina papper till arbetsgivaren (förfrågan om inkomst). Min arbetsgivare lämnade in inkomstuppgifterna efter någon dag och jag fick då meddelande från FK att logga in via mina sidor och granska de lämnade inkomstuppgifterna. Efter att jag godkänt de fastställde de min SGI efter någon vecka. Gick snabbt och smidigt... Tror att du behöver påminna din arbetsgivare att lämna in uppgifterna till FK.

Oj, ja då får jag kolla det. Tack!
  • Liinaa91

Någon som har erfarenhet om hur.man gör när.man inte jobbat ihop en inkomst utan varit en student innan man blev gravid

• vindruvan
    Liinaa91 skrev 2016-03-24 19:57:16 följande:

Någon som har erfarenhet om hur.man gör när.man inte jobbat ihop en inkomst utan varit en student innan man blev gravid

Har inte den erfarenheten men tror att det finns en lägsta nivå på SGI om man inte har jobbat innan.
  • Cherryay
    Liinaa91 skrev 2016-03-24 19:57:16 följande:

Det finns som vindruvan skriver en s.k. lägstanivå av sgi som man automatiskt blir tilldelad om man inte har sgi baserad på inkomst. Jag fick det med mitt första barn då jag fortfarande gick i gymnasiet.
Svar på tråden Junibebisar 2016